Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del
Offentligt
1669996_0001.png
Til Movia
26. september, 2016
I anledning af henvendelse fra Movia vedrørende artikel i BT om forhø-
jede partikeludledninger fra busser efter monteret med SCRT-enheder.
Busserne tilhørende ”Luftpakken” er monteret med såkaldte SCRT-enheder, hvor der ind-
går et partikelfilter fra leverandøren Eminox. Eminox har leveret tusindvis af filtre, der også
er godkendt efter den danske principgodkendelsesordning. Ved rullefeltsmålinger inden ud-
buddet og ved decideret ”on-road” måling på en Arriva-bus (6A) er der data, som viser par-
tikelkoncentrationer for det godkendte filter lige under grænsen for Euro VI.
Målingerne er gennemført af Emissions Analytics på en 6A-bus (April 2016). Data viste:
Euro VI
0.46
4
0.16
6*10
11
Test
Conformity factor
0.145
0.3
0.552
0.1
0.027
0.2
3.4*10
11
0.6
NOx (g/kWh)
CO (g/kWh)
HC (g/kWh)
Partikler (antal/kHw)
NOx, CO, HC og partikler testede under Euro VI niveau. Partikeltallet i testen ligger på
60% af grænseværdien for Euro 6.
Kravene fra Luftpakken er:
” 5. Med hensyn til partikelemissioner skal Euro VI’s partikelantalskrav overholdes eller partikelfilteret
være principgodkendt i henhold til den danske principgodkendelsesordning eller være godkendt i henhold til
tilsvarende regler i et andet EU-land, EØS-land eller Tyrkiet.”
Filteret er langt bedre end de 80%, som godkendelsesordningen kræver – og data viser en
meget høj fjernelsesgrad. Det tilbageværende spørgsmål er da, hvorfor nogle nye Euro VI
busser tester betydeligt lavere partikelantalsmåling med ”sonden” end de opgraderede bus-
ser?
Instrumentet fra BT’s artikel kan ikke måle højere antal end 500,000 #/cm. Selvom dette
tal er højt i forhold til typiske koncentrationer i udeluft, kan det ikke nødvendigvis bruges
som indikator for om et godkendt filter er OK, da udledningen fra en dieselmotor uden
partikelfilter ligger langt over det som instrumentet kan måle.. En ny Euro VI-bus har i
Amminex Emissions
Technology A/S
Gladsaxevej 363
DK-2860 Lyngby
Denmark
Mobile:
+45 22546242
[email protected]
www.amminex.com
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1164: Spm. om ministeren finder det bekymrende, at en stikprøve foretaget af Det Økologiske Råd viser, at nogle busser med nye filtre i Hovedstadsområdet gav overraskende høje partikeludledninger, hvilket ifølge Det Økologiske Råd ikke burde forekomme, hvis filtrene var fuldt ud funktionelle, til miljø- og fødevareministeren
1669996_0002.png
mange tilfælde et filter, hvor porestrukturen på filterkernen er ændret med en såkaldt co a-
ting (belægning), som har en indflydelse på porestrukturen i filtret. Det gør, at filtret (sam-
men med den nye Euro VI motor) opnår en fjernelsesgrad, der får den pågældende måler
fra BT’s forsøg til at komme langt ned i antal. Men vi vil gerne pointere, at partikeltal måles
i ekstremt store tal, som kan forvirre billedet. Det er illustreret herunder:
Med f.eks. 99% fjernelse i filtret ville man ca. have: Fra motoren er ca. 3*10
13
/kWh og ef-
ter filteret nede på 3*10
11
(Euro VI = 6*10
11
).
Hvis et coated filter fjerner 99.95% (dvs. som illustration 0.95% mere end eksemplet for et
ikke-coated filter), så kommer partikeltallet ned på 3*10
9
– eller et antal på 100 gange lavere
end Euro VI men reelt mindre end 1% forbedring samlet set.
Så selvom der kan være stor forskel på udsvinget på en håndholdt partikelmåler, så kan
Luftpakke filtret stadig have høj filtreringsgrad og opfylde kravene.
Afslutningsvis kan det siges, at systemet overvåges under drift 24/7. Busserne har et display
ved chaufføren, som indikerer om filteret generelt er OK eller om f.eks. modtrykket et for
højt. Ved problemer med filteret tændes en rød lampe chaufføren og det on-line overvåg-
ningssystem giver desuden alarm via email/SMS fra Amminex’s portal og eventuelle pr o-
blemer med filteret adresseres straks - maximalt inden for 24 timer.
Overvågningssystemet inkluderer også en funktion, der kan registrere, om filteret er mont e-
ret korrekt. Hvis udstødningen ikke passerer ordentligt gennem filterets kerne, så vil mo d-
trykket være urealistisk lavt. Dette udløser også en alarm.
Side 2
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1164: Spm. om ministeren finder det bekymrende, at en stikprøve foretaget af Det Økologiske Råd viser, at nogle busser med nye filtre i Hovedstadsområdet gav overraskende høje partikeludledninger, hvilket ifølge Det Økologiske Råd ikke burde forekomme, hvis filtrene var fuldt ud funktionelle, til miljø- og fødevareministeren
1669996_0003.png
På baggrund af den løbende overvågning, samt diverse syn og test af busserne har vi ikke
grund til at tro, at der skulle være noget galt med Eminox-filtrene på de eftermonterede
Movia-busser.
Tue Johannessen
Teknisk direktør, Amminex Emissions Technology A/S
Side 3