Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del
Offentligt
1681485_0001.png
TALEMANUSKRIPT
(Det talte ord gælder)
godkendelse af vandhaner og andre produkter
Samrådsspørgsmål
BP
Side 1 af 13
Samrådstale –
spg. BP og BQ vedr. den nye bekendtgørelse for
”Vil
ministeren redegøre for, hvordan den nye bekendtgørelse om
godkendelse af bl.a. vandhaner vil påvirke kvaliteten af det danske
drikkevand, herunder indholdet af kemikalier som eksempelvis
formaldehyd, fenol, akrylonitril samt indholdet af bly, nikkel og
cadmium?”
”Vil ministeren redegøre for, hvilke hensyn der ligger til grund for
vedtagelsen af den nye bekendtgørelse om godkendelse af
vandhaner og andre drikkevandsinstallationer jf. artiklen i Politiken
”Nye regler vil forurene drikkevandet” den 15. juli 2016?”
Samrådsspørgsmål
BQ
Med formandens tilladelse vil jeg gerne
besvare spørgsmål BP og BQ samlet, så
udvalget har mulighed for at få en samlet
drøftelse på baggrund af min besvarelse.
Jeg vil lige starte med at ridse
baggrunden op for, hvorfor vi sidder her
i dag:
Den tidligere SR-regering foreslog i
Vækstpakken fra juni 2014 en
modernisering af reglerne på dette
område.
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1134: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 14/9-16 om bekendtgørelse om godkendelse af bl.a. vandhaner, jf. MOF alm. del - samrådsspm. BP og BQ, til transport- og bygningsministeren
1681485_0002.png
Side 2 af 13
SR-regeringen fulgte op på dette i sin
byggepolitiske strategi fra november
2014, hvor det fremgår, at reglerne på
området skulle moderniseres, så den
danske ordning så vidt muligt kunne
samordnes med lignende ordninger i
andre EU-lande.
Det fremgår også af SR-regeringens
byggepolitiske strategi, at
moderniseringen skulle gennemføres i
2015.
Det nåede SR-regeringen ikke at levere
på. Derfor er der tale om en sag – eller et
problem om man vil – som jeg har arvet
fra den tidligere regering.
Det, synes jeg, er vigtigt at fået slået fast
i dag.
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1134: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 14/9-16 om bekendtgørelse om godkendelse af bl.a. vandhaner, jf. MOF alm. del - samrådsspm. BP og BQ, til transport- og bygningsministeren
1681485_0003.png
Side 3 af 13
Som det fremgår af et af de stillede
spørgsmål, har der hen over sommeren
været en debat i nogle medier om de nye
regler for godkendelse af vandhaner og
andre byggevarer i kontakt med
drikkevand.
Og i dag får jeg så mulighed for at
forklare reglerne på området.
Godkendelsesordningen for byggevarer
godkendt til drikkevand, eller mere kort,
GDV-ordningen, er en national
godkendelsesordning, som skal sikre, at
vandhaner mv. ikke afsmitter
sundhedsskadelige stoffer til
drikkevandet, fx tungmetaller som bly og
nikkel.
For langt de fleste byggevarer er der i
dag fastlagt EU-regler om, hvilke krav
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1134: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 14/9-16 om bekendtgørelse om godkendelse af bl.a. vandhaner, jf. MOF alm. del - samrådsspm. BP og BQ, til transport- og bygningsministeren
1681485_0004.png
Side 4 af 13
byggevarerne skal overholde for, at de
må sælges og markedsføres i EU.
Reglerne for salg og markedsføring af
byggevarer er således i udgangspunktet
EU-harmoniseret.
Det gælder dog ikke endnu for
vandhaner og andre byggevarer, som
kommer i kontakt med drikkevand.
Derfor har Danmark fortsat nationale
regler på området. Det er i form af den
såkaldte GDV-ordning, der trådte i kraft
den 1. april 2013, og som erstattede den
tidligere VA-ordning på området.
GDV-ordningen viste sig dog hurtigt
ikke at fungere efter hensigten.
Producenter af vandhaner og andre
produkter oplevede, at det var meget
vanskeligt at få godkendt deres
byggevarer. Den udbredte oplevelse var,
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1134: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 14/9-16 om bekendtgørelse om godkendelse af bl.a. vandhaner, jf. MOF alm. del - samrådsspm. BP og BQ, til transport- og bygningsministeren
1681485_0005.png
Side 5 af 13
at man ikke kunne få klare svar på,
hvilke krav der skulle opfyldes og
hvordan.
