Ligestillingsudvalget 2015-16
LIU Alm.del
Offentligt
1589392_0001.png
Ligestillingsudvalget
Christiansborg
Ligestillingsafdelingen
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 34 (Alm. del):
I brev af 22. december 2015 har udvalget stillet følgende spørgsmål:
Spørgsmål 34:
Ministeren bedes oversende de afgørelser fra Ligebehandlingsnævnet -
evt. i resumé-form – der vedrører klager over, at kommunikation fra det
offentlige vedrørende børn alene sendes til den ene forælder. I forlængel-
se heraf bedes ministeren redegøre for situationen i forhold til kommu-
nernes overholdelse af regler og retningslinjer for oversendelse af infor-
mationer til forældre vedrørende deres børn. Såfremt ministeren har
kendskab til, at der er regler og retningslinjer, der ikke overholdes bedes
ministeren redegøre for, hvilke regler og retningslinjer der er tale om, og
i hvilket omfang de ikke bliver overholdt.
Svar:
Jeg vedlægger Ligebehandlingsnævnets afgørelser, der vedrører klager
over, at kommunikation fra det offentlige vedrørende børn alene sendes
til den ene forælder.
Kommunerne har generelt pligt til at sikre ligebehandling af forældre i
administration, sagsbehandling og kommunikation i forhold til ydelser og
service på familieområdet, ligesom kommunerne også har pligt til at
fremme ligestilling mellem kvinder og mænd som led i denne aktivitet.
Hvis kommunerne ikke sikrer ligebehandling i kommunikation til foræl-
drene om deres børn, kan det indebære en overtrædelse af ligestillingslo-
vens § 2, der indeholder et forbud mod direkte og indirekte forskelsbe-
handling på grund af køn.
Ligebehandlingsnævnets afgørelser viser, at kommunerne i en række
konkrete sager har handlet i strid med ligestillingslovens § 2 om forbud
mod forskelsbehandling på grund af køn i forbindelse med kommunika-
tion fra kommunen til et barns forældre.
18-01-2016
LIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm. om Ligebehandlingsnævnets afgørelser der vedrører klager over, at kommunikation fra det offentlige vedrørende børn alene sendes til den ene forælder, samt om regler og retningslinjer herfor, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
Afgørelserne fra Ligebehandlingsnævnet viser således, at der kan være
ulovlig forskelsbehandling på grund af køn, hvis kommunerne fast sen-
der orienteringsbrev og indskrivningsbrev i forbindelse med skoleind-
skrivning til barnets mor, selv om forældre bor sammen og har fælles
forældremyndighed.
Derudover kan der være tale om ulovlig forskelsbehandling, hvis myn-
dighederne stiller krav om, hvilken forælder der kan søge og registreres i
forbindelse med ansøgning om kommunale tilbud.
Det er derimod ikke nødvendigvis ulovlig forskelsbehandling, hvis myn-
dighederne alene kommunikerer med den ene forælder, fordi forældrene
har benyttet en selvbetjeningsløsning, hvor det er op til forældrene selv
at beslutte, hvem der lader sig registrere i systemet.
Institut for Menneskerettigheder gennemførte i 2015 en analyse af kom-
muners information til forældre i forbindelse med information om pas-
ningstilbud, sundhedspleje og tandlæge. Analysen – ”Hvem får posten” –
viser, at mødrene i større omfang end fædrene modtager information om
pasningstilbud, sundhedspleje og tandlæge.
Jeg kan oplyse, at Digitaliseringsstyrelsen og de relevante ministerier er i
dialog med bl.a. KL og Københavns Kommune om problemstillingen
med henblik på, hvordan vi kan fremme en kommunal praksis, hvor der
kommunikeres til begge forældre. KL har tilkendegivet, at KL vil udar-
bejde en meddelelse/vejledning til kommunerne, der kan bidrage til at
skabe en større klarhed for kommunerne i forhold til håndteringen af
kommunikationen til forældre med fælles barn på de relevante områder.
Digitaliseringsstyrelsen og de relevante ministerier vil bidrage til medde-
lelsen/vejledningen.
Jeg henviser desuden til mit svar på LIU Alm. del spørgsmål 37.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby