Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Analyse, forskning og
digitalisering
Ref. MKHEND
Den 13. oktober 2016
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1103 (MOF alm. del) stillet 8. september
efter ønske fra Simon Kollerup (S).
Spørgsmål nr. 1103
”Ministeren bedes forholde sig til den kritik, som Fællestillidsmand for forskerne på Aarhus
Universitet, Olav Berthelsen, fremsætter i artiklen ”Trynede forskere savner svar fra Esben Lunde” i
forhold til den uklare melding om brug af tavshedspligt i Miljø- og fødevareministeriets
pressemeddelelse af 6. september 2016 ”Miljø- og Fødevareministeriet reviderer sine kontrakter med
universiteterne” (Politiken den 8. september 2016, 1. sektion s. 3). Ministeren bedes i den forbindelse
redegøre for, hvad der ligger i at ”præcisere kontrakternes hidtidige bestemmelser om bl.a.
offentliggørelse og tavshedspligt”.”
Svar
Forskningsbaseret myndighedsbetjening er en central del af moderne politikudvikling. Det er
afgørende for mig, at der ikke kan sås tvivl om den rådgivning og forskning, vi får fra universiteterne,
og at rådgivningen leveres i fuld respekt for principperne om åbenhed, armslængde og metodefrihed.
Jeg bad i april 2016 Miljø- og Fødevareministeriet om at gennemgå ministeriets standardkontrakter
for tilkøb af rådgivning og forskning på universiteterne nærmere, og om nødvendigt tilpasse disse, hvis
de skulle vise sig at indeholde bestemmelser, som ikke var i fuld overensstemmelse med alle regler.
Baggrunden var dels et igangværende serviceeftersyn af ministeriets forskningsbaserede
myndighedsbetjening, dels den kritik der blev rejst i foråret 2016 af ministeriets standardkontrakter.
Standardkontrakterne blev udviklet og anvendt i det tidligere Miljøministerium under skiftende
regeringer, og er efterfølgende også anvendt i Miljø- og Fødevareministeriet. Gennemgangen har vist,
at enkelte bestemmelser i kontrakterne har været mere vidtgående end lovgivningen på området. Det
rydder vi helt op i nu og fjerner de pågældende bestemmelser, herunder ubetinget tavshedspligt,
ministeriets eneret på leverancerne samt de bestemmelser der – hvis de var blevet håndhævet - betød,
at universitetet hverken kunne omtale rådgivningen eller kontrakten (’dobbelt mundkurv’).
Revisionen af kontrakterne pågår fortsat i samarbejde mellem Miljø- og Fødevareministeriet og
universiteterne, men der er opnået en fælles forståelse med DTU, Aarhus Universitet samt
Københavns Universitet om rammerne for bestemmelserne vedr. tavshedspligt og offentliggørelse.
Grundlaget for samarbejdet om forskningsbaseret myndighedsbetjening er, at al forskning og
rådgivning kan offentliggøres, når den er færdig, og at samarbejdet hviler på principperne om
åbenhed, armslængde og universiteternes metodefrihed. Ny viden fra universiteterne skal nyttiggøres
og bringes i spil, når den foreligger.
Når ministeriet bestiller en rådgivningsleverance hos universitetet aftales samtidig tidspunktet for
aflevering. Udgangspunktet er, at universitetet frit kan offentliggøre leverancen, når den er afleveret.
Det kan dog aftales at udsætte offentliggørelsen i op til 7 arbejdsdage efter leverancens aflevering, af
hensyn til ministeriets forberedelse af sagen.
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk