Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr.
Den 6. november 2015
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg har i brev af 6. november2015 stillet
følgende spørgsmål nr. 150 (alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 150 (alm. del)
Ministeren bedes kommentere vedlagte pressemeddelelse fra Morten Kabell,
herunder redegøre for det videnskabelige grundlag for ønsket om at flytte
målestationen i København: https://kabell.kk.dk/artikel/milj%C3%B8minister-
vil-snyde-k%C3%B8benhavnere-ren-luft
Svar
For så vidt angår begrundelserne for at flytte målestationen, så vil jeg henvise til
Miljøstyrelsen, som oplyser, at:
”Siden kommunens ændring af vognbaner i 2010 har målestationen på H.C.
Andersens Boulevard vist en betydelig forøgelse af NO2 forureningen på
strækningen. Efter grundige analyser ved Aarhus Universitet, DCE, blandt andet
med en midlertidig, ekstra målestation, er konklusionen klart, at forøgelsen
væsentligst skyldes, at vejbanerne er flyttet ca. 2,5 meter tættere på målestationen.
Den pludselige forøgelse giver ikke et retvisende billede af udviklingen i
forureningsniveauet i København. Det er derfor fagligt velbegrundet at reetablere
den tidligere afstand mellem vognbanerne og målestationen. Dette vil være et
væsentligt skridt hen imod en snarlig overholdelse af EU’s
årsmiddelværdi
for
NO2 på strækningen. Allerede i dag overholdes EU’s
timemiddelværdi
for NO2 på
strækningen, så borgerens færden på strækningen vil også i fremtiden være
sikker”.
Teknik- og miljøborgmester Morten Kabell insinuerer, at jeg har givet urigtige
oplysninger til Folketinget om årsagen til, at der i dag er en overskridelse af NO2-
grænseværdien på målestationen på H.C. Andersens Boulevard. Det er forkert. Lad
mig bruge anledningen til at oplyse de samlede faktuelle forhold vedrørende dette:
1) Den samlede luftforurening i København er faldende. Også koncentrationen af
NO2 på H.C. Andersens Boulevard er faldet - dog mindre end forventet på grund
af flere dieselbiler og deres for store udledning af NOx.
Aarhus Universitet, DCE, har i 2013 vurderet, at dieselbilerne - som følge af
manglende effekt af Euro 5- og Euro 6-normen - bidrager med 1,8-4,4 µg NO2/m3
til årsmiddelværdien på H.C. Andersens Boulevard, ud over det der var forventet.
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. +45 38 142 142 • Fax +45 33 145 042 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk