Ligestillingsudvalget 2015-16
LIU Alm.del
Offentligt
1647620_0001.png
Ligestillingsudvalget
Christiansborg
Ligestillingsafdelingen
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20453044
Svar på spørgsmål 116 (Alm. del):
I brev af 1. juni har udvalget efter ønske fra ikkemedlem af udvalget
(MFU) Mogens Jensen (S) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 116:
”På baggrund af eksaminationen af Danmark ved FN’s Menneskerettig-
hedsråd i januar 2016, og de anbefalinger som Danmark fik med fra de
andre lande i forhold til at indarbejde diskriminationsforbud mere ekspli-
cit i den danske lovgivning – anbefalinger som den danske stat principielt
godkendte, bedes ministeren svare på følgende:
1) Vil regeringen tage initiativ til at sætte kønsidentitet ind i ligebehand-
lings- og ikke diskriminationslovgivningen, så det fremgår, at diskrimina-
tion på baggrund af kønsidentitet er ulovlig og strafbar?
2) Vil regeringen inkludere et generelt forbud mod diskrimination på
baggrund af seksuel orientering og kønsidentitet udenfor arbejdsmarke-
det i relevant dansk lovgivning, herunder også henset til, at ligebehand-
lingsnævnet er afskåret fra at føre sager vedrørende diskrimination på
baggrund af seksuel orientering, når det er udenfor arbejdsmarkedet?”
Svar:
Da ansvaret for lovgivning om diskrimination er fordelt på flere ministe-
riers ressortområder er der til brug for besvarelsen af spørgsmålet ind-
hentet bidrag fra henholdsvis justitsministeren, beskæftigelsesministeren
og social- og indenrigsministeren.
Justitsministeriet har svaret følgende:
”Efter straffelovens § 266 b, stk. 1, straffes den, der offentligt eller med
forsæt til udbredelse i en videre kreds fremsætter udtalelse eller anden
meddelelse, ved hvilken en gruppe af personer trues, forhånes eller ned-
værdiges på grund af sin race, hudfarve, nationale eller etniske oprindel-
se, tro eller seksuelle orientering. Straffen er bøde eller fængsel indtil 2 år.
Ved straffens udmåling skal det betragtes som en særligt skærpende om-
21-06-2016
LIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 116: MFU spm. om kønsidentitet og diskriminationsforbud, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling, kopi til justitsministeren og beskæftigelsesministeren
2
stændighed, at forholdet har karakter af propagandavirksomhed, jf. straf-
felovens § 266 b, stk. 2.
Bestemmelsen i straffelovens § 266 b må med baggrund i bestemmelsens
forarbejder fortolkes sådan, at den også omfatter trusler, forhånelse eller
nedværdigelse på grund af kønsidentitet, selv om det ikke udtrykkeligt
fremgår af bestemmelsens ordlyd.
Justitsministeriet kan endvidere oplyse, at det efter straffelovens § 81, nr.
6, i almindelighed skal indgå som en skærpende omstændighed ved straf-
fens fastsættelse, at gerningen har baggrund i andres etniske oprindelse,
tro, seksuelle orientering eller lignende. Opregningen er ikke udtømmen-
de, jf. ordene ”eller lignende”.
Det fremgår af bestemmelsens forarbejder, at anvendelsesområdet skal
forstås i overensstemmelse med anvendelsesområdet for straffelovens §
266 b. Som det fremgår lige oven for må bestemmelsen i straffelovens §
266 b fortolkes sådan, at den også omfatter trusler, forhånelse eller ned-
værdigelse på grund af kønsidentitet, selvom det ikke udtrykkeligt frem-
går af bestemmelsens ordlyd. Bestemmelsen i straffelovens § 81, nr. 6, er
imidlertid ikke begrænset til bestemte forbrydelsestyper eller tilfælde,
hvor gerningsmandens motiv har været at true, forhåne eller nedværdige.
Justitsministeriet kan endelig oplyse, at det følger af § 1, stk. 1, i lov om
forbud mod forskelsbehandlings på grund af race m.v., at den
,
som in-
den for erhvervsmæssig eller almennyttig virksomhed på grund af en
persons race, hudfarve, nationale eller etniske oprindelse, tro eller seksu-
elle orientering nægter at betjene den pågældende på samme vilkår som
andre, straffes med bøde eller fængsel indtil 6 måneder.
Bestemmelsen i § 1, stk. 1, må tillige med baggrund i bestemmelsens
forarbejder fortolkes sådan, at den også omfatter trusler, forhånelse eller
nedværdigelse på grund af kønsidentitet, selv om det ikke udtrykkeligt
fremgår af bestemmelsens ordlyd.
Justitsministeren finder på den baggrund ikke anledning til, at kønsidenti-
tet udtrykkeligt bør nævnes i de bestemmelser, der er redegjort for oven
for.”
Beskæftigelsesministeriet har svaret følgende:
”Kønsidentitet vurderes at være sikret i eksisterende ligestillings- og anti-
diskriminationslovgivning.
Denne vurdering baserer sig særligt på to afgørelser fra EU-Domstolen,
som fastslår, at personer, der har gennemgået kønsskifte, er beskyttet
mod diskrimination på arbejdsmarkedet på grund af køn.
LIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 116: MFU spm. om kønsidentitet og diskriminationsforbud, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling, kopi til justitsministeren og beskæftigelsesministeren
3
Juridisk er der derfor ikke behov for at tilføje kønsidentitet som selv-
stændig kategori i antidiskriminations- og ligestillingslovgivningen, hvor-
for beskæftigelsesministeren ikke vurderer, at der er behov for at ændre
lovgivningen på Beskæftigelsesministeriets område.
Det bemærkes i den forbindelse, at den socialdemokratisk ledede rege-
ring i januar 2013 afviste et beslutningsforslag fra Enhedslisten om at
indføre begrebet i antidiskriminationslovgivningen netop med henvis-
ning til, at kønsidentitet allerede er beskyttet i ligestillingslovgivningen.”
Jeg kan oplyse, at også for så vidt angår lov om ligestilling af kvinder og
mænd (ligestillingsloven), vurderes kønsidentitet omfattet af begrebet
køn i loven, og dermed ligeledes beskyttet af forbudsbestemmelsen mod
forskelsbehandling på grund af køn. Vurderingen af dette baserer sig på
fem afgørelser fra Ligebehandlingsnævnet om forskelsbehandling på
grund af kønsidentitet, som nævnet har afgjort ud fra henholdsvis lov
om ligebehandling af mænd og kvinder med hensyn til beskæftigelse m.v.
(ligebehandlingsloven) og lov om ligestilling af kvinder og mænd (ligestil-
lingsloven). På den baggrund har jeg ikke på nuværende tidspunkt over-
vejelser om at tage initiativ til at ændre ligestillingsloven.
Endelig oplyser Social- og Indenrigsministeriet, at:
”Forslag om Rådets direktiv om gennemførelse af princippet om ligebe-
handling af alle uanset religion eller tro, handicap, alder eller seksuel ori-
entering" blev fremsat af Kommissionen i 2008. Formålet med direktivet
er ifølge forslagets art. 1 at bekæmpe forskelsbehandling på grund af tro,
handicap, alder eller seksuel orientering og at gennemføre princippet om
ligebehandling uden for arbejdsmarkedet. De skiftende EU-
formandskaber har siden fremsættelsen alle behandlet direktivforslaget,
men der er ikke opnået væsentlige fremskridt. Regeringen støtter over-
ordnet målet om bekæmpelse af diskrimination og accepterer idéen om
et direktiv på området. Forslaget til direktiv, som det er fremlagt, giver
dog anledning til en række betænkeligheder, særligt af juridisk karakter,
idet forslaget indeholder en række vagt afgrænsede bestemmelser og lige-
ledes vagt udformede undtagelser for direktivets anvendelsesområde.
Endvidere er det nødvendigt at få belyst en række spørgsmål vedrørende
forslagets nærmere juridiske og økonomiske konsekvenser, herunder
rækkevidden af flere generelle afgrænsede bestemmelser, inden en nær-
mere holdning fastlægges. Forslaget er sat på dagsordenen for EPSCO-
rådsmødet den 16. juni 2016 i form af en fremskridtsrapport.”
Som nævnt ovenfor er seksuel orientering og kønsidentitet omfattet af
straffelovens § 81, nr. 6 og § 266 b. Endvidere er seksuel orientering
beskyttet i lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af race mv.
og kønsidentitet fortolkes som omfattet af loven. Endelig vurderes køns-
LIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 116: MFU spm. om kønsidentitet og diskriminationsforbud, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling, kopi til justitsministeren og beskæftigelsesministeren
4
identitet at være omfattet af begrebet køn i ligebehandlingsloven og i
ligestillingsloven. På den baggrund har regeringen ikke på nuværende
tidspunkt overvejelser om at tage initiativ til at ændre den danske ligestil-
ling- og anti-diskriminationslovgivning.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby