Til Movia
26. september, 2016
I anledning af henvendelse fra Movia vedrørende artikel i BT om forhø-
jede partikeludledninger fra busser efter monteret med SCRT-enheder.
Busserne tilhørende ”Luftpakken” er monteret med såkaldte SCRT-enheder, hvor der ind-
går et partikelfilter fra leverandøren Eminox. Eminox har leveret tusindvis af filtre, der også
er godkendt efter den danske principgodkendelsesordning. Ved rullefeltsmålinger inden ud-
buddet og ved decideret ”on-road” måling på en Arriva-bus (6A) er der data, som viser par-
tikelkoncentrationer for det godkendte filter lige under grænsen for Euro VI.
Målingerne er gennemført af Emissions Analytics på en 6A-bus (April 2016). Data viste:
Euro VI
0.46
4
0.16
6*10
11
Test
Conformity factor
0.145
0.3
0.552
0.1
0.027
0.2
3.4*10
11
0.6
NOx (g/kWh)
CO (g/kWh)
HC (g/kWh)
Partikler (antal/kHw)
NOx, CO, HC og partikler testede under Euro VI niveau. Partikeltallet i testen ligger på
60% af grænseværdien for Euro 6.
Kravene fra Luftpakken er:
” 5. Med hensyn til partikelemissioner skal Euro VI’s partikelantalskrav overholdes eller partikelfilteret
være principgodkendt i henhold til den danske principgodkendelsesordning eller være godkendt i henhold til
tilsvarende regler i et andet EU-land, EØS-land eller Tyrkiet.”
Filteret er langt bedre end de 80%, som godkendelsesordningen kræver – og data viser en
meget høj fjernelsesgrad. Det tilbageværende spørgsmål er da, hvorfor nogle nye Euro VI
busser tester betydeligt lavere partikelantalsmåling med ”sonden” end de opgraderede bus-
ser?
Instrumentet fra BT’s artikel kan ikke måle højere antal end 500,000 #/cm. Selvom dette
tal er højt i forhold til typiske koncentrationer i udeluft, kan det ikke nødvendigvis bruges
som indikator for om et godkendt filter er OK, da udledningen fra en dieselmotor uden
partikelfilter ligger langt over det som instrumentet kan måle.. En ny Euro VI-bus har i
Amminex Emissions
Technology A/S
Gladsaxevej 363
DK-2860 Lyngby
Denmark
Mobile:
+45 22546242
www.amminex.com