Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del
Offentligt
1695768_0001.png
Redegørelse om import af affald til forbrænding
J.nr. MST-001-15354
Dato: 23-11-2016
Redegørelsen vedrører import af affald til forbrænding på danske forbrændingsanlæg og
virksomheder. Miljøstyrelsen er kompetent myndighed for import af de typer affald, som er genstand
for forudgående kontrol, og er godkendende myndighed for forbrændingsanlæggene. Der er indhentet
supplerende bidrag fra Energistyrelsen.
Gældende regler
Håndteringen af affald i Danmark reguleres af affaldsbekendtgørelsen, bekendtgørelse nr. 1309 af 18.
december 2012.
Import af affald reguleres i EU af transportforordningen (Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 1013/2006 af 14. juni 2006 om overførsel af affald), og i Danmark endvidere ved
bekendtgørelse nr. 132 af 6. februar 2014 om overførsel af affald og overførsel af brugt elektrisk og
elektronisk udstyr.
Deponering af affald og forbrænding af affald på danske virksomheder reguleres af bekendtgørelse nr.
1049 af 28. august 2013 om deponeringsanlæg, bekendtgørelse nr. 514 af 27. maj 2016 om
godkendelse af listevirksomhed, og bekendtgørelse nr. 1451 af 20. december 2012 om anlæg, der
forbrænder affald.
Generelt om affaldsområdet og om import og eksport af affald
Kommunerne fører tilsyn med affaldsområdet og har kompetence til at klassificere affald.
Kommunerne har endvidere hovedansvaret for behandlingen af husholdningsaffaldet. Kommunerne
skal i deres affaldshåndtering følge affaldshierarkiet. Kommunerne skal også sikre, at det er muligt for
virksomheder at forbrænde og deponere deres affald. Virksomheder må ikke deponere eller forbrænde
deres affald, hvis affaldet kan materialenyttiggøres. Hvis virksomhedens affald er egnet til
materialenyttiggørelse, skal virksomheden sikre sig, at affaldet bliver forberedt med henblik på
genbrug, genanvendt eller undergår en anden endelig materialenyttiggørelse.
Ved import af affald kan der stilles lignende krav til behandlingen af det importerede affald, som der
stilles til behandlingen af nationalt affald. Forud for importen skal de nationale myndigheder i både
afsender- og modtagerland således have lejlighed til at tage stilling til, om den behandling, som det er
planlagt at give affaldet, er forsvarlig. Det vil først og fremmest have betydning, om
modtageranlæggets miljøgodkendelse giver mulighed for at behandle affaldet, og om anlægget har
tilstrækkelig kapacitet. Det indgår også i vurderingen, om behandlingen af affaldet i øvrigt vil leve op
til affaldsdirektivets almindelige regler, herunder affaldshierarkiet. Det betyder blandt andet, at
modtagerlandet kan gøre indsigelse efter forordning 1013/2006 om overførsel af affald, hvis
genanvendeligt affald søges importeret til forbrænding.
1
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1173: Spm. om redegørelse, der beskriver hvordan det i dag sikres, at importeret hhv. dansk affald, der kan genbruges, genanvendes eller nyttiggøres, ikke ender i forbrændingsanlæg eller deponeres, til miljø- og fødevareministeren
1695768_0002.png
Besvarelse af spørgsmålene i MOF alm. del, spørgsmål 1173
1. Hvad kan ministeren oplyse om import af affald til forbrænding på danske forbrændingsanlæg de
seneste fem år med hensyn til:
Total tons per år, samt hvor store mængder slagge, røggasrensningsprodukter m.v. importen har
givet anledning til.
Den første del af spørgsmålet besvares i 4 tabeller baseret på oplysninger fra Affaldsdatasystemet.
Tabel 1 viser den totale mængde affald, som blev importeret til Danmark til forbrænding i perioden
2011 - 2015
1
. Tabellen viser både mængder, der blev forbrændt med henblik på udnyttelse af affaldets
brændværdi til energiproduktion (nyttiggørelse), og mængder, der alene blev forbrændt med henblik
på destruktion/bortskaffelse af hensyn til dets miljøbelastende egenskaber. Nyttiggørelse vil typisk ske
på de kommunalt ejede forbrændingsanlæg, som forbrænder dansk kommunalt indsamlet
husholdningsaffald (herefter omtalt som ’dedikerede’ anlæg), og til såkaldt medforbrænding på
produktionsanlæg.
T abel 1. T otal m ængde im porteret til forbrænding
Alle anlæg
År
T otaler
2011
145.997
2012
2013
2014
2015
546.311
243.168 357 .438 429.848
Kilde:
Affaldsdatasystemet, Miljøstyrelsen. Alle mængder er angivet i ton.
Importen af affald til forbrænding er steget de seneste 5 år. Stigningen skyldes primært en stigning i
import af såkaldt RDF (refuse-derived fuel) til de dedikerede anlæg. Tabel 2 viser mængden af
importeret affald til forbrænding med nyttiggørelse på dedikerede anlæg i perioden 2011 – 2015.
Tabel 2. Mængde importeret til dedikerede forbrændingsanlæganlæg
År
2011
2012
2013
2014
2015
Affald fra skovbrug
0
0
0
2.276
3.673
Brændbart affald
14.177
95.773 151.012 255.546 354.136
Andet affald fra mek behandling af affald
2.065
8.320
8.337
11.248
25.854
Totale mængder
16.242 104.093 159.349 269.070 383.662
Kilde:
Affaldsdatasystemet, Miljøstyrelsen. Alle mængder er angivet i ton.
Forbrænding med nyttiggørelse kan også ske på produktionsvirksomheder, som fremstiller fx cement.
Tabel 3 viser mængden af importeret affald til forbrænding på produktionsvirksomheder.
1
Der er søgt på indberetninger til Affaldsdatasystemet på operationsskode R1 (nyttiggørelse) og D10
(bortskaffelse), samt på behandlingskode ”Forbrænding”. Tallene for 2015 er ikke tidligere udgivne, og
der er tale om foreløbige indberetninger, som ikke er endeligt kvalitetssikrede endnu.
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1173: Spm. om redegørelse, der beskriver hvordan det i dag sikres, at importeret hhv. dansk affald, der kan genbruges, genanvendes eller nyttiggøres, ikke ender i forbrændingsanlæg eller deponeres, til miljø- og fødevareministeren
1695768_0003.png
T abel 3. Im port til produktionsv irksom heder til m edforbrænding
År
Partikelf. materiale, støv , farlige stoffer
Affald fra isolations- og transmissionsolie
Tekstiler
Brændbart affald
T otale m ængder
2011
1 .225
91
440
44.645
46.401
58.7 07
60.306
7 2.991
7 4.552
7 4.91 7
7 6.155
93.1 39
94.158
2012
1 .488
111
2013
1 .41 5
1 46
2014
906
332
2015
551
468
Kilde:
Affaldsdatasystemet, Miljøstyrelsen. Alle mængder er angivet i ton.
Visse andre anlæg har specialiseret sig i bortskaffelsen af farligt affald. Det drejer sig fx om Ekokem.
Tabel 4 viser mængden af affald importeret til forbrænding på specialiserede anlæg.
T abel 4. Im port til specialiserede anlæg til behandling af farligt affald
År
T otale m ængder
2011
83.353
2012
2013
2014
84.624
2015
68.490
7 8.7 69 123.537
Kilde:
Affaldsdatasystemet, Miljøstyrelsen. Alle mængder er angivet i ton.
For at besvare den anden del af spørgsmålet redegøres i det følgende for, hvor meget slagge mm., der
opstår som følge af affaldsforbrænding. Det er dog ikke muligt at redegøre særskilt for, på hvilken
måde den del af affaldet, som er importeret, eventuelt påvirker billedet:
For så vidt angår røggasrensning henviser Miljøstyrelsen til styrelsens rapport om
2
restprodukter fra røggasrensning ved affaldsforbrænding , hvoraf på s. 22 bl.a. fremgår
følgende om restprodukter (ikke slagge). For en nærmere beskrivelse henvises til rapporten,
som kan findes på styrelsens hjemmeside:
2
Kilde:
Arbejdsrapport nr. 92 1997 Restprodukter fra røggasrensning ved affaldsforbrænding 3
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1173: Spm. om redegørelse, der beskriver hvordan det i dag sikres, at importeret hhv. dansk affald, der kan genbruges, genanvendes eller nyttiggøres, ikke ender i forbrændingsanlæg eller deponeres, til miljø- og fødevareministeren
1695768_0004.png
Energistyrelsen har oplyst, at der ved affaldsforbrænding opstår en aske- og slaggedel, som
ikke kan forbrændes og dermed ikke omsættes i forbrændingsprocessen. Slaggen udgør typisk
17 % af den samlede indfyrede affaldsmængde og består især af uorganiske stoffer og
mineraler samt metaller. En stor andel af metallerne i slaggen fra affaldsforbrænding
genanvendes. Den største andel af slaggen anvendes i forbindelse med
bygningskonstruktioner, f.eks. vejbyggeri og havneudvidelser
3
.
Hvad består det importerede affald af (plast, papir, træ)? Og hvilke kilder stammer de fra
(husholdninger, industri, bygge- og anlæg, farligt affald mv.)? Hvilke andre materialer end
restfraktioner efter genanvendelse (RDF - residue derived fuel) accepteres på danske
forbrændingsanlæg?
Det importerede RDF (Refuse Derived Fuel) er brændsel udvundet af affald, primært
dagrenovationslignende affald, som stammer fra husholdninger og industri. Det er en forudsætning, at
affaldet har gennemgået en sortering, hvor genanvendelige materialer er sorteret fra, således at RDF-
affaldet herefter består af den ikke-genanvendelige restfraktion.
Tabel 2 ovenfor viser, hvilke typer af affald som importeres til Danmark til dedikerede
forbrændingsanlæg. Det drejer sig for de flestes vedkommende om RDF-affald og andet affald fra
mekanisk behandling af affald. Derudover er der modtaget en mindre mængde træaffald fra skovbrug
og en såkaldt ikke-komposteret fraktion af brændbart affald opstået ved særlig behandling.
Det forbrændingsegnede affald, som danske produktionsvirksomheder har importeret til
medforbrænding i produktionsprocessen, har bestået af isolations- og varmetransmissionsolier, farligt
støv fra aluminiumsværker, tekstiler fra mekanisk affaldsbehandling og RDF, jf. tabel 3.
De specialiserede anlæg til bortskaffelse af farligt affald importerer en lang række forskellige typer
farligt affald, som fx landbrugskemikalieaffald, opløsningsmidler, maling og affald med indhold af
PCB. De enkelte affaldstyper er af hensyn til overskueligheden ikke vist i tabel 4, men der kan henvises
til Affaldsstatistik 2014.
Beskrivelsen af affaldet er baseret på de såkaldte EAK-koder (Europæiske AffaldsKatalog), der indgår i
de data, som virksomhederne indberetter til Affaldsdatasystemet. Det er ikke muligt på baggrund af
udtrækket alene at specificere nærmere, hvad de enkelte affaldstyper består af.
Hvordan kontrolleres det, at RDF affaldet og evt. andet affald til forbrænding på danske anlæg ikke
indeholder madrester eller affald, som burde eller kunne genanvendes eller materialer, som slet ikke
har en brændværdi (f.eks. glas og metal)? Hvem er ansvarlige for denne kontrol?
Miljøstyrelsen fører tilsyn med visse godkendelsespligtige virksomheder. Dette er bl.a. tilfældet med
forbrændingsanlæg. Miljøstyrelsen fører tilsyn med, at anlæggene overholder miljøgodkendelsens
vilkår, dels gennem de indberetninger, som anlæggenes miljøgodkendelser kræver, dels ved fysisk
tilsyn. Den daglige kontrol med anlæggene er overvejende lagt på anlæggene selv i form af egenkontrol
ved modtagelsen. Anlæggene skal sikre, at der kun modtages affald, som anlægget i miljøgodkendelsen
er godkendt til at modtage.
Det er som tidligere nævnt også Miljøstyrelsen, som godkender import af affald til danske
behandlingsanlæg. Ved Miljøstyrelsens samtykke til en import af affald til behandling i Danmark
indgår bl.a. en vurdering af, om det pågældende anlæg i sin miljøgodkendelse er godkendt til at
behandle den pågældende type affald, og om anlægget har den nødvendige kapacitet til at behandle
3
Kilde:
Rapport om benchmark af affaldsforbrændingsanlæg 2015. Der er målt på slagge fra dedikerede
forbrændingsanlæg.
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1173: Spm. om redegørelse, der beskriver hvordan det i dag sikres, at importeret hhv. dansk affald, der kan genbruges, genanvendes eller nyttiggøres, ikke ender i forbrændingsanlæg eller deponeres, til miljø- og fødevareministeren
affaldet. Miljøstyrelsen fører også tilsyn med importeret affald. Det foregår ved stikprøvekontroller på
landeveje, ved grænser og havne i hele Danmark. Tilsynet retter sig mod at afgøre, om det pågældende
affald er klassificeret korrekt, om den rette dokumentation er vedlagt, og om der er indhentet
samtykke i det omfang, det er nødvendigt.
Er det ministerens og Miljøstyrelsens vurdering, at det importerede affald til forbrænding
udelukkende består af ikke-genanvendeligt affald, og at den nuværende kontrol med importeret
affald er effektiv?
Det er Miljøstyrelsens vurdering, at det importerede affald til forbrænding hovedsageligt består af
ikke-genanvendeligt affald. Som det fremgår af tabel 2 og tabel 3, har der været import af mindre
mængder affald fra skovbrug og tekstilaffald, som potentielt kan være genanvendeligt affald.
