Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del
Offentligt
1568115_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. MST-001-13846
Den 16. november 2015
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg har i brev af 11. november 2015 stillet
følgende spørgsmål nr. 192 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål nr. 192 (alm. del)
Vil ministeren uddybe, hvilke konsekvenser der er ved godkendelse hhv. ikke-
godkendelse af de i notat af 10. november 2015 om forordning om biocidholdige
produkter (jf. MOF alm. del – bilag 90, s. 6)?
Svar
Jeg kan henvise til Miljøstyrelsen, som har oplyst følgende:
Det er ved optagelsen af et aktivstof på EU-listen over godkendte aktivstoffer
tilstrækkeligt at påvise én sikker anvendelse af stoffet anvendt i det
eksempelprodukt, som er en del af ansøgningen. Der vil efterfølgende kunne søges
godkendelser af produkter, der ikke bruges på nøjagtig samme måde, og derfor er
sundheds- og miljøpåvirkningen ved alle potentielle anvendelser ikke afdækket
ved aktivstofgodkendelsen. Anvendelse af stoffet i andre produkter vil bero på
konkrete ansøgninger til de enkelte medlemslande, hvor produkterne ønskes
markedsført.
Effekten på beskyttelsesniveauet vil dels afhænge af, om der konkret søges om
godkendelse af et eller flere midler med de pågældende aktivstoffer i Danmark
eller EU, og dels af den efterfølgende nationale vurdering af, om midlerne kan
godkendes under danske forhold. Sundheds- og miljøpåvirkningen ved andre
anvendelser vurderes i forbindelse med produktgodkendelsen.
Der har ikke tidligere været krav om godkendelse for den type biocidanvendelser,
som de omfattede aktivstoffer nu er vurderet i forhold til, og der har heller ikke
været anden markedsovervågning af biocidforbruget på dette område. Derfor er
der ikke præcis viden om, i hvilke mængder de berørte aktivstoffer bliver brugt til
biocidformål i dag i Danmark. Det vides heller ikke, om den anvendelse som
aktivstofferne nu er vurderet til under biocidforordningen (desinfektion og
konservering), ligger inden for de anvendelsesområder, som produkter med
aktivstofferne bruges til i dag. Eksisterende produkter skal indenfor en tidsfrist
ansøge om at forblive på markedet i vurderingsperioden eller udfases.
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. +45 38 142 142 • Fax +45 33 145 042 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 192: Spm. om, hvilke konsekvenser der er ved godkendelse hhv. ikke-godkendelse af de i notat af 10. november 2015 om forordning om biocidholdige produkter, til miljø- og fødevareministeren
På baggrund af ovenstående er det derfor ikke muligt på nuværende tidspunkt at
give en præcis vurdering af konsekvenserne for beskyttelsesniveauet i Danmark
ved optagelsen af Biphenyl-2-ol i produkttype 1, 2, 4, 6, og 13, C(M)IT/MIT (3:1) i
produkttype 2, 4, 6, 11, 12 og 13 og PHMB (1600;1.8) i produkttype 2, 3, 4 og 11.
Det vurderes, at forslaget om en ikke-optagelse af triclosan i PT 1, 2-butanon
peroxid i produkttype 1 og 2, PHMB i produkttype 1, 6 og 9, hvor der ikke er vist en
sikker anvendelse, har en positiv indflydelse på beskyttelsesniveauet i EU og
dermed også indirekte i Danmark.
Ud fra en samlet betragtning vurderes forslaget kun at få begrænsede økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet. På byrdesiden vil de relativt få danske firmaer, der
importerer og sælger biocidholdige produkter, frem til 2025 blive mødt med
biocidforordningens gradvise forøgelse af antallet af biocidprodukter, der bliver
godkendelsespligtige, skærpede krav om dokumentationsmateriale samt et gebyr i
forbindelse med godkendelsesbehandlingen. Til gengæld betyder harmoniseringen
i EU af ansøgningskrav medvidere at virksomheder, som markedsfører i flere
lande, inden for visse rammer kan genbruge ansøgninger indgivet i andre EU-
medlemslande med store besparelser til følge.
Konsekvensen ved ikke at vedtage forslag om EU-godkendelse af stofferne ville
være, at stofferne ville blive forbudt at sælge og anvende i biocidholdige produkter
i EU for de respektive produkttyper, hvilket kunne udgøre en betydelig økonomisk
byrde for virksomhederne, der producerer eller importerer disse. Biocidmidler
dræber eller afskrækker uønskede organismer, så som bakterier, myg eller rotter
og derfor kan der også være samfundsøkonomiske konsekvenser ved ikke at
godkende aktivstofferne, hvis der ikke findes kemiske eller fysiske alternativer.
De forskellige aktivstoffer der er indstillet til godkendelse, Biphenyl-2-ol i
produkttype 1, 2, 4, 6, og 13, C(M)IT/MIT (3:1) i produkttype 2, 4, 6, 11, 12 og 13 og
PHMB (1600;1.8) i produkttype 2, 3, 4 og 11, er søgt til diverse konkrete
anvendelser, og der er ikke viden om, hvorvidt der ved en ikke-optagelse vil være
alternative midler eller behandlingsmåder. Såfremt der ikke findes alternativer,
kan en ikke-optagelse medføre erhvervs- og samfundsøkonomiske negative
konsekvenser.
Eva Kjer Hansen
/
Claus Torp
2