Ligestillingsudvalget 2015-16
LIU Alm.del
Offentligt
1588502_0001.png
NOTAT
15. januar 2016
Notat om lovgivningen, der ligger til grund for Lige-
behandlingsnævnets afgørelser
J.nr. 2015-6602
CAL
Lovgrundlaget for Ligebehandlingsnævnets afgørelser
Ligebehandlingsnævnets virke er reguleret i lov om Ligebehandlingsnævnet. Det
følger af lovens § 1, stk. 2-5, hvilke konkrete love nævnet kan træffe afgørelse ef-
ter:
Klager over forskelsbehandling på grund af
køn
efter:
1) §§ 2, 2 a og 2 b i lov om ligestilling af kvinder og mænd.
2) Lov om lige løn til mænd og kvinder.
3) Lov om ligebehandling af mænd og kvinder med hensyn til beskæftigelse
m.v.
4) Lov om ligebehandling af mænd og kvinder inden for de erhvervstilknyttede
sikringsordninger – nu lov om ligebehandling af mænd og kvinder i forbindelse
med forsikring, pension og lignende finansielle ydelser, jf. lov nr. 133 af 24. fe-
bruar 2009 med ikrafttræden 21. december 2009.
5) Lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel.
Klager over forskelsbehandling på grund af
race, hudfarve, religion eller tro,
politisk anskuelse, seksuel orientering, alder, handicap eller national, social el-
ler etnisk oprindelse
efter lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejds-
markedet m.v.
Klager over forskelsbehandling på grund af
race
eller
etnisk oprindelse
efter lov
om etnisk ligebehandling.
Klager fra en lønmodtager om brud på bestemmelser i kollektive overenskom-
ster, der indeholder visse pligter svarende til lovgivningen.
Definitioner af ulovlig forskelsbehandling
Definitionerne af hvad der er ulovlig forskelsbehandling følger konkret af de enkel-
te love. Lovene indeholder en række stort set enslydende formuleringer, da flere af
regelsættene implementerer bagvedliggende EU-regulering.
Det er således gennemgående, at ulovlig forskelsbehandling indebærer et forbud
mod, at en person udsættes for direkte eller indirekte forskelsbehandling på grund
af de kriterier, som de enkelte love fastsætter inden for og uden for arbejdsmarke-
det.
Der foreligger
direkte forskelsbehandling,
når en person på grund af et beskyttet
kriterie behandles ringere end en anden bliver, er blevet eller ville blive behandlet i
en tilsvarende situation.
LIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om definitionen af forskelsbehandling i forhold til ligebehandlingsnævnets sagsbehandling, til beskæftigelsesministeren
Der foreligger
indirekte forskelsbehandling,
når en bestemmelse, et kriterium eller
en praksis, der tilsyneladende er neutral, på grund af et beskyttet kriterie vil stille
personer ringere end andre personer, medmindre den pågældende bestemmelse, be-
tingelse eller praksis er objektivt begrundet i et sagligt formål og midlerne til at op-
fylde det er hensigtsmæssige og nødvendige.
For så vidt angår lov om ligestilling af mænd og kvinder foreligger der
indirekte
forskelsbehandling,
når en bestemmelse, et kriterium eller en praksis, der tilsynela-
dende er neutral, vil stille personer af det ene køn særlig ufordelagtigt i forhold til
personer af det andet køn, medmindre den pågældende bestemmelse, betingelse el-
ler praksis er objektivt begrundet i et legitimt formål og midlerne til at opfylde det-
te formål er hensigtsmæssige og nødvendige.
Det bemærkes, at der til udgangspunktet om forbud mod forskelsbehandling er en
række undtagelser i de enkelte love.
2