Ligestillingsudvalget 2015-16
LIU Alm.del
Offentligt
1650352_0001.png
Folketingets Ligestillingsudvalg
Sagsnr.
2016 - 4364
Doknr.
361746
Dato
27-06-2016
Folketingets Ligestillingsudvalg har d. 1. juni 2016 stillet følgende spørgsmål nr. 117
(alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rasmus Horn Langhoff (S).
Spørgsmål nr. 117:
”Hvordan forholder ministeren sig til, at man som byrådsmedlem bliver fratrukket bar-
selsdagpenge, når man modtager vederlag, men ikke bliver fratrukket almindelige
dagpenge eller førtidspension?”
Svar:
Jeg kan oplyse, at reglerne om barselsdagpenge, arbejdsløshedsdagspenge og før-
tidspension og evt. fradrag heri hører under Beskæftigelsesministeriet.
Jeg har derfor til brug for besvarelsen bedt Beskæftigelsesministeriet om at oplyse, i
hvilket omfang der efter reglerne om barselsdagpenge, arbejdsløshedsdagpenge og
førtidspension sker fradrag for vederlag modtaget for varetagelse af hverv efter lov om
kommunernes styrelse og regionsloven.
Beskæftigelsesministeriet har bl.a. oplyst følgende:
”Barselsdagpenge
En person, der er på barsel fra sit lønmodtagerjob, men som under barslen fra lønmodtagerjob-
bet fortsætter med sit arbejde i kommunalbestyrelsen, vil blive trukket i barselsdagpengene for
det antal timer, som personen arbejder i kommunalbestyrelsen.
Det skyldes, at retten til barselsdagpenge er betinget af fravær fra arbejdsmarkedet.
Det ugentlige fravær opgøres som det maksimale ugentlige timetal, som lønmodtageren har ret
til barselsdagpenge for efter barselsloven – med fradrag for det antal timer i ugen, hvori løn-
modtageren har været i beskæftigelse.
I situationer, hvor en barselsdagpengeberettiget har indtægtsgivende arbejde under sin bar-
selsorlov, vil der således ske en nedsættelse af de ugentlige barselsdagpenge.
En lønmodtager, der holder fuld orlov fra et job, men som har en bibeskæftigelse, som de fort-
sætter under barsel, vil blive trukket i barselsdagpenge for det antal timer, hvor der er beskæfti-
gelse – også selvom det udførte arbejde er væsensforskelligt fra det arbejde, lønmodtageren
holder orlov fra.
Reglerne fremgår af barselsloven og barselsbekendtgørelsen, der hører under Beskæftigel-
sesministeriets område.
LIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 117: Spm. om, hvordan forholder ministeren sig til, at man som byrådsmedlem bliver fratrukket barselsdagpenge, når man modtager vederlag, til social- og indenrigsministeren
1650352_0002.png
Arbejdsløshedsdagpenge
Der skal som udgangspunkt ske fradrag af skattepligtig indkomst i dagpenge. Dette udgangs-
punkt er dog fraveget for så vidt angår indtægter, som et medlem af en kommunalbestyrelse og
et regionsråd modtager for hverv efter lov om kommunernes styrelse og regionsloven. Der gæl-
der dog som undtagelse hertil, at der skal ske fradrag af indtægter i form af vederlag til borgme-
stre m.v. og udvalgsformænd.
For udvalgsformænd gælder det alene det vederlag, der ydes for formandskabet og ikke øvrige
vederlag, som en formand måtte modtage som menigt medlem af kommunalbestyrelsen og
andre øvrige udvalg. Beregning af fradrag i arbejdsløshedsdagpenge for vederlag til udvalgs-
formænd og borgmestre m.v. sker ved omregning af indtægt til timer ved hjælp af omregnings-
satsen, som fastsættes hvert år i januar måned.
Reglerne om fradrag af skattepligtig indkomst i dagpenge har sammenhæng med retten til dag-
penge. Almindelig lønindkomst og borgmester- og formandsvederlag indgår således i det antal
løntimer, som det kræves, at man har optjent inden for en treårig periode for at opnå ret til dag-
penge.
I øvrigt influerer varetagelsen af hverv som medlem af kommunalbestyrelsen henholdsvis regi-
onsrådet ikke på vurderingen af, om pågældende kan stå til rådighed for arbejdsmarkedet, idet
varetagelsen af kommunalbestyrelsesarbejde som menigt medlem ikke er til hinder for at kunne
stå til rådighed i fuldt sædvanligt omfang.
Reglerne fremgår af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og administrative forskrifter udstedt
med hjemmel heri, der hører under Beskæftigelsesministeriets område.
Førtidspension
Retten til førtidspension er betinget af en væsentlig og varig nedsat arbejdsevne, hvor nedsæt-
telsen har et sådant omfang, at den pågældende uanset mulighederne for støtte efter den so-
ciale eller anden lovgivning, herunder beskæftigelse i fleksjob, ikke vil være i stand til at blive
selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde.
Førtidspensionister kan have supplerende beskæftigelse ved siden af førtidspensionen i be-
grænset omfang. Indtægten vil indgå i indtægtsgrundlaget for beregning af førtidspensionen og
kan således medføre, at førtidspensionen nedsættes. Skattepligtige indkomster fra politiske
hverv sidestilles med andre skattepligtige indkomster og indgår i indtægtsgrundlaget for bereg-
ning af social pension. For fx en enlig førtidspensionist er der dog ikke fradrag i pensionen for
de første 74.300 kr. den pågældende tjener årligt. Herefter nedsættes pensionen med 30 kr. for
hver 100 kr. den enlige førtidspensionist tjener.
Reglerne om førtidspension hindrer ikke, at en førtidspensionist kan stille op til kommunalvalget,
og der er mulighed for at arbejde i begrænset omfang ved siden af pensionen eller gøre pensi-
onen hvilende (dvs. udbetalingen ophører i en periode med beskæftigelse i større omfang, og
udbetalingen kan genoptages, når/hvis beskæftigelsen ophører).
Hvis det er dokumenteret, at borgeren ikke er i besiddelse af en tilstrækkelig arbejdsevne til at
kunne varetage arbejdsopgaver og jobfunktioner, som eksisterer på det almindelige arbejds-
marked – herunder i et fleksjob – har det ikke betydning, om borgeren kan udføre frivilligt arbej-
de, borgerligt ombud eller fx bliver valgt til kommunalbestyrelsen. Hvis betingelsen efter pensi-
onsloven om væsentlig og varig nedsat arbejdsevne ikke længere er opfyldt, kan pensionen
frakendes.”
Som det fremgår af Beskæftigelsesministeriets oplysninger, kommer det an på de
enkelte regelsæt, om der sker fradrag af vederlag for politiske hverv i den ydelse, ved-
kommende modtager. Der er således ikke tale om regulering, der som udgangspunkt
er rettet specifikt mod indkomst for politisk arbejde, men en regulering, der har sam-
menhæng med betingelserne for at opnå ret til henholdsvis barselsdagpenge, dag-
penge og førtidspension.
2
LIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 117: Spm. om, hvordan forholder ministeren sig til, at man som byrådsmedlem bliver fratrukket barselsdagpenge, når man modtager vederlag, til social- og indenrigsministeren
1650352_0003.png
Det synes jeg overordnet er et godt princip. Det ressortmæssige ansvar for den nær-
mere udformning af regelsættet ligger hos beskæftigelsesministeren.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
3