Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del
Offentligt
1575228_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2015-10275
2. december 2015
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg har i brev af 5. november 2015 stillet
følgende spørgsmål nr. 144 (alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 144 (alm. del)
Ministeren bedes redegøre for de retssikkerhedsmæssige konsekvenser for
borgere, der er generet af vindmøllestøj, herunder mulighederne for
ekspropriation eller anden kompensation, når ejendomme pga. støj fra vindmøller
ikke kan tjene til bolig eller erhverv længere.
Svar
Erhvervs- og vækstministeren har oplyst følgende om planlovens regler om
ekspropriation, hvortil jeg kan henholde mig:
”Det gælder generelt, at ekspropriation skal tjene samfundsmæssige hensyn. Det
er afgørende, at det formål, der eksproprieres til fordel for, tjener almene
samfundshensyn i modsætning til fx økonomiske særinteresser.
Efter planlovens regler om ekspropriation kan kommunalbestyrelser ekspropriere
fast ejendom, der tilhører private eller private rettigheder over fast ejendom, når
ekspropriation vil være af væsentlig betydning for virkeliggørelsen af en lokalplan,
jf. planlovens § 47, stk. 1.
Det gælder også til virkeliggørelsen af en lokalplan for vindmøller. Det er dog en
forudsætning for ekspropriation, at det fremgår af lokalplanen, at de berørte
boliger skal nedlægges, før lokalplanen kan realiseres. Det kan fx være i det
tilfælde, hvor en lokalplan åbner mulighed for vindmøller nærmere end
minimumskravet på 4 gange møllehøjden til nabobeboelse i bekendtgørelse om
planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller, eller hvor der åbnes
mulighed for vindmøller, hvor støjkravene til beboelse i bekendtgørelse om støj fra
vindmøller ikke kan overholdes.
Det er endvidere nødvendigt, at de almindelige betingelser for ekspropriation er
opfyldt, herunder at ekspropriation er lovlig, nødvendig og tidsmæssigt aktuel for
realiseringen af ekspropriationsformålet i den konkrete situation. Derudover
stilles der krav om, at eksproprieringen skal være proportional.
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. +45 38 142 142 • Fax +45 33 145 042 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om retssikkerhedsmæssige konsekvenser for borgere, der er generet af vindmøllestøj, til miljø- og fødevareministeren
Når vindmølleparken er etableret, kan der ikke eksproprieres med hjemmel i
planloven.”
Energi-, forsynings- og klimaministeren har fremsendt følgende oplysninger om
værditabsordningen, hvortil jeg kan henholde mig:
”En opstiller af en vindmølle har pligt til at betale for et værditab på fast ejendom
som følge af opstilling af vindmøllen. Værditabets størrelse fastsættes af en
taksationsmyndighed.
Taber en ejendom mere end 1 pct. i værdi, som følge af at der sættes nye møller op,
er ejeren af ejendommen sikret fuld dækning for tabet. Dette tab skal dækkes af
opstiller.
Værditabet fastsættes af Taksationsmyndigheden, som er en uafhængig offentlig
myndighed nedsat af energi-, forsynings- og klimaministeren.
Taksationsmyndigheden behandler sagerne ud fra en individuel vurdering af
ejendommen og de aktuelle forhold på grundlag af en
besigtigelse/taksationsforretning.
Ved vurderingen af værditabet tages følgende i betragtning:
Støjgener, herunder gener fra lavfrekvent støj
Gener som følge af skyggekast
Visuel påvirkning”
Eva Kjer Hansen
/
Claus Torp
2