Den situation var uholdbar - ikke bare
for virksomhederne, men også for
forbrugerne, idet forbrugerne som
resultat af problemerne med at få
godkendt nye produkter vil få et mindre,
dyrere og dårligere udvalg af produkter
at vælge i mellem.
Denne uholdbare situation har der da
også været en bred politisk anerkendelse
af. Det fremgår således af aftalen om
Vækstpakken fra juni 2014, at
godkendelsesordningen for byggevarer i
kontakt med drikkevand skulle
moderniseres. Det er initiativ nummer
47 i aftalen og har overskriften ӯget
anvendelse af internationale
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1134: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 14/9-16 om bekendtgørelse om godkendelse af bl.a. vandhaner, jf. MOF alm. del - samrådsspm. BP og BQ, til transport- og bygningsministeren
1681485_0006.png
Side 6 af 13
standarder”. Det initiativ blev foreslået
af den daværende SR-regering, og der
var tilslutning fra partierne SF, DF, K og
V.
SR-regeringen, fulgte op på dette
initiativ i form af den byggepolitiske
strategi, som blev lanceret i november
2014. Af den strategi fremgår det blandt
andet, at den daværende klima-, energi-
og bygningsminister ville sikre, at
godkendelsesordningen for byggevarer i
kontakt med drikkevand – altså GDV-
ordningen – ville blive moderniseret i
2015 (citat) ”med henblik på, at
ordningen så vidt muligt kan samordnes
med lignende ordninger i andre EU-
lande”.
Det nåede den tidligere regering som
bekendt ikke. Siden jeg overtog ansvaret
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1134: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 14/9-16 om bekendtgørelse om godkendelse af bl.a. vandhaner, jf. MOF alm. del - samrådsspm. BP og BQ, til transport- og bygningsministeren
1681485_0007.png
Side 7 af 13
for byggeområdet i sommeren 2015, er
det mit klare indtryk, at problemerne
med ordningen ikke er blevet mindre –
tværtimod er de i det forgangne år blevet
forværret.
Trafik- og Byggestyrelsen var således i
maj i år nødt til at forlænge gyldigheden
af godkendelser udstedt under den
tidligere VA-ordning, som ellers blev
udfaset i 2013, simpelthen fordi
virksomhederne ikke kunne få godkendt
nye produkter under GDV-ordningen.
Med andre ord: Virksomhederne og
dermed også forbrugerne stod altså i en
uholdbar situation. Med det in mente og
med et ønske om at sikre en
modernisering af ordningen, som den
tidligere regering og en bred kreds af
partier har været enige om skulle ske,
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1134: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 14/9-16 om bekendtgørelse om godkendelse af bl.a. vandhaner, jf. MOF alm. del - samrådsspm. BP og BQ, til transport- og bygningsministeren
1681485_0008.png
Side 8 af 13
blev de nye regler udstedt med virkning
fra 1. juli i år.
Med hensyn til overvejelser om
forbrugerbeskyttelsen og sikring af
vandkvaliteten i forbindelse med
udstedelse af de nye regler, dvs. de
forhold, som spørgeren kommer ind på i
samrådsspørgsmålene, vil jeg gerne
understrege følgende forhold:
De nye regler ophæver eller fjerner
ikke den danske GDV-ordning. De
nye regler giver som et supplement
mulighed for, at godkendelser og
certifikater fra velfungerende
ordninger i Tyskland, Sverige og
Holland kan danne grundlag for
markedsføring og salg af byggevarer
i kontakt med drikkevand på det
danske marked uden en særlig
dansk godkendelse.
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1134: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 14/9-16 om bekendtgørelse om godkendelse af bl.a. vandhaner, jf. MOF alm. del - samrådsspm. BP og BQ, til transport- og bygningsministeren
1681485_0009.png
Side 9 af 13
Tyskland, Holland og Sverige er
nogle af vores nærmeste nabolande,
og landenes ordninger på området
læner sig i en vis udstrækning op ad
hinanden. Det er lande der generelt
er kendt for et højt niveau på miljø-
og sundhedsområdet.
Alle landene er, ligesom Danmark,
underlagt et fælles EU
drikkevandsdirektiv.
