Folketingets Ligestillingsudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Ligestillingsudvalget har i brev af 2. december 2015 stillet følgende spørgsmål nr.
21 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rasmus
Horn Langhoff (S).
18. December 2015
Sagsnr. 2015 - 6271
Spørgsmål nr. 21:
”Ministeren bedes uddybe og tydeligt specificere de konkrete byrdelettelser, virk-
somheder fremover vil få i forbindelse med en eventuel vedtagelse af regeringen
lovforslag om en delvis tilbagerulning af lovgivningen vedrørende kønsopdelt løn-
statistik.”
Endeligt svar:
Regeringen ønsker at fremme ligeløn mellem mænd og kvinder. Det er ikke alene
en forpligtelse for arbejdsgivere i henhold til ligelønsloven, men også i den enkelte
virksomheds interesse at sikre, at løndannelsen er fair og gennemskuelig.
Regeringen mener samtidig, at de gældende regler pålægger særligt de mindre
virksomheder unødvendige byrder, fordi de gældende regler ikke stiller krav om, at
der er mænd og kvinder med sammenlignelige arbejdsfunktioner på virksomheden.
Regeringen er grundlæggende uenig med den tidligere regering i, at det fremmer
ligeløn på den enkelte virksomhed, at der stilles krav om at drøfte kønsopdelt løn-
statistik på en virksomhed, hvis der ikke på denne virksomhed er mænd og kvinder
med sammenlignelige arbejdsfunktioner.
Det er regeringens holdning, at lovgiver alene skal stille krav til virksomheder, som
konkret kan bidrage til at belyse eventuelle ligelønsproblemer på den enkelte virk-
somhed.
I modsat fald risikerer man, at en drøftelse af kønsopdelt lønstatistik, der fx viser,
at de enkelte faggruppers løn er forskellig, fører til misforståelser om, hvad lønsta-
tistikken egentlig viser og hvad den kan anvendes til.
Denne type drøftelser mener regeringen er en unødvendig byrde for de små virk-
somheder, da drøftelserne ikke efter regeringens opfattelse bidrager konkret med at
fremme ligelønssituationen på den enkelte virksomhed.