Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del
Offentligt
1568400_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
København,
Sagsnr.: 2015 - 9933
Dok.nr.: 1967110
Samråd i Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg,
torsdag den 29. oktober 2015
(Det talte ord gælder)
Spørgsmål G:
”Ministeren bedes redegøre for, hvilken betydning en gennemførelse af
fødevare- og landbrugspakken, som bl.a. Venstre har fremlagt, vil
betyde for dyrevelfærden i Danmark, herunder om en gennemførelse
vil betyde en svækkelse af dyrevelfærden, og om ministeren mener, at
EU skal fastsætte rammerne for dyrevelfærd i Danmark.”
Svar:
-
Tak til spørgeren. Jeg kan starte med at sige, at jeg agter ikke
at udstede nogen garantier i dag, men jeg kan samtidig sige,
at jeg har ingen planer om at rulle noget tilbage omkring
dyrevelfærd, og nu nævner spørgeren, og jeg vil gerne kvittere
positivt for, at spørgeren har læst min kronik om
overimplementering. Jeg synes nemlig det er en vigtig
diskussion, men jeg har netop ikke nogen eksempler med
omkring dyrevelfærd. Det er fordi, jeg ikke lige har et
eksempel på, at der har været en tåbelig overimplementering,
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 38 14 21 42
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 110: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 29/10-15 om hvad fødevare- og landbrugspakken vil betyde for dyrevelfærden i Danmark, jf. MOF alm. del - samrådsspm. G, til miljø- og fødevareministeren
og det var faktisk det jeg fremhævede i artiklen, hvor det var
vi skulle tænke os godt om i forhold til, at når vi vælger at
overimplementere, så er det vigtigt for mig, at vi forklarer og
begrunder, hvorfor vi ønsker at gå længere end det EU-
reglerne siger.
-
I forhold til den kommende fødevare- og landbrugspakke, så har
den et klart sigte: Nemlig at erhvervets konkurrenceevne skal
styrkes, og rammevilkårene for at drive landbrug i Danmark skal
blive bedre med respekt for vores direktivforpligtigelser blandt
andet på miljøområdet. Planen vil på en række områder ændre
de regler, som i dag spænder ben for erhvervet.
-
Men dyrevelfærd vil ikke være et centralt tema i fødevare- og
landbrugspakken. Som jeg ser det, så har dyrevelfærden et
selvstændigt fokus mange andre steder.
-
Blandt andet i Veterinærforliget og i svinehandlingsplanen, som
vi er i gang med at følge op på og få implementeret, men som
blev aftalt under den tidligere regering. Så umiddelbart
vurderer jeg ikke, at det bliver et centralt tema, men nu kan
jeg ikke forudsige, hvordan de politiske forhandlinger med
Folketingets partier i øvrigt vil forløbe, men da spørgeren
spurgte konkret til 16-punktsplanen, så er det jo velkendt,
hvilke elementer der indgår.
-
Så vil jeg gerne understrege, at vi har høje
dyrevelfærdsstandarder i Danmark. Det mener jeg, vi skal
Side 2/5
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 38 14 21 42
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 110: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 29/10-15 om hvad fødevare- og landbrugspakken vil betyde for dyrevelfærden i Danmark, jf. MOF alm. del - samrådsspm. G, til miljø- og fødevareministeren
holde fast i. Men de høje standarder har kun en virkning, hvis
vi samtidig sikrer, at landbruget og fødevaresektoren er i stand
til at tjene penge og konkurrere med andre europæiske lande.
-
For hvis vi ikke sikrer det, så er der en risiko for, at
husdyrproduktionen flytter ud af Danmark til lande med lavere
dyrevelfærd, og det gavner på ingen måde dyrene. Derfor er
der brug for vækstinitiativer, der sætter ind der, hvor behovet
og potentialet er størst.
-
Og som sagt, så er den under udarbejdelse, og hvordan den
præcist bliver, det ved vi om et stykke tid afhængig af hvordan
de politiske forhandlinger går.
-
På spørgsmålet om en gennemførelse af fødevare- og
landbrugspakken vil betyde en svækkelse af dyrevelfærden i
Danmark, der er svaret meget klart nej, det vil ikke betyde en
svækkelse.
-
Så vil jeg også gerne forholde mig til den anden del af
spørgsmålet om EU og hvilke rammer, der skal gælde for
dyrevelfærden i Danmark.
-
Helt generelt vil jeg gerne have, at vi politisk forholder os til
eventuel overimplementering af EU-regler samtidig med, at vi
holder fokus på at sikre vores konkurrenceevne. Så
overimplementering skal, som jeg ser det, være undtagelsen
set ud fra et overordnet perspektiv – og det skal begrundes,
når vi måtte vælge at overimplementere.
Side 3/5
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 38 14 21 42
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 110: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 29/10-15 om hvad fødevare- og landbrugspakken vil betyde for dyrevelfærden i Danmark, jf. MOF alm. del - samrådsspm. G, til miljø- og fødevareministeren
-
Vi skal altså overholde direktivforpligtelserne, og som
udgangspunkt ikke stille os selv ringere end vores
konkurrenter ved at overimplementere EU-reglerne.
-
Når det er sagt, så er det også sådan i forhold til dyrevelfærd,
at der kan være områder, hvor det giver mening at regulere
nationalt. Det kan være et fint instrument på områder, hvor vi
har valgt en specifik prioritering i Danmark.
-
Vi har for eksempel strammere nationale regler for beskyttelse
af pelsdyr og for mængden af grovfoder til kalve.
-
Men igen, nationale dyrevelfærdsregler er forbundet med store
omkostninger for erhvervet. Omkostninger, som spiller ind i
forhold til konkurrenceevnen og kan gøre det sværere at være
fødevareproducent.
-
Derfor er det afgørende for mig, at vi nøje afvejer, hvornår vi
vælger at have nogle nationale, der går videre end EU-
reglerne.
-
Så vil jeg også gerne benytte lejligheden til at sige, at jeg
arbejder for, at dyrevelfærden bliver løftet på EU-niveau. Det
vil sagtens kunne lade sig gøre, der er stort potentiale for det.
-
Og derfor arbejder Danmark aktivt sammen med andre
medlemslande for at øge Kommissionens fokus på
dyrevelfærd, blandt andet i forbindelse med handelsaftaler og i
andre internationale sammenhænge.
Side 4/5
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 38 14 21 42
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 110: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 29/10-15 om hvad fødevare- og landbrugspakken vil betyde for dyrevelfærden i Danmark, jf. MOF alm. del - samrådsspm. G, til miljø- og fødevareministeren
-
Det er især Sverige, Tyskland og Holland, der er vigtige
strategiske samarbejdspartnere, som vi har mange
fællesinteresser med i forhold til at fremme dyrevelfærden i
Europa. Og som jeg også ved, at min forgænger har gjort en
del ud af.
-
Jeg ser gerne, at vi får etableret en europæisk
dyrevelfærdsplatform som et afsæt for branchen,
dyreværnsorganisationerne og myndighederne til at udveksle
erfaringer og finde løsninger for fremtiden.
-
På den måde kan vi styrke dyrevelfærden ikke blot i Danmark,
men i hele EU.
-
Samlet set mener jeg, at dyrevelfærd i husdyrproduktionen er
afhængig af, at det er økonomisk muligt at ernære sig ved
erhvervet. Det synes jeg er vigtigt at have som udgangspunkt i
forhold til, at det er forudsætningen for at kunne gøre en
indsats på området, og derfor vil jeg også arbejde aktivt for, at
det er på EU-niveau, at vi får hævet dyrevelfærden, og får
viderebragt de gode eksempler vi har, i forhold til hvilke
indsatser man kan vælge at gøre.
Side 5/5
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 38 14 21 42
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
www.fvm.dk