Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2016-8226
Den 16. september 2016
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1034 (MOF alm. del) stillet den 19.08.2016
efter ønske fra Eva Kjer Hansen (V).
Spørgsmål nr. 1034
”Vil ministeren redegøre for Fødevarestyrelsens rejseholds kontrol af Nøddebazaren.dk den 25. juli
2016, herunder proportionaliteten i bødens størrelse, samt hvorvidt der ved tidligere kontrolbesøg er
blevet påtalt ulovlig anprisning?”
Svar
Den 25. juli 2016 foretog Fødevarestyrelsen en administrativ kontrol af Nøddebazaren.dk på baggrund
af en anmeldelse om ulovlige anprisninger. Nøddebazaren.dk fik en bøde på 5.000 kr. for ulovlige
sygdomsanprisninger af fire produkter, en indskærpelse for ulovlige ernæringsanprisninger af fire
andre produkter samt en vejledning om adresseændring og markedsføring af ”sund” fire steder. Kon-
trollen udløste et gebyr på 3.880 kr.
Bøden er givet for overtrædelse af artikel 7, stk. 3 i mærkningsforordningen1, som angiver, at det er
forbudt at anvende anprisninger, der tillægger en fødevare egenskaber vedrørende forebyggelse, be-
handling og helbredelse af en menneskelig sygdom eller giver indtryk af sådanne egenskaber. At anty-
de, at fødevarer kan forebygge, behandle eller helbrede sygdom betragter Fødevarestyrelsen som en
grov overtrædelse, også selvom det er en førstegangsovertrædelse. Dette skyldes, at frygt for at sygdom
ikke bør udnyttes i virksomheders markedsføring, og betragtes følgelig som en grov overtrædelse af
reglerne.
De vejledende bødestørrelser fremgår af fødevareloven. I bemærkningerne til lovforslag om ændring af
fødevareloven (L28/06), hvor der blev foreslået en generel skærpelse af bødeniveauet på de fleste om-
råder indenfor fødevarelovgivningen, er opregnet en række vejledende bødestørrelser for forskellige
kategorier af strafbare forhold. Dette danner udgangspunktet ved udstedelse af administrative bøder
og finder anvendelse i tilfælde, hvor der er tale om én enkelt førstegangsovertrædelse. Ved udmåling
af den endelige bødestørrelse skal der tages hensyn til eventuelle formildende og/eller skærpende om-
stændigheder, ligesom der skal tage hensyn til, om der er tale om flere overtrædelser i samme sag.
Derudover skal der tages hensyn til virksomhedens omsætning. De vejledende bødestørrelser i oversig-
ten nedenfor er fastsat i forhold til en mindre virksomhed. For små virksomheder skal bøden som ud-
1
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1169/2011 af 25. oktober 2011 om fødevareinformation til forbrugerne, om
ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1924/2006 og (EF) nr. 1925/2006 og om ophævelse af Kommis-
sionens direktiv 87/250/EØF, Rådets direktiv 90/496/EØF, Kommissionens direktiv 1999/10/EF, Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2000/13/EF, Kommissionens direktiv 2002/67/EF og 2008/5/EF og Kommissionens forordning (EF) nr.
608/2004
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk