Ligestillingsudvalget 2015-16
LIU Alm.del
Offentligt
1609341_0001.png
Ligestillingsudvalget
Christiansborg
Ligestillingsafdelingen
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 43 (Alm. del):
I brev af 17. marts 2016 har udvalget efter ønske fra Rasmus Horn
Langhoff (S) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 43:
”Ministeren bedes give en status på arbejdet med at sikre, at fædre bliver
inddraget på lige fod med mødre, når det offentlige skal kommunikere til
forældre om deres børn. Herunder bedes ministre præcisere, hvilke initia-
tiver regeringen allerede har iværksat for at sikre inddragelse af fædrene,
og hvilke initiativer regeringen planlægger at iværksætte.”
Svar:
Det fremgår af Regørelse/Perspektiv- og Handlingsplan for 2016, at:
”Digitaliseringsstyrelsen, KL, Ministeriet for Børn, Undervisning og Li-
gestilling og Social- og Indenrigsministeriet har aftalt, at KL udfærdiger
en vejledning til kommunerne for at imødekomme den usikkerhed, som
en række kommuner har om rammerne for deres digitale kommunikation
af informationer til begge forældre. De relevante fagministerier bidrager
til udarbejdelsen af vejledningen.”
Som oplyst i mit svar på LIU alm. del spm. 37 vil jeg sende vejledningen
til Ligestillingsudvalgets orientering, når denne foreligger. Jeg vil herefter
se på, om der er behov for yderligere på området.
Danske Regioner er af Digitaliseringsstyrelsen orienteret om, at KL ud-
arbejder en vejledning til kommunerne.
Herudover kan jeg oplyse, at det i arbejdet med Den nye fællesoffentlige
digitaliseringsstrategi 2016-2020 i øjeblikket overvejes at tydeliggøre
myndighedernes ansvar for at kommunikere til begge forældre via Digital
Post i overensstemmelse med den relevante lovgivning.
11-03-2016
LIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om en status på arbejdet med at sikre, at fædre bliver inddraget på lige fod med mødre, når det offentlige skal kommunikere til forældre om deres børn, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
I forhold til status for regeringens indsats vedrørende det offentliges
kommunikation til begge forældre har jeg indhentet nedenstående bidrag
fra henholdsvis Digitaliseringsstyrelsen og Sundheds- og Ældreministeri-
et, som jeg henholder mig til.
Digitaliseringsstyrelsen oplyser:
”Offentlige myndigheder sender i stigende grad forsendelser til borgerne
via Digital Post. Digital Post er en fællesoffentlig teknisk infrastruktur-
løsning, som muliggør, at myndigheder billigt og hurtigt kan sende post
til borgerne digitalt. Digital Postløsningen udgør ingen barriere for, at
myndighederne kan sende breve til begge forældre om fælles børn.
Større klarhed om rette modtagerpart
I december 2015 afholdt Digitaliseringsstyrelsen et møde med KL, Kø-
benhavns Kommune, Ministeriet for Børn, Unge og Ligestilling samt
Social- og Indenrigsministeriet for at drøfte problemstillingen vedrøren-
de myndigheders udfordringer med afsendelse af post til forældre om
fælles børn. Mødet blev afholdt på foranledning af en henvendelse fra
KL til finansministeren om samme emne.
Det fremgik af disse drøftelser, at myndighederne over en længere perio-
de har været usikre på i hvilke situationer indenfor forskellige sagsområ-
der, én eller begge forældre er rette modtagerpart, når det gælder breve
vedrørende barnet.
Det blev på mødet aftalt mellem parterne, at KL udarbejder en medde-
lelse/vejledning til kommunerne om problemstillingen på baggrund af
bidrag fra hhv. Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling, Social-
og Indenrigsministeriet samt Digitaliseringsstyrelsen. Denne meddelel-
se/vejledning, som er under udarbejdelse, skal bidrage til at skabe større
klarhed for kommunerne i forhold til, hvornår de skal sende post om
barnet til henholdsvist én eller begge forældre.
Samme forsendelse til flere modtagere
Med de kommende, nye funktioner i Digital Post, som forventes tilgæn-
gelige i 2016, bliver det muligt at sende en Digital Post-forsendelse til
flere modtagere på en enkelt arbejdsgang. Det bliver dermed administra-
tivt lettere for den enkelte sagsbehandler i myndigheden at sende post
digitalt vedrørende fælles børn til begge forældre.
Sundheds- og Ældreministeriet oplyser:
På sundhedsområdet er der ikke fastsat regler om, hvem der skal modta-
ge f.eks. indkaldelser fra sygehuse. Der er derimod fastsat regler om in-
LIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om en status på arbejdet med at sikre, at fædre bliver inddraget på lige fod med mødre, når det offentlige skal kommunikere til forældre om deres børn, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
3
formation og samtykke til behandling, herunder om forældremyndighe-
dens indehavers samtykke på vegne af børn.
Efter disse regler kan en patient, der er fyldt 15 år som udgangspunkt
selv samtykke til behandling, men forældremyndighedens indehaver skal
inddrages i beslutningen og modtage information. For patienter under 15
år gælder reglerne i forældreansvarsloven, hvorefter forældremyndighe-
dens indehaver skal drage omsorg for barnet og kan træffe afgørelse om
dets personlige forhold ud fra barnets interesse og behov, herunder be-
slutning om behandling. Disse regler henhører under social- og inden-
rigsministeren.
Sundheds- og ældreministeriet har forventning om, at sygehusene orien-
terer begge forældre, i det omfang det er nødvendigt, for at forældrene
kan samtykke til og modtage information om behandlingen.
Ministeriet har endvidere en forventning om, at regionerne – som har
ansvaret for at indkalde til undersøgelser på sygehuse – overholder reg-
lerne i ligestillingsloven, som henhører under ministeren for børn, un-
dervisning og ligestilling.
Til orientering har Sundheds- og Ældreministeriet svaret på S 659, som
vedrører samme problemstilling. Svaret vedlægges til orientering.”
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby