Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del
Offentligt
1569059_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2015-9821
17. november 2015
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg har i brev af 28. oktober 2015 stillet
følgende spørgsmål nr. 104 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Karina Due (DF).
Spørgsmål nr. 104 (alm. del)
”Hvad er ministerens holdning til at indføre en kvalitetsmærkning af
hundekenneler, og vil ministeren tage initiativ til at undersøge mulighederne
herfor”.
Svar
Med hjemmel i dyreværnsloven er der fastsat regler om drift af hundekenneler.
Reglerne findes i bekendtgørelse nr. 1466 af 12. december 2007 om
erhvervsmæssig handel med og opdræt af hunde samt hundepensioner og
hundeinternater med senere ændringer.
Bekendtgørelsen foreskriver, at erhvervsmæssigt opdræt af hunde kun må drives
med tilladelse fra Fødevarestyrelsen. Virksomheden skal opfylde bekendtgørelsens
krav til den fysiske indretning og Fødevarestyrelsen skal vurdere, at kravene i
bekendtgørelsen om pasning og pleje, protokol over hunde, krav til personale,
tilsyn af dyrlæge mv. vil blive opfyldt. Fødevarestyrelsen besigtiger alle
virksomheder i forbindelse med udstedelse af tilladelsen. Virksomheden skal
endvidere have tilknyttet en dyrlæge, som skal tilse hundeholdet mindst fire gange
årligt. Herudover fører Fødevarestyrelsen lejlighedsvist tilsyn med virksomheden.
Overtrædelse af reglerne i bekendtgørelsen eller dyreværnsloven kan, medmindre
højere straf er forskyldt i medfør af anden lovgivning, straffes med bøde eller
fængsel indtil fire måneder. Tilladelsen til erhvervsmæssigt opdræt af hunde kan
tilbagekaldes, når særlige forhold taler derfor, fx hvis bestemmelserne i
dyreværnsloven, bekendtgørelsen eller de i tilladelsens fastsatte vilkår ikke bliver
overholdt.
Fødevarestyrelsen gennemførte i 2014 en kampagne kaldet ”Klar til hund” i
samarbejde med Dansk Kennel Klub, Dyrenes Beskyttelse og Den Danske
Dyrlægeforening. Formålet var at informere forbrugerne om de overvejelser, man
som forbruger bør gøre sig, inden man erhverver en hund. Kampagnen fokuserede
blandt andet på, hvor man køber sin hund, for på den måde at gøre forbrugerne
bevidste om, at det er en overvejelse, der er værd at gøre sig i forhold til at komme
hjem med en sund og rask hund.
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. +45 38 142 142 • Fax +45 33 145 042 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 104: Spm. om ministerens holdning til at indføre en kvalitetsmærkning af hundekenneler, til miljø- og fødevareministeren
Endelig kan Fødevarestyrelsen, når og hvis det vurderes nødvendigt, gennemføre
kontrolkampagner målrettet bestemte områder.
Med baggrund i ovenstående er det min vurdering, at der med de nugældende
regler ikke er behov for at indføre kvalitetsmærkning af hundekenneler.
Eva Kjer Hansen
/ Cecilie Heerdegen Leth
2