Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del
Offentligt
1657903_0001.png
NOTAT
SVANA Østjylland
J.nr. SVANA-401-00139
Ref. Liwni
Den 10. august 2016
Sammenligning af miljøregnskabet bag Fødevare-
og landbrugspakken og bag vandområdeplanerne,
2015-2021
Baggrund
I dette notat redegøres for de forskelle, der er mellem miljøregnskabet, som det
fremgår af Fødevare- og landbrugspakken (FLP) og det miljøregnskab, der fremgår
af bilag 1 i de udsendte vandområdeplaner.
Resultater
I nedenstående tabel er angivet nøgletal på landsplan, som de fremgår af
Fødevare- og landbrugspakken samt de tilsvarende tal på landsplan, som de
fremgår af de offentliggjorte vandområdeplaner 2015-2021, bilag 1. Der er
grundlæggende anvendt samme systematik og metode som ved beregningerne til
Fødevare- og landbrugspakken.
Systematik og rækkefølge følger præsentationen i vandområdeplanernes bilag 1.
Der er suppleret med underliggende delresultater, hvor det vurderes at være
relevant. De detaljerede tal bag Fødevare- og landbrugspakken er beskrevet i
”Teknisk notat om kvælstofudvalgets korrektioner, december 2015”, hvorfor
tallene herfra anvendes til sammenstillingen.
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1015: Spm. om forskelle mellem miljøregnskabet for Landsbrugspakken over for det skema, som fremgår af bilag 1 i de udsendte vandområdeplaner, til miljø- og fødevareministeren
1657903_0002.png
Tons N
Belastning 2012
Baselineeffekt
Positive effekter
Lempelser
Norm
Jordbearbejdning
Akvakultur
Fødevare- og landbrugspakken,
dec. 2015*
56.760
531
5.551
-5.020
-4.726
-51
-243
Vandområdeplaner, juni 2016**
56.847
401
5.568
-5.166
-4.726
-40
-400
Målbelastning
Indsatsbehov
Forventet effekt af
kvælstofindsatsen 2015-2021
Kollektiv indsats
Vådområder
Lavbundsprojekter
Minivådområder
Skovrejsning
44.542
13.174
7.410
2.735
1.535
150
900
150
44.696
13.031
6.960
2.453
1.253
150
900
150
Miljøfokusområder (MFO)
866
Spildevand
35
Opkøb af dambrug
132
Målrettet regulering
3.642
Forventet reduktion ud
1.924
over målbelastning
Udskudt indsats
6.200
*Svarende
til angivelser i tabel 2 i Teknisk notat om kvælstofudvalgets
korrektioner, 15. december 2015 (Miljø- og Fødevareministeriets hjemmeside).
**Svarende til angivelser i bilag 1 til Vandområdeplaner 2015-2021 (Styrelsen for
Vand- og Naturforvaltnings hjemmeside).
Kommentering af de enkelte poster
Belastning 2012:
Belastning 2012 beskriver et belastningsniveau svarende til klimanormaliseret
belastning i 2012. Belastningsniveauet er beregnet som gennemsnit for perioden
2010-2014. Forskellen mellem belastningen i FLP og i vandområdeplanerne
skyldes primært nye oplysninger fra kommunerne om justeringer i belastningen
fra punktkilder til Øresund og Køge Bugt.
Baselineeffekt:
I bilag 1 til vandområdeplanerne er anført en samlet effekt af de positive
baselineelementer og af lempelserne. For vådområder og punktkilder er sket
mindre justeringer svarende til ny konkret viden, hvilket har reduceret effekten
lidt.
Der er desuden sket en mindre justering af vurderingen af effekt af delvis ophør af
forbud mod jordbearbejdning. For akvakultur er det i beregningerne til
vandområdeplanerne antaget en større udvidelse – svarende til den politiske
beslutning om at øge tilladelsen til udledning fra dambrug
I ”Teknisk notat om kvælstofudvalgets korrektion” (tabel 2) er anført en effekt af
strukturel udvikling frem til 2021. Dette svarer til den positive baselineeffekt. Af
fremstillingsmæssige årsager er dog inkluderet effekt af randzoner og 60.000 ha
2
866
44
84
3.513
1.410
6.200
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1015: Spm. om forskelle mellem miljøregnskabet for Landsbrugspakken over for det skema, som fremgår af bilag 1 i de udsendte vandområdeplaner, til miljø- og fødevareministeren
1657903_0003.png
efterafgrøder (se kommentar i fodnote til tabel 2), men i samme tabel anføres
randzoner og efterafgrøder også under lempelser, og dermed trækkes effekten af
disse fra igen, så dette udlignes. Korrigeret for disse effekter svarer den positive
baselineeffekt i tabel 2 til 5551 tons N.
Målbelastning:
Der er sket enkelte justeringer i målbelastning, hvorfor den er øget med ca. 150
tons N, hvilket primært skyldes nye oplysninger om udledning fra større
punktkilder omkring København, desuden opjustering af målbelastningen til
Odense Fjord.
Indsatsbehov:
Det beregnede indsatsbehov efter indregning af baselineeffekter og lempelser er
ca. 150 tons N mindre end i opgørelserne til vandområdeplanerne.
Indsatsbehovet er større end forskellen mellem belastning efter indregning af
baselineeffekterne og målbelastning. Det skyldes, at en mindre del af
baselineeffekterne (f.eks. effekt af ammoniakdeposition, større høstudbytter mv.)
indhentes bredt i alle oplande, hvor der ikke er et reduktionsbehov. Det resterende
indsatsbehov i øvrige oplande er derfor større end differensen mellem
landsresultatet for baselinebelastning og målbelastning.
I tabel 2 i Teknisk notat om kvælstofudvalgets korrektioner er ikke præsenteret
indsatsbehov efter indregning af baselineeffekter og lempelser.
Forventet effekt af kvælstofindsatsen 2015-2021:
Kvælstofindsatsen består dels af den kollektive indsats: etablering af vådområder,
minivådområder, skovrejsning, lavbundsprojekter, dels af effekt af MFO, indsats
over for punktkilder, opkøb af dambrug samt af den målrettede regulering.
På baggrund af en revurdering af den opnåelige effekt af vådområder er effekten
lavere i opgørelsen til vandområdeplanerne end i FLP. Effekt af de øvrige
kollektive indsatser er uændret. Effekt af MFO er uændret, mens der er et lille fald
i effekt af punktkildeindsats som følge af ny viden fra indkomne høringssvar i
forbindelse med offentliggørelse af forslag til vandområdeplaner 2015-2021.
Effekt af målrettet regulering, der forudsættes indfaset fra dyrkningssæson
2018/2019 og frem, er jf. Fødevare- og landbrugspakken beregnet under antagelse
af, at der udskydes en indsats på 6.200 tons N til næste vandplanperiode.
I ”Teknisk notat om kvælstofudvalgets korrektioner” tabel 2 er den indsats, der er
angivet som kollektiv indsats i vandområdeplanerne, præsenteret under punktet:
Kollektiv indsats samt som en delmængde af Planlagte indsatser. Planlagte
indsatser omfatter det, som der var beskrevet i den version af
vandområdeplanerne, der var i høring. Efterfølgende er den oprindeligt beskrevne
kollektive indsats og yderligere kollektive indsats behandlet samlet.
Effekt af den målrettede regulering er i tabel 2 angivet som Indsatsbehov frem
mod 2021 (hvor en mindre forskel på 14 tons følger af fordelingen af indsatser,
afrunding mv.).
Forventet reduktion ud over målbelastningen:
Da en del af baselineeffekten som beskrevet ovenfor indhentes uden for de
oplande, hvor der er et behov for reduktion, og da der tilsvarende vil være effekt af
f.eks. MFO mv., som også forekommer i oplande uden yderligere indsatsbehov,
beregnes der i nogle oplande en reduktion i belastning ud over, hvad der er behov
for i forhold til målbelastningen.