Drikkevandsdirektivet fastlægger de
krav, drikkevandet som minimum
skal overholde, når det kommer ud
af forbrugerens vandhane.
Den danske GDV-godkendelse
fastholdes som en af de fire mulige
indgange til det danske marked. Det
vil sige, at hvis man som forbruger
ønsker en vandhane, der er testet i
henhold til de særlige danske krav,
er det altså stadig muligt.
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1134: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 14/9-16 om bekendtgørelse om godkendelse af bl.a. vandhaner, jf. MOF alm. del - samrådsspm. BP og BQ, til transport- og bygningsministeren
1681485_0010.png
Side 10 af 13
Beslutningen om ikke at droppe GDV-
ordningen, med derimod blot at opstille
alternativer til den og dermed sikre
forbrugerne mulighed for også i dag at
kunne vælge GDV-godkendte
vandhaner, var en beslutning jeg traf for
at imødekomme den bekymring, som
nogle organisationer i høringen havde
givet udtryk for.
Når det er sagt, har jeg noteret mig
kritikken af de nye regler, og jeg har
derfor bedt Trafik- og Byggestyrelsen om
at se på reglerne igen, så vi kan være
sikre på, at reglerne ikke har utilsigtede
konsekvenser for det danske drikkevand.
Helt konkret har jeg bedt Trafik- og
Byggestyrelsen, der administrerer
området, om at indgå i drøftelser med
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1134: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 14/9-16 om bekendtgørelse om godkendelse af bl.a. vandhaner, jf. MOF alm. del - samrådsspm. BP og BQ, til transport- og bygningsministeren
1681485_0011.png
Side 11 af 13
Styrelsen for Vand og Naturforvaltning,
der har myndighedsansvaret for reglerne
for vandkvalitet.
Jeg forventer at modtage en redegørelse
fra dem inden længe, og jeg undrer mig
faktisk over, at jeg endnu ikke har fået
redegørelsen.
Når jeg har den, vil jeg godt invitere de
partier, der stod bag initiativet i
Vækstplanen om en modernisering af
GDV-ordningen til en drøftelse af
udmøntningen af initiativet.
Spørgsmålet er fortsat, hvordan vi får
indrettet en ordning, der både sikrer de
danske forbrugere, og sikrer, at
virksomhederne ved, hvilke krav de skal
overholde. Det har den hidtidige GDV-
ordning ikke kunnet levere svaret på.
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1134: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 14/9-16 om bekendtgørelse om godkendelse af bl.a. vandhaner, jf. MOF alm. del - samrådsspm. BP og BQ, til transport- og bygningsministeren
1681485_0012.png
Side 12 af 13
Jeg vil derfor meget gerne høre nærmere
om, hvad S og R havde i tankerne om
ordningen, da SR-regeringen fremlagde
Vækstpakken 2014 og lancerede den
byggepolitiske strategi senere samme år.
Hvordan vil S og R modernisere GDV-
ordningen, som de ad flere omgange har
annonceret nødvendigheden af?
Jeg har forsøgt at finde en løsning, som
kunne udmønte Vækstpakken 2014 på
dette punkt. Men jeg er som nævnt klar
til at drøfte indretningen af ordningen
med de partier, som stod bag initiativet i
Vækstpakken. Jeg går således ud fra, at
vi fortsat er enige om, at vi er nødt til at
finde en løsning på de problemer, som
SR-regeringen pegede på, og som førte
til initiativet i Vækstpakken samt det
opfølgende initiativ i den byggepolitiske
strategi.
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1134: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 14/9-16 om bekendtgørelse om godkendelse af bl.a. vandhaner, jf. MOF alm. del - samrådsspm. BP og BQ, til transport- og bygningsministeren
1681485_0013.png
Side 13 af 13
Lad mig afslutningsvist gøre det helt
klart – jeg vil ikke gå på kompromis med
forbrugerbeskyttelsen eller
drikkevandskvaliteten. Derfor vil jeg
også sige, at hvis der er et politisk flertal
for at genindføre den tidligere GDV-
ordning, så er jeg helt indstillet på at
gøre det.
Det skal vi have en politisk drøftelse af,
og jeg vil derfor gerne - allerede i dag -
indbyde partierne bag initiativet i
Vækstaftalen 2014 om modernisering af
GDV-ordningen til møde den 6. oktober.
Tak for ordet.