Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del
Offentligt
1578221_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. NST-4401-00439
Den 9. december 2015
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg har i brev af 12. november 2015 stillet
følgende spørgsmål nr. 195 (alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 195 (alm. del)
Ministeren har valgt at besvare MOF alm. del - spm. 61 alene ved at henvise til
overvågningsrapporten Novana. Vil ministeren forholde sig konkret til
spørgsmålet om, i hvilket omfang kommunerne kan foretage fyldestgørende faglige
vurdering af ”nødvendigheden af” at give et påbud om rensning af spildevand i det
åbne land, når forudsætningen er, at påbuddet skal kunne medvirke til at ændre
faunatallet i opadgående retning.
Med andre ord, hvor er det præcist, man skal hente det nødvendig faglig grundlag,
og hvordan skal det tilvejebringes, når kommunen samtidig skal iagttage
proportionalitetsprincippet og [leve op til] ministerens forventning, som anføres i
svar til MOF alm. del - spm. 185 (2014-15, 2. samling), hvor det præciseres, at
kommunerne skal gennemføre den indsats, som ”giver bedst faglig mening og
tjener borgernes interesser bedst muligt.”
Spørgeren efterlyser de centrale faglige begrundelser, som kan godtgøre, at der
sikres en positiv ændring af faunatallet, også nedstrøms flere kilometer væk og
efter en evt. passage gennem flere hundrede meter drænrør. Det fremgår ikke
noget steds i den omtalte overvågningsrapport eller de underlæggende
dokumenter, at der findes et sådant fagligt grundlag. Omvendt fremgår det, at det
er vandløbenes fysiske forhold, der er afgørende for faunamålsætningen, hvilket
ministeren også slår fast i svar på MOF alm. del - spm. 163 (2014-15, 2. samling).
Derudover bedes ministeren redegøre for, hvorvidt det i visse situationer kan være
tilstrækkelig med rensning fra en trikstank, hvis man skal varetage borgernes
interesse og forvaltningsrettens krav om proportionalitet.
Svar
Når det i vandplanerne er fastlagt, at der skal gennemføres en spildevandsindsats,
en fysisk indsats eller begge dele for at få målopfyldelse i et konkret vandområde,
er dette sket på baggrund af en faglig vurdering. Det indgår i vurderingen, at
indsatserne skal være mest muligt omkostningseffektive. Det er på den baggrund
Naturstyrelsens vurdering, at det kun i få tilfælde vil være omkostningseffektivt at
erstatte en spildevandsindsats med en anden type indsats.
Hvis det i vandplanerne er vurderet, at der skal gennemføres en
spildevandsindsats, er det kommunernes opgave at vurdere, om de tre betingelser
i spildevandsbekendtgørelsens § 27, stk. 1 er opfyldt. Den første betingelse er, at
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. +45 38 142 142 • Fax +45 33 145 042 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 195: Spm. om rensning af spildevand m.v., til miljø- og fødevareministeren
ejendommens afløbsforhold og udledning skal være fastlagt. Anden betingelse er,
at udledningen skal medvirke til forurening af den omhandlende
vandløbsstrækning. Tredje betingelse er, at der skal være dokumentation for, at
den omhandlende nedstrømsliggende vandløbsstrækning er forurenet af
spildevand i et omfang, der gør, at strækningen ikke opfylder vandplanernes
målsætning.
I forhold til betingelse nr. to er det ikke er afgørende, om bidraget fra den enkelte
ejendoms udledning er stort eller lille, idet ingen har ret til at forurene i et bestemt
omfang. Grundejeren kan således ikke stille krav om, at ejendommens bidrag til
forureningen er dokumenteret gennem konkrete målinger eller analyser, jf. bl.a.
Venstre Landsretsdom fra 18. maj 1995. Det er imidlertid kommunens opgave, ved
en konkret individuel vurdering at fastslå, om betingelse nr. to er opfyldt.
Trixtanke og septictanke er bundfældningstanke, der fjerner spildevandets synlige
flydestoffer og bundfældige stoffer inden eventuel videre rensning i
minirenseanlæg m.v. Bundfældningstanke er i praksis et minimumskrav på afløb
fra private udledninger. Rensningen i bundfældningstanke opfylder ikke kravene
til de fire renseklasser, der er angivet i spildevandsbekendtgørelsens bilag 3 og
anvendes i vandplanerne.
Det er en grundlæggende mekanisme i miljøbeskyttelsesloven, at
udledningstilladelser meddeles under hensyntagen til, at det nedstrømsliggende
vandområde skal kunne opfylde sin målsætning. Udlederkravene i
udledningstilladelser fastsættes således efter behov ud fra bl.a. den samlede
spildevandsbelastning på et vandområde og vandområdets fysiske forhold. Derfor
er det nogle steder tilstrækkeligt at rense spildevandet i en bundfældningstank,
mens det andre steder er nødvendigt at rense spildevandet yderligere i f.eks.
minirenseanlæg.
Eva Kjer Hansen
/
Mads Leth-Petersen
2