Det er ikke muligt på baggrund af oplysningerne i Affaldsdatasystemet alene at afgøre, hvorvidt
affaldet rent faktisk var genanvendeligt eller ej, men importøren af træaffaldet har på forespørgsel
oplyst til Miljøstyrelsen, at de pågældende importer af træaffald i 2014 og 2015 ikke har været
genanvendelige. Det har ikke været muligt at afklare, om det importerede tekstilaffald i 2011 eventuelt
var genanvendeligt. Det ikke-komposterede affald har sandsynligvis ikke været genanvendeligt.
Miljøstyrelsen er bekendt med, at der lige nu er overskud af genanvendeligt træ på det europæiske
marked, og at der ikke er tilstrækkeligt marked for de træprodukter, som affaldstræet kunne blive til.
Der er dog ikke fundet indikation i de undersøgte data af, at danske virksomheder skulle importere
genanvendeligt træ til forbrænding, ligesom der ikke i øvrigt er fundet indikation af, at genanvendeligt
affald skulle blive importeret til forbrænding.
Det er erfaringen fra Miljøstyrelsens tilsyn på anlæggene, at importeret affald er uden indhold af ikke-
forbrændingsegnet affald eller affald, der ikke er godkendt til importen. Det præciseres endvidere i
vilkår for nye godkendelser, at egenkontrollen også omfatter importeret affald.
Det er Miljøstyrelsens vurdering, at kontrollen med importeret affald er effektiv indenfor de fastlagte
rammer.
Hvor mange overtrædelser har myndighederne konstateret de seneste 5 år?
Spørgsmålet forstås således, at der efterspørges oplysning om overtrædelser af transportforordningen,
særligt for så vidt angår RDF-affald.
Miljøstyrelsen har kendskab til et enkelt eksempel fra starten af 2016 på en affaldstransport, hvor man
konstaterede, at RDF-affaldet indeholdt for mange bestanddele med ringe brændværdi. Affaldet kunne
forbrændes indenfor modtageranlæggets miljøgodkendelse, men producenten af affaldet blev
udelukket fra at eksportere mere på den pågældende notifikation. Miljøstyrelsen har ikke kendskab til
andre tilfælde, hvor RDF har været af for ringe brændbarhed.
Miljøstyrelsen er i øvrigt kun i få tilfælde stødt på RDF eller andet forbrændingsegnet affald i
forbindelse med stikprøvekontroller af importeret affald. I de tilfælde, hvor Miljøstyrelsen ved
stikprøvekontrol har undersøgt RDF-affald, har der ikke været problemer med affaldets indhold og
sammensætning.
Hvilke sanktioner kan anvendes i tilfælde af overtrædelser?
Miljøstyrelsen kan, såfremt det er nødvendigt, anvende de almindelige forvaltningsretlige indgreb som
forbud, påbud og indskærpelse. I forbindelse med import af affald giver transportforordningen
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1173: Spm. om redegørelse, der beskriver hvordan det i dag sikres, at importeret hhv. dansk affald, der kan genbruges, genanvendes eller nyttiggøres, ikke ender i forbrændingsanlæg eller deponeres, til miljø- og fødevareministeren
mulighed for at give påbud til afsenderen om at tage affald tilbage til afsenderlandet, hvis det
konstateres, at affaldet har en anden sammensætning eller ikke kan behandles som forudsat, da der
blev givet tilladelse til importen.
I tilfælde af konstaterede overtrædelser af miljøbeskyttelsesloven kan Miljøstyrelsen indgive
politianmeldelse. Udmåling af straf er op til domstolene.
I tilfælde af domfældelse for grove overtrædelser af miljøbeskyttelsesloven kan givne godkendelser
tilbagekaldes, og virksomheden registreres i Miljøansvarlighedsregisteret.
Vurderes overtrædelserne uafhængigt af om det er dansk eller udenlandsk affald?
I princippet skelnes ikke mellem, om affaldet er dansk eller udenlandsk. Den samme overtrædelse af
miljøbeskyttelseslovgivningen vil blive vurderet ens for dansk og udenlandsk affald. Der eksisterer
imidlertid særlige regler, som alene gælder for importeret affald.
Såfremt en virksomhed behandler affald, som virksomheden ikke er godkendt til, kan virksomheden
således ifalde strafansvar efter de almindelige affaldsregler, men hvis affaldet også har været
importeret ulovligt, kan virksomheden samtidig ifalde ansvar efter importreglerne.
Er kontrollen med udenlandsk affald strengere end for dansk affald?
Tilsynet på modtageranlægget med importeret affald føres på lige fod med affald produceret i
Danmark, som modtages på de danske forbrændingsanlæg. Importeret affald udsættes ikke for en
strengere kontrol i denne sammenhæng, men styrelsen er ved det almindelige miljøtilsyn på
forbrændingsanlæggene også opmærksom på importreglerne.
Derudover kan henvises til Miljøstyrelsens forudgående kontrol med import af såkaldt anmeldepligtigt
affald, som varetager hensynet til, at affald klassificeres og behandles korrekt, men som af
virksomhederne kan opleves som en strengere kontrol.
Hvor stor en andel af det danske henholdsvis importerede affald er reelt RDF-affald? Hvordan kan
en eventuel forskel tilskrives forhold i eksportlandet eller i Danmark.
Eksportlandets myndigheder vil til brug for Miljøstyrelsens vurdering af importsagen have taget
stilling til, om affaldet er korrekt beskrevet på notifikationen. Det er op til eksportlandets kompetente
myndigheder at fastlægge niveauet for den fysiske kontrol med anmeldepligtigt affald.
Miljøstyrelsen og de danske kommuner samarbejder om tilsynet med affald, som er importeret. For så
vidt angår den del af spørgsmålet, som angår, hvor meget af det danske henholdsvis importerede
affald, som reelt er RDF, henvises til besvarelsen af spørgsmål 4 og til fjerde og femte ’pind’ af
spørgsmål 1
2. Hvad vil den samlede kapacitet til modtagelse af affald til forbrænding være i Danmark, når
Amager Ressource Center er færdigbygget? Og hvor meget udvides ARCs samlede kapacitet med det
nye anlæg? I svaret om den samlede kapacitet bedes angivet de enkelte anlægs kapacitet og
forventede levetid samt hvorvidt der er tale om forbrænding, kraftvarme, termisk forgasning,
cementproduktion eller andet, f.eks. opgradering af RDF-affald til produkt (brændsel, olie, gas).
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1173: Spm. om redegørelse, der beskriver hvordan det i dag sikres, at importeret hhv. dansk affald, der kan genbruges, genanvendes eller nyttiggøres, ikke ender i forbrændingsanlæg eller deponeres, til miljø- og fødevareministeren
1695768_0007.png
ARC’s nuværende miljøgodkendte kapacitet er 440.000 ton affald, og når ARC står færdigbygget, vil
den samlede forbrændingskapacitet på anlægget være 560.000 ton. Det forventes, at det nye anlæg
sættes i drift i 2018. Den samlede affaldsforbrændingskapacitet i Danmark vil udgøre 4,39 mio. ton,
når ARC er færdigbygget.
Den samlede affaldsforbrændingskapacitet fordeler sig som vist på bilag 1. På de fleste
affaldsforbrændingsanlæg udnyttes energien i affaldet til at producere både varme og elektricitet.
Dette foregår på dedikerede kraftvarmeanlæg. På seks af de dedikerede anlæg produceres der alene
varme ved affaldsforbrænding. Hos Aalborg Portland benyttes affald som et input til varmeproduktion
i forbindelse med produktion af cement.
For så vidt angår andre måder at behandle RDF på end forbrænding, henvises til besvarelsen af
spørgsmål 6.
3. Hvor store mængder affald forventes importeret de næste år, når Amager Ressource Center er
klar? Hvor store mængder forventer ARC at modtage? Hvor stor en andel vil være RDF-affald og
anden affald til forbrænding?
Stigningen i import af forbrændingsegnet affald kan kobles til den danske stigning i genanvendelsen,
især genanvendelse af affald fra husholdninger, som resulterer i en nedgang af nationale
affaldsmængder til forbrænding på dedikerede forbrændingsanlæg
4
. En stigning forventes også i 2016,
men data er endnu ikke klar. Miljøstyrelsen kan derfor ikke oplyse, om den forventede stigning i 2016
vil være af samme størrelsesorden som tidligere år.
Jf. tabel 5 nedenfor importerede I/S Amager Ressource Center i perioden 2011 – 2015 følgende
mængder affald:
T abel 5. Im port af affald til ARC
2011
2012
2013
2014
227 6
Kilde:
Affaldsdatasystemet, Miljøstyrelsen. Alle mængder er angivet i ton.
2015
367 3
Mængderne består primært af ikke-genanvendeligt træ til forbrænding. Miljøstyrelsens
transportdatabase viser endvidere for 2016 (til dato) en indrapportering af ca. 3.000 ton RDF-affald.
ARC har på Miljøstyrelsens anmodning oplyst, at anlægget er godkendt til at modtage op til 100.000
ton importeret affald om året, så længe det importerede affald fortrænger brændsler, som ville være
mere belastende for CO
2
-regnskabet end det importerede. Der er ikke sat tal på, hvilke mængder
anlægget forventer at importere.
4. Vil ministeren fremsende en sammenlignende beskrivelse af kravene til affald til behandling på de
i spørgsmål to angivne anlæg sammenholdt med kravene til affald, der skal deponeres, og herunder
krav til registrering samt hyppighed af stikkontrol m.v.?
Spørgsmålet er opfattet således, at der efterspørges en oversigt over, under hvilke betingelser affald
kan hhv. deponeres, forbrændes og håndteres på anden måde, og over hvilke regler, anlæggene skal
iagttage om registrering af affaldet, samt en beskrivelse af kontrollen med anlæggene, herunder
anlæggenes egenkontrol.
4
Kilde:
Affaldsstatistik 2014, Miljøstyrelsen
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1173: Spm. om redegørelse, der beskriver hvordan det i dag sikres, at importeret hhv. dansk affald, der kan genbruges, genanvendes eller nyttiggøres, ikke ender i forbrændingsanlæg eller deponeres, til miljø- og fødevareministeren
1695768_0008.png
Alle affaldsbehandlingsanlæg skal indberette oplysninger til Miljøstyrelsens Affaldsdatasystem om de
mængder og typer af affald, som de modtager, herunder hvilken behandling, affaldet undergår. Hvis et
behandlingsanlæg importerer affald, er der desuden krav om, at der skal foreligge en kontrakt om
bortskaffelse/nyttiggørelse, og der er krav om, at affaldet skal ledsages af dokumentation i henhold til
Transportforordningen. Hvis affaldet er anmeldepligtigt efter transportforordningen, er der endvidere
krav om, at Miljøstyrelsen skal oplyses om affaldets afsendelsestidspunkt, modtagelse og behandling.
Det er ikke tilladt at importere affald til deponering, men Miljøstyrelsen kan dog dispensere i særlige
tilfælde. Det er desuden forbudt at importere blandet affald (dagrenovation) fra husholdninger.
Miljøstyrelsen har dog også her mulighed for at dispensere
5
i særlige tilfælde.
Oversigt over regler om betingelser for behandling af affaldet, specifikke krav om registrering af affald,
og beskrivelse af kontrollen fremgår af Bilag 2.
5. Hvilke affaldstyper må ikke tilføres forbrændingsanlæg hhv. deponi – hvor store mængder tilføres
ikke desto mindre af disse affaldstyper pga. manglende frasortering, genanvendelseskapacitet o.l.?
Skal der redegøres for, hvordan det importerede affaldet er blevet indsamlet og har været behandlet
inden modtagelse?
Affald skal behandles i overensstemmelse med Affaldshierarkiet, dvs. at det ikke må forbrændes eller
deponeres, hvis det er muligt at genanvende eller nyttiggøre. Miljøstyrelsen har ingen oplysninger om
mængden af affald, som går til forkert behandling. Det er forbundet med bødestraf, hvis virksomheder
undlader at materialenyttiggøre deres affald. Straffen kan i særlige tilfælde stige til fængsel i op til 2 år.
6. Hvilke tekniske muligheder eksisterer for at opgradere blandet RDF-affald til et ensartet og giftfrit
produkt – f.eks. i form af komprimerede piller – som kan anvendes til energiformål (brændsel) eller
til produktion af råstof i form af olie eller gas, som kan anvendes som råstof til nye produkter i stedet
for til energiproduktion? Ministeren bedes oplyse hvilke projekter om alternativ til den nuværende
forbrænding, regeringen har kendskab til i Danmark, herunder via ansøgninger til MUDP, GUDP,
EUDP, Danmarks Grønne Investeringsfond, henvendelser fra firmaer og brancheorganisationer
m.v. men også i udlandet, hvis de ville kunne være relevante i Danmark.
Styrelsen har kendskab til forskellige behandlingsmetoder, der kan være alternativ til forbrænding.
Teknisk kan det lade sig gøre at forgasse RDF-affald, men et anlæg til den type behandling findes ikke
på nuværende tidspunkt i Danmark. Der er anlæg, som ved hjælp af enzymbehandling kan frasortere
organisk affald fra andre typer af affald og bioforgasse det. Generelt vurderes bioforgasning at være et
godt alternativ til forbrænding.
Endvidere har Miljøstyrelsen og Energistyrelsen rettet henvendelse til MUDP, GUDP, EUDP og
Danmarks Grønne Investeringsfond og forelagt spørgsmålet.
Danmarks Grønne Investeringsfond har oplyst, at der er modtaget en henvendelse om et projekt vedr.
omdannelse af RDF-affald til piller. Danmarks Grønne Investeringsfond har endvidere oplyst, at RDF-
5
Miljøstyrelsen har i 2013 og 2015 givet tilladelse til import af usorteret dagrenovation til et forsøg med henblik
på sortering af affaldet. Miljøstyrelsen har i 2016 givet tilladelse til import af erhvervsaffald under EAK-kode 20
03 01, som ellers almindeligvis benyttes om usorteret blandet affald fra husholdninger, da det blev dokumenteret,
at affaldet ikke var dagrenovationslignende eller stammede fra husholdninger.
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1173: Spm. om redegørelse, der beskriver hvordan det i dag sikres, at importeret hhv. dansk affald, der kan genbruges, genanvendes eller nyttiggøres, ikke ender i forbrændingsanlæg eller deponeres, til miljø- og fødevareministeren
affald af en særlig beskaffenhed (særlig sortering og fin neddeling) kan anvendes som erstatning for
kul i cementproduktion.
Energistyrelsen har oplyst, at de er bekendt med, at der via EUDP er modtaget ansøgninger
vedrørende følgende alternative affaldsbehandlingsmetoder:
-Municipal Solid Waste omsættes til biogas ved hjælp af enzymer.
-Automatisk sortering af usorteret husholdningsaffald – biogasproduktion og genanvendelse.
-Municipal Solid Waste omsættes til biogas og kompost.
-Urban waste til biogas- og gødningsproduktion.
7. Kan ministeren bekræfte at en liberalisering af forbrændingssektoren, vil betyde at der fremover
ikke vil være en grænse for den mængde udenlandsk affald, man må importere til forbrænding i
Danmark?
Energistyrelsen har oplyst, at en evt. konkurrenceudsættelse af forbrændingssektoren ikke i sig selv
har indflydelse på, i hvilket omfang forbrændingsanlæg må importere affald.
Der er ikke i dag nogen begrænsning på den mængde affald, der må importeres til forbrænding. Hvis
et anlæg modtager mere end 20 % affald fra andre end ejer-kommunerne, f.eks. ved import, følger det
i dag af udbudsreglerne, at ejer-kommunerne også skal udbyde det affald, de selv anviser til anlægget.
Da ejer-kommunernes affald i forlængelse af en evt. konkurrenceudsættelse under alle
omstændigheder skal udbydes som følge af ophævelse af kommunernes anvisningsret, vil denne
grænse ikke længere være relevant. Anlæggene vil således både før og efter en konkurrenceudsættelse
kunne udnytte den fulde kapacitet ved at fylde op med importeret affald, men før der sker en
konkurrenceudsættelse, kan det få betydning for kommunernes udbudspligt.
Import af affald vil endvidere fortsat være underlagt reglerne i transportforordningen, som bl.a.
forudsætter, at anlægget skal have kapacitet til at modtage affaldet, og reglerne i bekendtgørelsen om
import og eksport af affald, som forbyder import af usorteret dagrenovationsaffald fra husholdninger.
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1173: Spm. om redegørelse, der beskriver hvordan det i dag sikres, at importeret hhv. dansk affald, der kan genbruges, genanvendes eller nyttiggøres, ikke ender i forbrændingsanlæg eller deponeres, til miljø- og fødevareministeren
1695768_0010.png
Bilag 1: Forbrændingskapacitet fordelt på anlæg
Miljøgodkendt
kapacitet (tons Seneste
pr. år)
slutår
Produktionsty pe
1 30.000
90.000
36.000
80.000
55.000
350.000
1 80.000
1 52.000
289.000
1 40.659
1 80.000
7 0.000
54.000
67 .000
1 60.000
600.000
250.000
60.000
87 .000
560.000
24.090
33.000
25.000
34.000
1 85.000
1 2.500
2035
2028
2023
2022
2021
2043
2033
2033
2030
2030
2035
2022
2029
2026
2037
2035
2045
2029
2021
2047
2031
2030
2020
2025
2032
201 7
Lukket
Kraftv arme
Kraftv arme
Kraftv arme
Kraftv arme
Kraftv arme
Kraftv arme
Kraftv arme
Kraftv arme
Kraftv arme
Kraftv arme
Kraftv arme
Kraftv arme
Kraftv arme
Kraftv arme
Kraftv arme
Kraftv arme
Kraftv arme
Kraftv arme
V arme
Kraftv arme
V arme
V arme
V arme
V arme
Kraftv arme
V arme
Anlæg
Dedikerede anlæg
AffaldPlus (Næstv ed Forbrænding)
AV V
Frederikshav n Affaldskraftv armev ærk
Horsens Kraftv armev ærk
I/S Kraftv armev ærk Thisted
KARA/NOV EREN
L90 (Esbjerg)
Norfors
Odense Kraftv armev ærk A/S
REFA
Reno-Nord
Reno-Sy d
Sv endborg Kraftv arme A/S
Sønderborg Kraftv arme
Trekantområdets affaldsselskab
V estforbrænding
Århus Nord
Aars V armev ærk
AffaldPlus (Slagelse Forbrænding)
ARC
Bofa
Fælles Forbrænding/Energianlæg Hobro
Grenaa Forbrænding a/s
Hammel Fjernv arme Amba
Måbjerg V ærket
Skagen Forbrænding
Haderslev Kraftv armev ærk
Anlæg til farligt affald
Ekokem
Medforbrændingsanlæg
Aalborg Portland
Sam let
200.000
Kraftv arme
27 5.000
4.37 9.249
Cementproduktion
Kilde:
Rapport om benchmark af affaldsforbrændingsanlæg 201 5.
A f r a ppor t en fr em g å r ikke oply sn in g er om ka pa cit et og slu t å r for Ha ls Met a l og Sa in t -Goba in W eber ,
som in dg å r i t a bel 3 sa m m en m ed A a lbor g Por t la n d, eller om Specia l W a st e sy st em , som in dg å r i
t a bel 4 sa m m en m ed Ekokem . Sen est e slu t å r for A a lbor g Por t la n d og Ekokem er ikke oply st .
Ska g en for br æ n din g er beslu t t et lu kket , a fv en t er dog g odken delse h os Fr eder iksh a v n kom m u n e.
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1173: Spm. om redegørelse, der beskriver hvordan det i dag sikres, at importeret hhv. dansk affald, der kan genbruges, genanvendes eller nyttiggøres, ikke ender i forbrændingsanlæg eller deponeres, til miljø- og fødevareministeren
1695768_0011.png
Bilag 2: Ov ersigt ov er Miljøsty relsens tilsy n m ed v irksom heder, der forbrænder affald
A nlæggets behandling B etingelser fo r at vælge denne
af affaldet
behandlingsfo rm
Registrering af affald på anlægget
Ko ntro l, herunder hyppighed
Regulering
P o sitivliste o ver go dkendte
affaldstyper o g grænseværdier
(fx P VC).
Depo neringsanlæggene har vilkår o m egenko ntro l, typisk:
- Visuel ko ntro l ved mo dtagelse o g aflæsning
- Do kumentatio n fo r karakterisering
Depo ni
Krav til karakterisering af
affaldet før mo dtagelsen.
Kun depo neringsegnet affald
(ikke genanvendeligt eller
fo rbrændingsegnet, jf.
affaldshierarkiet).
Ved mo dtagelse skal alle transpo rter
registreres med mængde,
karakteristika o g o prindelse,
M ST fører tilsyn med o verho ldelse af vilkår i go dkendelser
leveringsdato o g pro ducent (bek. krav)
gennem anlæggenes indberetninger o g ved mindst ét fysisk
tilsyn hvert 3. år
Depo neringsbekendtgørelsen
71
9/201 , særligt kapitel 6 o g bilag 3
1
o g 6.
Fo rbrændingsanlæg har vilkår o m egenko ntro l, typisk at en
andel af alle transpo rter skal besigtiges visuelt.
Indfyrede mængder affald registreres.
Fo rbrænding
-Varmeudnyttelse
-B o rtskaffelse
M edfo rbrænding
-Varmeudnyttelse
i
pro duktio n
Kun fo rbrændingsegnet affald
(ikke genanvendeligt, jf.
affaldshierarkiet).
Fo rbrændingsanlæg skal ved mo dtagelse sikre at affaldet må
Fo rbrændingsbekendtgørelsen
fo rbrændes på anlægget, jf.
1 /201 særligt §§ 9, 20, 21o g 22
451
2,
.
A nlæg der er go dkendt til at mo dtage affaldsfo rbrændingsbekendtgørelsens §§ 20 o g 21
Go dkendelsesbekendtgørelsen § 21
særlige fraktio ner skal registrere dette
(o m egenko ntro l)
M iljøstyrelsen fører tilsyn med o verho ldelse af vilkår i
særskilt ved mo dtagelsen.
go dkendelser gennem anlæggenes årlige indberetninger o g
ved mindst ét fysisk tilsyn hvert 3. år (den reelle
tilsynsfrekvens er højere end dette minimum).
A nden behandling af
affald
A ffaldet skal nyttiggøres.
A nden behandling end fo rbrænding o g depo nering vil være
go dkendelsespligtig, hvis kapaciteten o verskrider
bekendtgørelsens tærskelværdier.
Go dkendelsesbekendtgørelsen
51
4/201
6