Ligestillingsudvalget 2015-16
LIU Alm.del
Offentligt
1619030_0001.png
TALE
Ministerens tale ved samråd den 6. april 2016 om lige
løn og forskelsbehandling pga. graviditet og barselsor-
lov
[Det talte ord gælder]
Samrådsspørgsmål I, stillet af Trine Torp (SF)
Spørgsmålets ordlyd:
”I forlængelse af artiklerne: ”Kvinder taber 10 procent i løn
per barn”, bragt i Politiken den 29. februar 2016 og ”Børn
trækker kvinders løn ned”, bragt i DJØF-bladet den 1. juli
2015, hvori forskere fra Københavns Universitet og London
School of Economics påviser, at kvinders løn i gennemsnit er
20 procent lavere end mænds, bedes ministeren redegøre for,
hvilke konkrete initiativer regeringen påtænker at iværksætte
med henblik på at mindske løngabet mellem mænd og kvin-
der?”
Samrådsspørgsmål J, stillet af Trine Torp (SF)
Spørgsmålets ordlyd:
”Ministeren bedes redegøre for, om konklusionerne i Institut
for Menneskerettigheders rapport af 2. marts 2016: ”Dis-
krimination af forældre”, gør indtryk på ministeren, og her-
under bedes ministeren redegøre for, om ministeren er enig
i, at den virkelighed, der præsenteres i rapporten sår tvivl
om overholdelsen af diskriminationsforbuddet i ligebehand-
lingsloven på de danske arbejdspladser, og herunder for
hvilke tiltag ministeren vil iværksætte med henblik på at sik-
reoverholdelse af reglerne.”
Samrådsspørgsmål K, Rasmus Horn Langhoff (S)
Spørgsmålets ordlyd:
LIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 6/4-2016 om regeringens indsats i forhold til at mindske diskrimination mellem mænd og kvinder på det danske arbejdsmarkede, til beskæftigelsesministeren
1619030_0002.png
”Ministeren bedes redegøre for det samlede omfang af dis-
krimination på arbejdsmarkedet i forbindelse med barsel og
graviditet og for sin vurdering heraf, samt redegøre for re-
geringens nuværende indsats for at modvirke diskrimination
på arbejdsmarkedet i forbindelse med barsel og graviditet.”
Besvarelse
Jeg vil gerne takke for muligheden for at gennemgå regerin-
gens politik vedrørende lige løn til mænd og kvinder samt
regeringens holdning til forskelsbehandling på grund af gra-
viditet og barsel.
Jeg vil besvare spørgsmålene samlet.
I samrådsspørgsmål I bliver jeg bedt om at redegøre for,
hvilke konkrete initiativer regeringen påtænker at iværksætte
med henblik på at mindske løngabet mellem mænd og kvin-
der på baggrund af to artikler om den samme undersøgelse
fortaget af forskere fra Københavns Universitet og London
School of Economics.
I artiklerne anføres det, at hvert barn vil have skåret cirka 10
procent af en dansk kvindes indkomst 10 år efter fødslen i
forhold til, hvis lønnen havde fortsat udviklingen fra før, hun
blev mor.
Som jeg forstår de forskere, der er refereret til i de to artikler,
så angiver de tre faktorer som forklaring på dette:
Tilstedeværelse på arbejdsmarkedet
Antallet af arbejdstimer og
Timelønnen
Dette er jo ikke så overraskende, og jeg tror ikke, at det kan
komme bag på nogen, at en persons arbejdsmarkedstilknyt-
2
LIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 6/4-2016 om regeringens indsats i forhold til at mindske diskrimination mellem mænd og kvinder på det danske arbejdsmarkede, til beskæftigelsesministeren
ning – både hvad angår branche og arbejdstid – har stor be-
tydning for, hvor meget man tjener.
Som jeg forstår artiklernes gengivelse af forskerne bag un-
dersøgelsens overordnede budskab, så er det, at de valg vi
træffer i vores arbejdsliv, har konsekvenser.
Og de konsekvenser er jeg enig i, at man skal være sig meget
bevidst om.
Både som mand og som kvinde og som familie.
Et af de valg familierne skal træffe handler om fordelingen
af forældreorlov.
Lad mig slå fast, at det hverken er eller bliver regeringens
politik at lovgive om forældres fordeling af forældreorlov.
Det er min og regeringens holdning, at når begge forældre
har den samme ret til at holde forældreorlov, så træffes be-
slutningen om den konkrete fordeling af orlov bedst af fami-
lierne selv.
Samme konklusion kom den tidligere regering som bekendt
frem til.
Hvis man holder meget barselsorlov, og hvis man arbejder
på deltid, så vil det have indflydelse på ens indkomst – også
på lang sigt.
Vælger en familie, at den ene forælder skal tage det meste af
forældreorloven eller arbejde på nedsat tid, så kan familien
samtidig vælge at indbetale ekstra til denne forælders pensi-
onsopsparing.
For på den måde at kompensere for en ene forælders ”pause”
i arbejdslivet.
3
LIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 6/4-2016 om regeringens indsats i forhold til at mindske diskrimination mellem mænd og kvinder på det danske arbejdsmarkede, til beskæftigelsesministeren
Det er klart, at sådan en ordning kun er relevant i familier,
hvor forældrene bor sammen.
Jeg er flere gange blevet spurgt til, hvordan jeg vil forbedre
familie- og arbejdslivsbalancen for danske børnefamilier,
fordi jeg har forholdt mig til, at ganske mange danskere ar-
bejder på nedsat tid.
Mere fleksibilitet i arbejdslivet kan indebære mindre tid på
arbejde, som vil have negative økonomiske konksekvenser.
Ikke kun for samfundet som helhed, men også for den enkel-
te.
Den fleksibilitet, som deltidsarbejde utvivlsomt giver mange
børnefamilier, påvirker således livsindkomsten for den på-
gældende på deltid.
Og når deltidsarbejde er mest udbredt blandt kvinder, så har
det en negativ effekt på kvinders indkomst sammenlignet
med mænd.
Arbejdstid er noget, der aftales mellem arbejdsmarkedets
parter, og det skal regeringen som udgangspunkt ikke blande
sig i.
Hverken ved at lovgive om ret til deltidsarbejde eller ved at
forbyde deltidsarbejde.
En anden faktor, der har betydning for mænd og kvinders løn
er det kønsopdelte arbejdsmarked.
Det kønsopdelte arbejdsmarked er en af hovedforklaringerne
på bruttolønforskellen mellem mænd og kvinder.
4
LIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 6/4-2016 om regeringens indsats i forhold til at mindske diskrimination mellem mænd og kvinder på det danske arbejdsmarkede, til beskæftigelsesministeren
1619030_0005.png
Og derfor ser jeg frem til at modtage den kortlægning om
udviklingen i det kønsopdelte arbejdsmarked, som SFI er
ved at udarbejde for Beskæftigelsesministeriet.
Den vil blandt andet se på mænd og kvinders uddannelses-
valg og hvor de placerer sig umiddelbart efter endt uddan-
nelse og i årene herefter.
Jeg håber, at den vil give os ny viden at stå på i forhold til
mulige måder at adressere kønsarbejdsdelingen på arbejds-
markedet på.
Derudover har regeringen taget initiativ til at ændre reglerne
om kønsopdelt lønstatistik, så vi nu har fået et dueligt red-
skab til at adressere den uforklarede lønforskel mellem
mænd og kvinder på virksomhedsniveau.
Det er jeg glad for, og jeg ser frem til, at lønstatistikkerne for
2015 sendes ud i efteråret.
I samrådsspørgsmål J bliver jeg bedt om at redegøre for min
vurdering af rapporten fra Institut for Menneskerettigheder
om oplevet diskrimination i forbindelse med graviditet og
barsel. Og redegøre for, om den gør indtryk på mig.
Allerførst vil jeg gerne sige, at jeg hilser rapporten velkom-
men.
Det gør selvfølgelig indtryk på mig, at der tilsyneladende er
forældre, der oplever, at de bliver forskelsbehandlet i forbin-
delse med, at de stifter familie.
Regeringen finder det helt uacceptabelt, hvis lønmodtagere
bliver forskelsbehandlet på grund af graviditet og barselsor-
lov.
5
LIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 6/4-2016 om regeringens indsats i forhold til at mindske diskrimination mellem mænd og kvinder på det danske arbejdsmarkede, til beskæftigelsesministeren
Derfor er jeg også glad for, at rapporten slår fast, at lovgiv-
ningen på området er stærk.
Danske lønmodtagere, som venter barn eller er på barselsor-
lov, er således beskyttet i ligebehandlingsloven, barselsloven
og ligelønsloven.
Det er et ufravigeligt princip, at der ikke må finde nogen
form for negativ forskelsbehandling sted i forbindelse med
graviditet og barselsorlov.
