Ligestillingsudvalget 2015-16
LIU Alm.del
Offentligt
1641311_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
4. maj 2016
[Kun det talte ord gælder]
Samråd – LIU alm del – den 10. maj 2016 vedrørende sam-
rådsspørgsmål L-O om opfølgning på reglerne om måltal
og politikker for det underrepræsenterede køn i ledelse stil-
let af Rasmus Horn Langhoff (S)
Tak for invitationen til at komme her i udvalget i dag.
Udvalget har bedt mig om at redegøre nærmere for opfølg-
ningen på reglerne om måltal og politikker for det underre-
præsenterede køn, herunder hvilke sanktioner, der bliver
brugt, når virksomheder ikke lever op til kravene.
Reglerne har været gældende siden 2013. De indebærer, at
vi stiller to krav til store danske virksomheder, der har et
underrepræsenteret køn i ledelsen. Reglerne gælder for ca.
850 danske virksomheder.
Virksomhederne skal for det
første
fastsætte et måltal for
andelen af det underrepræsenterede køn i deres øverste le-
delsesorgan – typisk bestyrelsen. Det fremgår af reglerne, at
måltallet skal være ambitiøst og realistisk for den enkelte
virksomhed, og bør sikre en bevægelse i retningen af en
mere ligelig fordeling af mænd og kvinder. Herudover har
virksomhederne frihed til at fastsætte måltallet, som de øn-
LIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 10/5-2016 om måltal og politikker for kønssammensætning i ledelser og bestyrelser, til erhvervs- og vækstministeren
2/10
sker. Virksomhederne skal afrapportere om deres måltal i
årsrapporten.
For det
andet
skal virksomheden fastsætte en politik for,
hvordan virksomheden vil fremme det underrepræsenterede
køn i den øvrige ledelse. I forbindelse med spørgsmål N
kommer jeg nærmere ind på, hvilke krav, der stilles til den-
ne politik. Virksomheder med under 50 ansatte er undtaget
fra kravet om at fastsætte en politik. Virksomhederne skal
også afrapportere om politikken i deres årsrapport.
Hvis en virksomhed ikke lever op til kravene, og fx ikke
oplyser om måltal eller politik, kan Erhvervsstyrelsen give
dem påbud om at indsende de manglende informationer.
Reglerne giver også mulighed for at pålægge virksomhe-
derne bøder. Udstedelse af bøder sker via det strafferetlige
system, dvs. politiet.
Kontrollen sker som en del af Erhvervsstyrelsens regn-
skabskontrol. Som ved indførelsen af bestemmelserne om
oplysninger om CSR har man også her givet virksomheder-
ne en vis mulighed for at vænne sig til de nye krav, og
hvordan de konkret skal opfyldes. Fokus har derfor mere
været på vejledning end på kontrol. Derfor er der kun i be-
grænset omfang brugt sanktioner indtil nu.
Når det vurderes, hvilken sanktion, der skal anvendes i en
konkret sag, sker det på baggrund af en samlet vurdering af
LIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 10/5-2016 om måltal og politikker for kønssammensætning i ledelser og bestyrelser, til erhvervs- og vækstministeren
3/10
væsentligheden af de konstaterede fejl i årsrapporten. Dette
er almindelig praksis i forbindelse med regnskabskontrol-
len.
Jeg vil besvare de stillede spørgsmål i følgende rækkefølge:
Spørgsmål L, M, N og sidst O.
[Spørgsmål L: På baggrund af Erhvervsstyrelsens rapport fra
december 2015: ”Den kønsmæssige sammensætning af ledel-
sen – Opfølgning på reglerne om måltal og politikker” bedes
ministeren redegøre for, hvordan regeringen forholder sig til
rapportens resultater, herunder særligt konklusionen om, at
der er ”for mange virksomheder, der ikke følger reglerne”?]
Den rapport, der henvises til i spørgsmålet, er Erhvervssty-
relsens opfølgning på, hvordan reglerne om måltal og poli-
tikker for det underrepræsenterede køn, bliver fulgt. Op-
følgningen er baseret på en stikprøve og viser, at der er flere
virksomheder end året forinden, der følger reglerne.
Når det gælder kravet om måltal, er antallet af virksomhe-
der, der overholder reglerne, steget fra 75 pct. i 2014 til 86
pct. i 2015.
I forhold til politikker viser stikprøven, at 51 pct. af virk-
somhederne har oplyst om politikker for det underrepræsen-
terede køn i den øvrige ledelse. Året før var det 50 pct. Der
er desuden visse udfordringer med indholdet af de politik-
LIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 10/5-2016 om måltal og politikker for kønssammensætning i ledelser og bestyrelser, til erhvervs- og vækstministeren
4/10
ker, der afrapporteres om. Det kommer jeg nærmere ind på i
forbindelse med spørgsmål N.
Det er kun anden gang, at Erhvervsstyrelsen har lavet op-
følgningen. Reglerne trådte nemlig i kraft i 2013, og Er-
hvervsstyrelsen har indtil videre fulgt op efter afslutningen
af hvert regnskabsår – det vil sige 2013 og 2014. Regnska-
berne for 2015 er ikke alle sendt ind endnu.
Der er ingen tvivl om, at virksomhederne skal overholde de
krav, der følger af lovgivningen. Det holder vi øje med som
en del af Erhvervsstyrelsens regnskabskontrol.
Men indtil videre er der, som jeg har nævnt, lagt vægt på, at
virksomhederne skal have tid til at tilpasse sig til de nye
forpligtelser.
Udviklingen viser, at de fleste virksomheder er godt på vej i
forhold til deres arbejde med måltal.
Hvis det viser sig, at der er virksomheder, der ikke lever op
til de krav, der stilles til dem, har vi forskellige redskaber,
vi kan gøre brug af. Dem kommer jeg nærmere ind på nær-
mere under spørgsmål O.
Vi skal også fortsat have fokus på, hvordan vi sikrer at virk-
somhederne overholder reglerne. Det vil regeringen følge
op på, når vi i 2017 evaluerer reglerne. Her er regelefterle-
velsen et oplagt fokus.
LIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 10/5-2016 om måltal og politikker for kønssammensætning i ledelser og bestyrelser, til erhvervs- og vækstministeren
5/10
[Spørgsmål M: 79 % af virksomhederne har ifølge Erhvervs-
styrelsens rapport fra december 2015 opstillet måltal for køns-
sammensætning som loven tilsiger, mens 7 % ikke har fastsat
et måltal som følge af en ligelig repræsentation i det øverste
ledelsesorgan. Hvordan forholder ministeren sig til, at der
blandt de resterende virksomheder altså findes en betragtelig
gruppe, der ikke har opstillet måltal og dermed ikke lever op til
lovens bestemmelser? Desuden bedes ministeren redegøre for,
hvad der fra myndighedernes side gøres for at følge op på de
virksomheder, der hidtil ikke har opstillet måltal i henhold til
loven.]
Spørgsmål M drejer sig om kravet om, at de store virksom-
heder skal opstille måltal for deres bestyrelser.
Her synes jeg, at det er værd at bemærke, at de to opfølg-
ninger, som Erhvervsstyrelsen har foretaget siden reglernes
indførelse, viser, at det går den rigtige vej. Regelefterlevel-
sen er stigende. I regnskabsåret 2014 havde 79 pct. af virk-
somhederne fastsat et måltal.
Opfølgningen viser, at der er virksomheder, der endnu ikke
har opstillet et måltal, men langt de fleste virksomheder
følger altså reglerne.
Det er værd at hæfte sig ved, at vi taler om et resultat der er
nået over de to år, hvor virksomhederne indtil videre har af-
rapporteret deres måltal i årsrapporterne.
LIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 10/5-2016 om måltal og politikker for kønssammensætning i ledelser og bestyrelser, til erhvervs- og vækstministeren
6/10
Som sagt har der været lagt vægt på, at give virksomheder-
ne tid til omstilling og i højere grad vejledning end kontrol.
Det gjorde man som nævnt også, dengang man indførte reg-
ler om politikker for samfundsansvar. Men reglerne skal
selvfølgelig overholdes.
Det indgår i kontrollen af virksomhedernes årsregnskaber at
holde øje med, om virksomhederne opstiller måltal og af-
rapporterer efter reglerne.
Som sagt kommer der en evaluering af reglerne i 2017, hvor
vi også vil sætte fokus på regelefterlevelse.
[Spørgsmål N: 51 % af virksomhederne oplyser i forbindelse
med Erhvervsstyrelsens rapport fra december 2015, at de har
udarbejdet en politik for at øge andelen af det underrepræsen-
terede køn. Dog har mange af disse virksomheder ikke rede-
gjort for indholdet af disse politikker i overensstemmelse med
kravene. Ministeren bedes på den baggrund redegøre for,
hvordan regeringen forholder sig til, at lovens bestemmelser i
vid udstrækning ikke bliver fulgt, samt redegøre for, hvad der
fra myndighedernes side gøres for at sikre, at der bliver ud-
formet politikker og redegjort for dem i henhold til loven?]
Spørgsmål N drejer sig om kravet om at opstille politikker
for den øvrige ledelse. Det er et krav, der ligeledes gælder
for de 850 største virksomheder. Dog er virksomheder med
mindre end 50 ansatte undtaget.
LIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 10/5-2016 om måltal og politikker for kønssammensætning i ledelser og bestyrelser, til erhvervs- og vækstministeren
7/10
Det er korrekt, at størstedelen af de virksomheder, som i
deres årsrapport har anført at have politikker, ikke redegør
tilstrækkeligt for indholdet heraf i årsrapporten.
Erhvervsstyrelsens vejledning peger på, at virksomheden,
når den afrapporterer sin politik skal komme ind på, hvad
virksomhedens politik er, og hvordan virksomheden omsæt-
ter politikken til handling – fx bestemte systemer og eller
procedurer. Virksomheden skal også komme ind på, hvad
der er opnået med arbejdet med lige repræsentation af køn
og hvad man forventer fremadrettet.
Hvad indholdet af politikken derudover skal være, er op til
den enkelte virksomhed at fastlægge.
Det er mange forskellige ting, vi beder om. Derfor kunne
man få det indtryk, at mange virksomheder ikke rigtig ved,
hvad der ligger i kravet om at have en politik. Det tyder på,
at der er noget uklarhed omkring denne del af reglerne.
På samme måde synes jeg, det er tankevækkende, at 79 pct.
af virksomhederne har fastsat et måltal, mens op mod 50
pct. tilsyneladende ikke har fastsat en politik.
Hertil vil jeg dog gerne bemærke, at 17 pct. af virksomhe-
derne oplyser, at de har en ligelig fordeling af køn i deres
ledelse. De virksomheder er ikke forpligtet til at fastsætte
en politik.
LIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 10/5-2016 om måltal og politikker for kønssammensætning i ledelser og bestyrelser, til erhvervs- og vækstministeren
8/10
Udfordringerne med hensyn til at fastsætte politikker vil
også indgå, når vi til næste år evaluerer reglerne. Der kan
evt. opnås en større regelefterlevelse gennem en forbedret
vejledningsindsats på dette punkt.
I mellemtiden vil også dette være et element i den årlige
regnskabskontrol.
[Spørgsmål O: Ministeren bedes på baggrund af Erhvervs-
styrelsens rapport fra december 2015 om reglerne om mål-
tal og politikker redegøre for, hvordan regeringen har til
hensigt at sikre, at lovens bestemmelser bliver overholdt.
Desuden bedes ministeren redegøre for, hvilke sanktioner
virksomheder der ikke lever op til kravene om at opstille
måltal og poltikker vil blive mødt med, samt redegøre for,
hvorvidt disse sanktionsmuligheder har været taget i brug.]
Spørgsmål O drejer sig om, hvilke sanktionsmuligheder der
findes og hvordan de anvendes.
Jeg vil starte med at slå fast, at opfølgningen på virksomhe-
dernes efterlevelse af reglerne som nævnt også fremadrettet
vil indgå som en del af Erhvervsstyrelsens regnskabskon-
trol.
Gives der ikke oplysning om måltal og/eller politikker kan
Erhvervsstyrelsen give virksomhederne påbud om at give
de pågældende oplysninger.
LIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 10/5-2016 om måltal og politikker for kønssammensætning i ledelser og bestyrelser, til erhvervs- og vækstministeren
9/10
Indtil videre er der kun udstedt få påbud. Der er blevet lagt
vægt på, at give virksomhederne tid til at omstille sig til de
nye regler.
Reglerne kan – ligesom størstedelen af reglerne i selskabs-
loven og årsregnskabsloven – sanktioneres med bøder. Ty-
pisk vil man dog starte med et påbud.
Bødestraf er en alvorlig sanktion og anvendes derfor hoved-
sageligt i tilfælde af grove overtrædelser, fx bedrageri.
Når det vurderes, hvilken sanktion, der skal anvendes i en
konkret sag, sker det på baggrund af en samlet vurdering af
væsentligheden af de fejl, der er i virksomhedens årsrap-
port. Sådan vil det også være fremadrettet.
Virksomhederne skal i årsrapporten give en række oplys-
ninger – både finansielle og ikke-finansielle. Afrapportering
om måltal og politikker er blot et af disse oplysningskrav.
De sanktioner, der anvendes, svarer overens med den prak-
sis, der i øvrigt anvendes i regnskabskontrollen. Håndhæ-
velsen af reglerne på dette område er altså på linje med den
almindelige håndhævelse i forbindelse med regnskabskon-
trollen.
[Afslutning]
Som jeg har været inde på, vil regeringen i 2017 gennemfø-
re en evaluering med henblik på at se, om ordningen funge-
LIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 10/5-2016 om måltal og politikker for kønssammensætning i ledelser og bestyrelser, til erhvervs- og vækstministeren
10/10
rer. Det følger af det oprindelige lovforslag, at ordningen
skal evalueres.
Det vil indgå i evalueringen, om der er behov for tilpasnin-
ger af modellen, og om byrderne for virksomhederne står
mål med effekten af modellen.
Tak for ordet.