Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del
Offentligt
1564693_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr.
Den 6. november 2015
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg har i brev af 6. november2015 stillet
følgende spørgsmål nr. 150 (alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 150 (alm. del)
Ministeren bedes kommentere vedlagte pressemeddelelse fra Morten Kabell,
herunder redegøre for det videnskabelige grundlag for ønsket om at flytte
målestationen i København: https://kabell.kk.dk/artikel/milj%C3%B8minister-
vil-snyde-k%C3%B8benhavnere-ren-luft
Svar
For så vidt angår begrundelserne for at flytte målestationen, så vil jeg henvise til
Miljøstyrelsen, som oplyser, at:
”Siden kommunens ændring af vognbaner i 2010 har målestationen på H.C.
Andersens Boulevard vist en betydelig forøgelse af NO2 forureningen på
strækningen. Efter grundige analyser ved Aarhus Universitet, DCE, blandt andet
med en midlertidig, ekstra målestation, er konklusionen klart, at forøgelsen
væsentligst skyldes, at vejbanerne er flyttet ca. 2,5 meter tættere på målestationen.
Den pludselige forøgelse giver ikke et retvisende billede af udviklingen i
forureningsniveauet i København. Det er derfor fagligt velbegrundet at reetablere
den tidligere afstand mellem vognbanerne og målestationen. Dette vil være et
væsentligt skridt hen imod en snarlig overholdelse af EU’s
årsmiddelværdi
for
NO2 på strækningen. Allerede i dag overholdes EU’s
timemiddelværdi
for NO2 på
strækningen, så borgerens færden på strækningen vil også i fremtiden være
sikker”.
Teknik- og miljøborgmester Morten Kabell insinuerer, at jeg har givet urigtige
oplysninger til Folketinget om årsagen til, at der i dag er en overskridelse af NO2-
grænseværdien på målestationen på H.C. Andersens Boulevard. Det er forkert. Lad
mig bruge anledningen til at oplyse de samlede faktuelle forhold vedrørende dette:
1) Den samlede luftforurening i København er faldende. Også koncentrationen af
NO2 på H.C. Andersens Boulevard er faldet - dog mindre end forventet på grund
af flere dieselbiler og deres for store udledning af NOx.
Aarhus Universitet, DCE, har i 2013 vurderet, at dieselbilerne - som følge af
manglende effekt af Euro 5- og Euro 6-normen - bidrager med 1,8-4,4 µg NO2/m3
til årsmiddelværdien på H.C. Andersens Boulevard, ud over det der var forventet.
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. +45 38 142 142 • Fax +45 33 145 042 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 150: Spm. om kommentar til pressemeddelelse fra Morten Kabell om ønsket om at flytte målestationen i København, til miljø- og fødevareministeren
2) På H. C. Andersens Boulevard er der som det eneste sted i København målt en
kraftig stigning i NO2-forureningen efter 2010. Da dette ikke stemmer med den
generelle udvikling, undersøgte Aarhus Universitet, DCE, årsagen. Aarhus
Universitet, DCE, har vurderet, at den målte stigning i NO2 primært skyldes en
permanent ændring af vejbanerne på den del af H.C. Andersens Boulevard, hvor
målestationen står. Denne ændring vurderes af Aarhus Universitet, DCE, at
bidrage med ekstra 8-9 µg NO2/m3 til årsmiddelværdien på H.C. Andersens
Boulevard.
Det er også forkert når Teknik- og miljøborgmester Morten Kabell påstår, at jeg
snyder københavnerne for ren luft.
Lige for tiden er vi ved at gennemføre et projekt sammen med Københavns
Kommune og Frederiksberg Kommune, hvor der monteres rensesystemer på
omkring 300 busser fra Movia. Disse systemer reducerer forureningen fra
busserne med op til 95-98 % til gavn for københavnerne. Miljø- og
Fødevareministeriet har brugt 74 mio. kr. på dette projekt.
Dieselbilerne har længe været et problem i forhold til NOx-forureningen i
København. Både fordi andelen af dieselbiler er blevet større i byerne, og fordi
dieselbiler udleder mere NOx, end de er godkendt til. Efter massivt pres fra dansk
side har vi langt om længe fået strammet testreglerne i EU. Dette vil sikre renere
luft til københavnerne såvel som alle andre borgere i Danmark. Vi kommer fra en
situation, hvor dieselbilerne forurener med op til 700 % for meget NOx. I en toårig
overgangsperiode fra 2017 må bilerne maksimalt forurene 110 % for meget,
hvorefter der alene accepteres en mindre afvigelse som følge af måleusikkerhed.
Borgmesteren insinuerer, at jeg bag lukkede døre i EU har accepteret en dårlig
løsning. Jeg havde gerne set, at vi havde fået endnu skrappere regler, men det var
der ikke tilstrækkelig opbakning til fra de andre EU lande. Under alle
omstændigheder er vedtagelsen af de nye testregler et stort skridt i den rigtige
retning, og jeg foretrækker bestemt dette i stedet for ingen aftale, hvilket der var
en reel risiko for.
Under den tidligere regering blev der regnet og vurderet på effekter og
omkostninger ved renluftzoner, som teknik- og miljøborgmester Morten Kabell
efterlyser. I forhold til NO2-effekten – hvor der i dag er en
grænseværdioverskridelse i København – ville renluftzoner, som vi kender dem fra
Tyskland, give en begrænset effekt, som ikke stod mål med de store omkostninger,
som borgerne ville skulle betale. Den tidligere regering besluttede derfor ikke at
gennemføre renluftzoner, men i stedet fokusere på mere målrettet reduktion af
NOx fra busserne og partikler fra brændeovne og skibe. Denne beslutning er jeg
enig i.
Borgmesteren ønsker også, at regeringen skal fastholde NOx-afgiften, så prisen på
dieselbiler ikke falder. Dette må bero på en misforståelse, da NOx-afgiften var på
brændstoffet og ikke på bilerne. Priserne på dieselbiler bliver derfor ikke påvirket
af, at NOx-afgiften fjernes.
2
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 150: Spm. om kommentar til pressemeddelelse fra Morten Kabell om ønsket om at flytte målestationen i København, til miljø- og fødevareministeren
Eva Kjer Hansen
/
Michel Schilling
3