En arbejdsgiver skal behandle mænd og kvinder lige i for-
bindelse med ansættelse.
Og en arbejdsgiver må ikke afskedige en lønmodtager eller
udsætte en lønmodtager for anden mindre gunstig behand-
ling, fordi den pågældende ønsker at holde barsels- eller for-
ældreorlov.
Alle, der har en oplevelse af at blive forskelsbehandlet på
grund af graviditet eller barsel, bør derfor overveje, om der
kan rejses en konkret sag mod arbejdsgiveren.
Det er en vurdering, som for eksempel den pågældendes til-
lidsrepræsentant eller faglige organisation kan hjælpe med at
foretage.
Og her vil jeg gerne gøre opmærksom på, at der er skærpede
bevisbyrderegler i ligebehandlingsloven, når det drejer sig
om forskelsbehandling på grund af graviditet, barsel eller
adoption.
Beskæftigelsesministeriet overvejer gerne, om der er behov
for en indsats i forhold til oplysning om rettigheder og plig-
ter.
6
LIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 6/4-2016 om regeringens indsats i forhold til at mindske diskrimination mellem mænd og kvinder på det danske arbejdsmarkede, til beskæftigelsesministeren
1619030_0007.png
Og ministeriet vil under alle omstændigheder forbedre vej-
ledningen om lønmodtageres rettigheder og særlige beskyt-
telse i relation til graviditet og barsel på ministeriets hjem-
meside.
I samrådsspørgsmål K bliver jeg bedt om at redegøre for det
samlede omfang af diskrimination på arbejdsmarkedet i for-
bindelse med barsel og graviditet og for regeringens nuvæ-
rende indsats for at modvirke diskrimination på arbejdsmar-
kedet i forbindelse med barsel og graviditet.
Jeg kan ikke redegøre for det samlede omfang af forskelsbe-
handling på arbejdsmarkedet – det er der ingen, der kan.
På samme måde, som at man ikke kan redegøre for det sam-
lede omfang af for eksempel sort arbejde eller grænsehandel.
På den måde er Danmark ikke et overvågningssamfund.
Der er forskelige metoder man kan anvende for at prøve at
belyse omfanget af forskelsbehandling. Men man huske på,
at det aldrig vil kunne give et fuldt og dækkende billede.
Institut for Menneskerettigheder har udarbejdet en rapport,
der på baggrund af en spørgeskemaundersøgelse med 1.500
respondenter og 24 interviews med 18 lønmodtagere og 6
HR-repræsentanter, prøver at afdække omfanget af oplevet
forskelsbehandling.
Det vil sige en kvalitativ undersøgelse, der tager udgangs-
punkt i en række konkrete personers oplevelser.
Det, som jeg som beskæftigelsesminister kan redegøre for,
er, hvor mange konkrete sager, der rejses ved Ligebehand-
lingsnævnet eller ved de almindelige domstole.
7
LIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 6/4-2016 om regeringens indsats i forhold til at mindske diskrimination mellem mænd og kvinder på det danske arbejdsmarkede, til beskæftigelsesministeren
Beskæftigelsesministeriet har gennem en årrække jævnligt
monitoreret antallet af sager med bidrag fra arbejdsmarke-
dets parter.
Som jeg tidligere har svaret udvalget, så er den seneste rap-
port om afskedigelse på grund af graviditet og barselsorlov
fra januar 2013 og den angår sager fra 2011.
Beskæftigelsesministeriets gennemgang af domme på Ar-
bejdsretsportalen viste, at der i 2011 var fem sager ved
landsretterne og Højesteret, hvor der blev konstateret over-
trædelse af ligebehandlingsloven i afskedigelsessager ved
graviditet og barselsorlov.
Til sammenligning blev der i 2010 konstateret overtrædelse i
10 sager og i 2009 var det otte sager.
Ligebehandlingsnævnet afgjorde i 2011 i alt 30 sager og
konstaterede overtrædelser af ligebehandlingsloven i 19 til-
fælde.
Dette svarer til niveauet i 2010, hvor der også blev konstate-
ret overtrædelse af ligebehandlingsloven i 19 sager.
Jeg kan oplyse, at Beskæftigelsesministeriet er ved at udar-
bejde en opdateret gennemgang, der vil dække perioden
2012 til 2014, og som også vil indeholde bidrag fra arbejds-
markedets parter, som vil blive sent til udvalget til oriente-
ring.
8