På grund af en mere målrettet fordeling af indsats i beregningerne til
vandområdeplanerne er denne reduktion mindre end ved beregningerne i
december.
Udskudt indsats:
3
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1015: Spm. om forskelle mellem miljøregnskabet for Landsbrugspakken over for det skema, som fremgår af bilag 1 i de udsendte vandområdeplaner, til miljø- og fødevareministeren
1657903_0004.png
Ved beregningerne til vandområdeplanerne er den politiske beslutning i Fødevare-
og landbrugspakken om at udskyde en indsats svarende til 6.200 tons N til næste
planperiode fastholdt.
Generelle kommentarer
Randzoner
Randzoneloven blev vedtaget i efteråret 2012 og efterfølgende ophævet i januar
2016. I FLP indgår ophævelse af randzoner som en lempelse.
I forhold til vandområdeplanerne indgår der ikke en effekt af randzoner i den
beregnede belastning for 2012, idet randzonerne ikke var etableret i 2012. Effekt af
ophævelse af randzoner er derfor ikke lagt til som en merbelastning ved beregning
af den fremskrevne belastning i 2021. Effekt af randzoner har således kun
betydning i forhold til vurderingen af merbelastning i årene efter 2015 – ikke i
forhold til den beregnede belastning og indsatsbehov i 2021, hvor indsatsbehovet
er vurderet i forhold til belastningsniveauet i 2012.
I FLP er randzoner medtaget i tabel 2, men på sådan vis, at effekten udlignes – se
beskrivelsen i fodnote.
Efterafgrøder- 60.000 ha
Der forelå en beslutning om, at der skulle etableres yderligere 60.000 ha
efterafgrøder. I FLP blev det besluttet at ophæve den tidligere beslutning. De
60.000 ha efterafgrøder har således aldrig eksisteret, og der er således ikke en
effekt fra 2012 til 2021, som skal indregnes i vandområdeplanerne.
I forhold til FLP er beslutningen om ikke at etablere disse efterafgrøder en
lempelse for landbruget. Men da de 60.00 ha efterafgrøder aldrig har eksisteret,
medfører ophævelsen af beslutningen ikke nogen merbelastning..
Størrelsen af det samlede indsatsbehov
Selvom belastningen er lidt større og effekt af akvakultur større i beregningerne til
vandplanerne, er indsatsbehovet lidt mindre. Dette skyldes, at målbelastningen er
øget lidt.
Det samlede behov for kvælstofindsats er ved beregningerne til
vandområdeplanerne ca. 150 tons N mindre end ved de beregninger, der lå til
grund for FLP.
Da den udskudte indsats til tredje vandplanperiode er fastholdt på 6.200 tons N,
bliver indsatsen ved den målrettede regulering ca. 130 tons N mindre ved
beregningerne til vandområdeplanerne i forhold til ved beregningerne til FLP. Den
primære årsag til dette er, at indsatserne ved beregningerne til
vandområdeplanerne er fordelt mere målrettet i forhold til, hvor der er et behov.
Ved udarbejdelse af vandområdeplanerne er det således tilstræbt, at indsatsen om
muligt placeres i de oplande, hvor der er et indsatsbehov.
Relevante links
Vandområdeplanerne:
http://svana.dk/media/202856/revideret-jylland-fyn-d-28062016.pdf
Teknisk notat om kvælstofudvalgets korrektioner:
http://mfvm.dk/fileadmin/user_upload/FVM.dk/Dokumenter/Landbrug/Indsats
er/Foedevare-_og_landbrugspakke/Fagligt_grundlag_for_foedevare-
_og_landbrugspakken/Kvaelstof/Teknisk_notat_om_kvaelstofudvalgets_korrekti
oner.pdf
4