Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del
Offentligt
1667566_0001.png
Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del endeligt svar på spørgsmål 1012
Offentligt
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2016-7592
Den 31. august 2016
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1012 (MOF alm. del) stillet 1. juli 2016 efter
ønske fra Simon Kollerup (S).
Spørgsmål nr. 1012
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 30. juni 2016 fra Inga Birthe Hansen vedrørende
udvidelse af industrisvinebrug, jf. MOF alm. del - bilag 559.
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Miljøstyrelsen, som oplyser, at henvendelsens spørgsmål om
kommunalbestyrelsens ansvar og forpligtelser, ligger inden for Social- og Indenrigsministeriets
område. Miljø- og Fødevareministeriet har derfor indhentet de udbedte oplysninger herfra.
Social- og Indenrigsministeriet kan indledningsvis generelt oplyse følgende om kommunalbestyrelsens
overordnede ansvar for kommunens virksomhed:
”Det følger af § 2, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse (lovbekendtgørelse nr. 769 af 9. juni 2015), at
kommunalbestyrelsen er kommunens øverste organ. Kommunalbestyrelsen har således det
overordnede ansvar for hele den kommunale virksomhed. Kommunalbestyrelsen er kompetent til at
træffe afgørelse i enhver sag, som vedrører kommunen. Kommunalbestyrelsen overlader i vidt omfang
beslutninger vedrørende kommunale anliggender til kommunale udvalg og til forvaltningen ved
delegation. Dette ændrer ikke på det forhold, at kommunalbestyrelsen er ansvarlig for den kommunale
virksomhed. Kommunalbestyrelsen er således ikke efter de almindelige kommunale styrelsesregler
bundet til at følge en indstilling fra forvaltningen om, hvordan en sag skal afgøres.
Noget andet er, at det i visse tilfælde følger af sektorlovgivningen, at kommunen, hvis bestemte
betingelser er opfyldt, er bundet til at træffe en bestemt afgørelse, idet en anden afgørelse så vil være i
strid med sektorlovgivningen. I givet fald gælder dette også, når kommunalbestyrelsen træffer
afgørelsen. Om dette gælder for en bestemt type afgørelser, beror på den pågældende sektorlovgivning.
I dette tilfælde reglerne i lov om miljøgodkendelse m.v. af husdyrbrug (husdyrgodkendelsesloven), der
hører under Miljø- og Fødevareministeriet.”
På baggrund af oplysninger fra Miljøstyrelsen kan jeg oplyse, at det generelt fremgår af
husdyrgodkendelsesloven, at kommunalbestyrelsen ved behandling af sager om godkendelse af
husdyrbrug skal sikre, at kravene i denne lovs § 19 opfyldes, herunder at ansøger har truffet de
nødvendige foranstaltninger til at forebygge og begrænse forureningen ved anvendelse af den bedste
tilgængelige teknik, og at husdyrbruget i øvrigt kan drives på stedet uden at påvirke omgivelserne på
en måde, som er uforenelig med hensynet til omgivelserne. Hvis dette ikke kan opfyldes, skal
kommunalbestyrelsen meddele afslag, jf. denne lovs § 31.
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1088: Spm. om byrådsmedlemmer kan holdes personligt erstatningspligtige ved afslag på udvidelse af svinebrug m.v., til miljø- og fødevareministeren
Ved sagens afgørelse skal kommunalbestyrelsen således vurdere hensynet til omgivelserne. Denne
konkrete vurdering er i vid udstrækning normeret i bekendtgørelse om tilladelse og godkendelse m.v.
af husdyrbrug (husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen). Der er i denne bekendtgørelse fastsat faste
grænser for, hvor stor påvirkningen må være (f.eks. grænser for lugt, ammoniaknedfald på natur og
nitratudvaskning), og det er også i kraft af husdyrgodkendelsesloven og -bekendtgørelsen fastlagt,
hvilke metoder der skal bruges til at beregne disse påvirkningers omfang.
Hvis et ansøgt projekt om husdyrbrug lever op til alle krav, er kommunens råderum for at træffe
afgørelse om afslag begrænset. Denne normering er et resultat af adskillige års tilpasning af loven for
at opnå en ensartet og enkel administration på dette område over hele landet. Herudover er der
gennem en fast praksis i Natur- og Miljøklagenævnets afgørelser sket en yderligere normering.
Kommunalbestyrelsens afgørelser kan påklages til Natur- og Miljøklagenævnet, og nævnet kan ophæve
kommunens afgørelse og hjemsende den til fornyet behandling i kommunen eller omgøre afgørelsen.
Social- og Indenrigsministeriet kan endvidere generelt oplyse: ”at Statsforvaltningen efter lov om
kommunes styrelse fører tilsyn med, at kommunerne overholder den lovgivning, der særligt gælder for
offentlige myndigheder.
Statsforvaltningen fører ikke tilsyn, i det omfang særlige klage- eller tilsynsmyndigheder, f.eks. Natur-
og Miljøklagenævnet, kan tage stilling til den pågældende sag.
Statsforvaltningen afgør selv, om der er grundlag for at tage en tilsynssag op til behandling.
Reglerne om Statsforvaltningens tilsyn står i §§ 47-48 a i lov om kommunernes styrelse.
Tilsynet med kommunerne vedrører som nævnt alene lovgivning, der særligt gælder for offentlige
myndigheder.
Spørgsmål om, hvorvidt en kommune har påført en ansøger et erstatningsberettigende tab i
forbindelse med sagsbehandlingen, skal efter ministeriets opfattelse afgøres efter almindelige
erstatningsretlige regler, som gælder for både offentlige myndigheder og private og falder således uden
for tilsynets kompetence. En eventuel erstatningssag vil derfor skulle afgøres ved domstolene.
I den situation, hvor en kommune - som juridisk person - ved domstolene dømmes til at betale andre
en erstatning, er det som udgangspunkt ikke kommunalbestyrelsesmedlemmerne, der hæfter
personligt for det opståede tab. For at Statsforvaltningen kan rejse en efterfølgende erstatningssag
mod kommunalbestyrelsesmedlemmerne, kræves det, at det må antages, at kommunens tab er opstået
som en følge af, at kommunalbestyrelsesmedlemmerne har udvist en uforsvarlig adfærd, der kan
tilregnes dem som forsætlig eller uagtsom.
Statsforvaltningen kan således efter § 50 c, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse anlægge
erstatningssag mod kommunalbestyrelsesmedlemmer, som er ansvarlige for, at kommunen er påført
et tab.
Ved Statsforvaltningens afvejning af, om der skal anlægges erstatningssag mod et eller flere
kommunalbestyrelsesmedlemmer, skal Statsforvaltningen foretage en vurdering af, om de pågældende
ved domstolene må antages at ville blive idømt erstatningsansvar efter dansk rets almindelige
erstatningsregler. Statsforvaltningen skal dermed vurdere, hvorvidt der foreligger en uforsvarlig
adfærd, som kan tilregnes den eller de pågældende som forsætlig eller uagtsom, og om der som en
forudselig følge heraf er opstået et tab for kommunen.
2
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1088: Spm. om byrådsmedlemmer kan holdes personligt erstatningspligtige ved afslag på udvidelse af svinebrug m.v., til miljø- og fødevareministeren
Den rådgivning, kommunalbestyrelsen har fået af forvaltningen eller evt. eksterne rådgivere, kan have
betydning ved vurderingen af, om der er handlet ansvarspådragende. Hvis kommunalbestyrelsen ikke
i forvejen er blevet advaret af forvaltningen eller af f.eks. en ekstern rådgiver eller Statsforvaltningen,
kan der ikke stilles særligt strenge krav til kommunalbestyrelsesmedlemmers agtsomhed.
Såfremt kommunalbestyrelsesmedlemmer har truffet en beslutning, som er båret af usaglige hensyn,
og denne beslutning medfører et tab for kommunen, vil betingelser for anlæggelse af en erstatningssag
være opfyldt, hvis varetagelsen af usaglige hensyn kan tilregnes de pågældende medlemmer som
forsætlig eller uagtsom, dvs. de pågældende medlemmer vidste eller burde have vidst, at beslutningen
var ulovlig.
Der henvises til Hans B. Thomsen m.fl.: Lov om kommunernes styrelse med kommentarer, 2010, side
452ff.
Et medlem af kommunalbestyrelsen kan ikke unddrage sig ansvar ved at undlade at stemme. Det
følger af § 50 c, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse.
Det er på den baggrund Social- og Indenrigsministeriets opfattelse, at en kommunalbestyrelse, der - i
et tilfælde, hvor det følger af sektorlovgivningen, at kommunen, hvis bestemte betingelser er opfyldt,
er bundet til at træffe en bestemt afgørelse - går imod en indstilling fra forvaltningen og træffer en
beslutning, som er i strid med sektorlovgivningen, efter omstændighederne vil kunne ifalde et
erstatningsansvar, hvis kommunen derved er påført et tab. Statsforvaltningen vil i et sådant tilfælde
efter § 50 c, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse kunne træffe afgørelse om anlæggelse af
erstatningssag mod de enkelte kommunalbestyrelsesmedlemmer, som ikke har stemt imod forslaget.
Afslutningsvis kan Social- og Indenrigsministeriet generelt oplyse, at Statsforvaltningens afgørelser
om anlæggelse af erstatningssag efter § 50 c, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse kan indbringes for
Social- og Indenrigsministeriet af kommunalbestyrelsen eller de medlemmer, foranstaltningen er
rettet imod. Det følger af § 52, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse. Ministeriet kan endvidere af egen
drift tage Statsforvaltningens afgørelse op til behandling, hvis sagen er af principiel eller generel
betydning eller har alvorlig karakter efter § 52, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse.”
Esben Lunde Larsen
/
Claus Torp
3