Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del
Offentligt
1572340_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 001-13746
Den 24. november 2015
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg har i brev af 28. oktober 2015
stillet følgende spørgsmål nr. 106 (alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF).
Spørgsmål nr. 106 (alm. del)
Til brug for udvalgets behandling af Kommissionens forslag til
standarder vedr. levende lys (jf. MOF alm. del - bilag 50) bedes
ministeren redegøre for:
1. Gældende danske grænseværdier for relevante stoffer ift. indeluft og
produkternes indhold,
2. Ministerens kommentar til artiklen om stearinlys på cancer.dk
sammenholdt med det beslutningsgrundlag, som regeringen har
vurderet hhv. udleveret til folketinget (jf.
https://www.cancer.dk/forebyg/rens-luften/luftforurening/indendoers-
luftforurening/stearinlys2/)
3. Forskellen på det beslutningsgrundlag regeringen har til rådighed
vedr. vurderingen af standarder sammenlignet med de oplysninger,
som folketinget har modtaget i MOF alm. del - bilag 50.
Svar
1. Ministeren forstår spørgsmålet således, at der spørges til
grænseværdier fastsat ved lovgivning for stoffer i levende lys.
I Danmark har vi regler for blyindhold i fyrfadslys og andre lys i
blybekendtgørelsen. Efter dette regelsæt må blyindholdet ikke
overskride 100 ppm (mg/kg). Grænseværdien har været
gældende siden 1. marts 2001. Der er ingen danske regler for
nikkelindhold i levende lys.
Der findes i dag ikke EU-regler, som fastsætter grænseværdier
for stoffer i levende lys, men der findes et overordnet regelsæt i
produktsikkerhedsdirektivet (i Danmark implementeret ved
produktsikkerhedsloven), som stiller krav om, at
forbrugerprodukter skal være sikre. Dvs. at der ikke må opstå
risiko eller kun opstå begrænset og acceptabel risiko for
forbrugeren, når et produkt anvendes under almindelige eller
forudsigelige omstændigheder. Et produkt anses for sikkert, når
det overholder de krav, der er fastsat i lovgivningen. Hvis der
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. +45 38 142 142 • Fax +45 33 145 042 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 106: Spm. om gældende danske grænseværdier for relevante stoffer ift. indeluft og produkternes indhold (levende lys), jf. MOF alm. del - bilag 50, til miljø- og fødevareministeren
ikke er fastsat lovgivningsmæssige krav, er der en
formodning
for, at et produkt er sikkert, hvis det er i overensstemmelse med
de krav, der er fastsat i en standard. Er der hverken
lovgivningsmæssige krav eller en gældende standard, må
produktets sikkerhed vurderes på baggrund af en konkret
risikovurdering.
2. Alle mindre partikler, som frigives fra levende lys ved
forbrænding, udgør en potentiel risiko for at skade forbrugerens
helbred. Sod er en bestemt type partikler, som f.eks. kan være
metaller, organiske forbindelser (VOC) og polyaromatiske
hydrocarboner (PAHer). De nye sikkerhedskrav for levende lys
kræver at sodindekset ikke må overstige 1,0 Si/h, og er dermed
med til at begrænse mængden af partikler i indeklimaet.
Det fremgår af artiklen på cancer.dk, at lys kan indeholde
tungmetaller, som nikkel, bly og zink. Tidligere anvendte man
metaltråde i vægen, herunder zink. I dag består vægen typisk af
bomuld. Sikkerhedskravene forholder sig til indhold af nikkel og
bly, da disse stoffer kan forekomme som urenheder under
produktionen af levende lys.Der er begrænset viden om selve
afgivelsen af nikkel og bly fra levende lys.
Artiklen på cancer.dk henviser til en undersøgelse foretaget af
Miljøstyrelsen i 2002, som kun undersøger et begrænset antal
lys. Miljøstyrelsen er på nuværende tidspunkt i gang med at lave
en større kortlægning, hvor netop frigivelsen af disse stoffer
undersøges. Nikkel og bly er stoffer, som kan være
kræftfremkaldende ved inhalation. De foreslåede nye
sikkerhedskrav for disse stoffer, der er lavet på baggrund af
risikobetragtninger og under hensyn til, hvad der er teknisk
muligt for industrien, er fastsat til 0,4 mg bly pr. kg og 0,5 mg
nikkel pr. kg. Der foreslås dermed en lavere grænseværdi for
blyindhold end, hvad der gælder i dag efter den danske
blybekendtgørelse.
3. Med fastsættelsen af sikkerhedskrav for levende lys skabes
grundlaget for den videre udvikling af standarder på området.
Standarderne er ikke en blåstempling af produkternes sikkerhed,
men det giver en formodning om, at de er sikre at anvende. Det
er fortsat virksomhedernes ansvar, at dette er tilfældet. Det er
frivilligt, om virksomhederne vil benytte standarderne. Med
udvikling af standarder på området bliver det mere transparent
for virksomhederne, hvad der skal til for at overholde reglerne i
produktsikkerhedsloven. Der er således ikke tale om vedtagelse
af lovgivning på området i modsætning til de sager Folketinget
sædvanligvis bliver orienteret om. Notat til Folketinget er
afstemt i overensstemmelse med dette.
Eva Kjer Hansen
/
Michel Schilling
2