Ligestillingsudvalget 2015-16
LIU Alm.del
Offentligt
1648178_0001.png
ÆRESRELATEREDE
KONFLIKTER
SLUTRAPPORT NOVEMBER 2015
”Alle borgere i Danmark har krav på at nyde de samme basale rettigheder.
Det gælder bl.a. retten til selv at vælge sin ægtefælle, retten til ligestilling
mellem kvinder og mænd og retten til selv at vælge at leve det liv, man
ønsker.”
LIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 113: Spm. om ministeren vil redegøre for, om der på de enkelte indsatser er foretaget eller planlægges foretaget evalueringer i henhold til rapporten, National strategi mod æresrelaterede konflikter fra 2012, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1648178_0002.png
Indholdsfortegnelse
Baggrund
_______________________________________________________________________________________________ 1
Opkvalificering af fagfolk
_______________________________________________________________________________ 2
Informationsmateriale
_________________________________________________________________________________ 3
Formidling og forankring af viden
______________________________________________________________________ 4
Bilag:
____________________________________________________________________________________________________ 4
LIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 113: Spm. om ministeren vil redegøre for, om der på de enkelte indsatser er foretaget eller planlægges foretaget evalueringer i henhold til rapporten, National strategi mod æresrelaterede konflikter fra 2012, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1648178_0003.png
Baggrund
NATIONAL STRATEGI MOD ÆRESRELATEREDE KONFLIKTER
I juli 2012 lancerede Social- og Integrationsministeriet en national strategi mod æresrelaterede konflikter.
Heri fremgår bl.a.:
”Social- og Integrationsministeriet og Ministeriet for Børn og Undervisning udvikler et efteruddannelsesforløb
til udvalgte fastholdelsesmedarbejdere og studievejledere på ungdomsuddannelserne samt vejledere ved
Ungdommens Uddannelsesvejledning. Efteruddannelsesforløbet vil bl.a. kvalificere medarbejderne til bedre
at kunne identificere unge, der står i æresrelaterede konflikter, og yde den rette vejledning samt henvise til
de rette støttemuligheder. Efteruddannelsesforløbet kan f.eks. udbydes via professionshøjskolerne. Der
udarbejdes desuden et netbaseret informationsmateriale til fastholdelsesmedarbejderne og studievejlederne
på ungdomsuddannelserne samt UU vejlederne. Informationsmaterialet skal indeholde oplysning om
æresrelaterede konflikter, hjælpemuligheder mv.”
UNGDOMMENS UDDANNELSESVEJLEDNING
Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU) vejleder om valg af uddannelse og erhverv. Vejledningen tilbydes
elever i folkeskolens ældste klasser og frie/private skolers ældste klasser samt alle unge under 25 år, som ikke
er i gang med eller har gennemført en ungdomsuddannelse. UU er de fleste steder oprettet som et
samarbejde mellem flere kommuner. Der findes 55 UU centre, som har et tæt samarbejde med en lang række
andre vigtige ungeaktører, så som jobcentrene og kommunernes socialforvaltninger.
UU er institutions- og sektoruafhængig og har gennem sin tætte og direkte adgang til de unge gode
forudsætninger for en tillidsbaseret og personlig kontakt til unge med særlige behov herfor.
UU DANMARK
UU DANMARK er sekretariat for landets UU centre og har til formål at arbejde for udvikling af Ungdommens
Uddannelsesvejledning i kommunalt, regionalt, nationalt og internationalt regi i samklang med samfundets
krav, den nationale lovgivning og de unges behov og interesser. Se: http://uudanmark.dk
2 INITIATIVER
Som led i den samlede strategi ønskede Social- og Integrationsministeriet at igangsætte blandt andre 2
initiativer for UU, studievejledere og fastholdelsesvejledere på ungdomsuddannelserne:
Opkvalificering af fagfolk
Informationsmateriale
UU DANMARK har påtaget sig ansvaret for udvikling og gennemførelse af begge initiativer, og har arbejdet
tæt sammen med Social- og Integrationsministeriets ressourceperson, vejledere med særlig erfaring på dette
felt og i løbende korrespondance med Ministeriet for Børn og Undervisning.
Side 1
LIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 113: Spm. om ministeren vil redegøre for, om der på de enkelte indsatser er foretaget eller planlægges foretaget evalueringer i henhold til rapporten, National strategi mod æresrelaterede konflikter fra 2012, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1648178_0004.png
Opkvalificering af fagfolk
KURSER
UU DANMARK har tilrettelagt og afholdt i alt 5 kurser i samarbejde med Social- og Integrationsministeriets
interne kursusafholder, se:
http://uudanmark.dk/kurser/
- 3 kurser i 2013, 1 kursus i 2014 og 1 kursus i 2015.
Kurserne har været udbudt til UU vejledere, vejledere på ungdomsuddannelserne, samt til Studievalg. Alle 5
kurser er evalueret (se bilag 1).
Alle 5 kurser har været gennemført med meget stor succes og har fået virkelig gode evalueringer fra
deltagerne. Alle 5 kurser har ligeledes været hurtigt ’udsolgt’. Det er derfor UU DANMARKs opfattelse, at der
stadig er stort behov og stor interesse blandt UU vejlederne for at deltage i disse kurser. Problematikken
omkring æresrelaterede konflikter er næppe heller mindre aktuel. Mod dækkende bevilling stiller UU
DANMARK sig derfor gerne til rådighed med henblik på at planlægge og udbyde disse kurser igen i 2016 og
evt. 2017.
Side 2
LIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 113: Spm. om ministeren vil redegøre for, om der på de enkelte indsatser er foretaget eller planlægges foretaget evalueringer i henhold til rapporten, National strategi mod æresrelaterede konflikter fra 2012, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1648178_0005.png
Informationsmateriale
OPKVALIFICERING AF FAGFOLK
UU DANMARK har udarbejdet et informationsmateriale om æresrelaterede konflikter, som er placeret på
ug.dk, samt på http://uudanmark.dk/2014/01/info-materiale-om-vejledning-af-unge-i-aeresrelaterede-
konflikter-2/, således at det er let tilgængeligt for såvel UU vejledere, som for vejledere på
ungdomsuddannelserne og Studievalg.
UU DANMARK har nedsat en arbejdsgruppe bestående af UU medarbejdere med særlige kompetencer inden
for grupper af unge, hvor æresrelaterede konflikter kan forekomme. Arbejdsgruppen har i forbindelse med
udarbejdelse af materiale og på baggrund af allerede erhvervet viden og kompetencer inden for området
opnået en ”ekspert viden”, som er anvendt i form af en erfa-gruppe og som sparringspartnere til vejledere,
som i forbindelse med vejledningsarbejdet af unge står over for mistanke eller konkrete problemstillinger om
æresrelaterede konflikter.
Materialet er udarbejdet med primærmålgruppen UU vejledere og vejledere på ungdomsuddannelserne.
Materialet tager udgangspunkt i
Den nationale strategi mod æresrelaterede konflikter,
ændringsvejledningen
til Serviceloven (ini. 2) samt faktaark og retningslinjer (ini.4). Materialet er udarbejdet med henblik på mindst
mulig ajourføring og med henvisninger til relevante hjemmesider så som sm.dk, look.dk.
http://etniskung.dk/,
etc.
Side 3
LIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 113: Spm. om ministeren vil redegøre for, om der på de enkelte indsatser er foretaget eller planlægges foretaget evalueringer i henhold til rapporten, National strategi mod æresrelaterede konflikter fra 2012, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1648178_0006.png
Formidling og forankring af viden
DISTRIBUTION
UU DANMARK har etableret et velfungerende intranet for alle landets UU vejledere. Hér er information om
såvel opkvalificerende kurser som informationsmateriale distribueret. Informationsmaterialet er således let
tilgængeligt (også fremover) for nyansatte vejledere.
UU DANMARK udgiver hver måned et informationsbrev til alle vejledere, og også her er information om såvel
opkvalificerende kurser som informationsmateriale distribueret direkte til alle UU vejledere.
UU DANMARK har et tæt samarbejde med Studievalg og fastholdelsesvejlederne på ungdomsuddannelserne
og har endvidere distribueret information om opkvalificerende kurser og informationsmateriale til disse
samarbejdsparter.
Endelig er information om både opkvalificerende kurser og det færdige informationsmateriale distribueret af
Schultz via UG: UGs nyhedsbrev og ug.dk.
ERFA GRUPPE
Som en del af det samlede projekt har UU DANMARK etableret en projektgruppe med deltagelse af vejledere
med særlig erfaring eller kompetence i forhold til identifikation og håndtering af unge, der er (på vej til at
blive) involveret i æresrelaterede konflikter.
Denne gruppe af vejledere vil også efter projektafslutning kunne stå til rådighed for telefonisk kontakt og mail
kontakt for andre kolleger med behov for sparring og gode råd. Det er dog vigtig at understrege, at
personregisterloven ikke giver mulighed for udveksling af personfølsomme oplysninger, og der vil
udelukkende kunne være tale om sparring på et overordnet og generelt niveau.
Bilag:
Evaluering af de 5 kurser enkeltvis samt samlet, bilag 1
Afsluttende regnskab, bilag 2
Side 4
LIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 113: Spm. om ministeren vil redegøre for, om der på de enkelte indsatser er foretaget eller planlægges foretaget evalueringer i henhold til rapporten, National strategi mod æresrelaterede konflikter fra 2012, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1648178_0007.png
Samlet evaluering æresrelaterede kurser –
hele projektperioden/5 kurser
Hvordan har informationen om
arrangementet været?
meget god
god
Ikke så god
meget mangelfuld
ved ikke
Hvordan var din oplevelse af lokaler
og faciliteter?
meget tilfreds
tilfreds
Utilfreds
meget utilfreds
ved ikke
1
LIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 113: Spm. om ministeren vil redegøre for, om der på de enkelte indsatser er foretaget eller planlægges foretaget evalueringer i henhold til rapporten, National strategi mod æresrelaterede konflikter fra 2012, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1648178_0008.png
Samlet evaluering æresrelaterede kurser –
hele projektperioden/5 kurser
Hvordan var din oplevelse af
forplejningen?
meget tilfreds
tilfreds
Utilfreds
meget utilfreds
ved ikke
Hvad var din vurdering af
oplæggene?
meget gode
gode
ikke så gode
dårlige
ved ikke
2
LIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 113: Spm. om ministeren vil redegøre for, om der på de enkelte indsatser er foretaget eller planlægges foretaget evalueringer i henhold til rapporten, National strategi mod æresrelaterede konflikter fra 2012, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1648178_0009.png
Samlet evaluering æresrelaterede kurser –
hele projektperioden/5 kurser
Hvad var din vurdering af det faglige
udbytte af dagen?
meget tilfreds
tilfreds
Utilfreds
meget utilfreds
ved ikke
Hvad var din vurdering af
programmet som helhed?
meget godt
godt
ikke så godt
dårligt
ved ikke
3
LIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 113: Spm. om ministeren vil redegøre for, om der på de enkelte indsatser er foretaget eller planlægges foretaget evalueringer i henhold til rapporten, National strategi mod æresrelaterede konflikter fra 2012, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1648178_0010.png
Samlet evaluering æresrelaterede kurser –
hele projektperioden/5 kurser
Har du gennem arrangementet fået
inspiration til dit videre arbejde?
ja
nej
ved ikke
Hvad er dit samlede indtryk
meget godt
godt
ikke så godt
dårligt
ved ikke
4
LIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 113: Spm. om ministeren vil redegøre for, om der på de enkelte indsatser er foretaget eller planlægges foretaget evalueringer i henhold til rapporten, National strategi mod æresrelaterede konflikter fra 2012, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1648178_0011.png
Samlet evaluering æresrelaterede kurser –
hele projektperioden/5 kurser
Hvad er dit samlede indtryk
meget godt
godt
ikke så godt
dårligt
ved ikke
5
LIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 113: Spm. om ministeren vil redegøre for, om der på de enkelte indsatser er foretaget eller planlægges foretaget evalueringer i henhold til rapporten, National strategi mod æresrelaterede konflikter fra 2012, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1648178_0012.png
Samlet evaluering æresrelaterede kurser –
hele projektperioden/5 kurser
Vil du anbefale en kollega at tage på
et lignende arrangement?
ja
nej
ved ikke
Kommentarer
Jeg var meget megettilfreds dejlig inspirerende dag. Måske kunne rammen strammes op. især
omrkring den sidste del af dagen. SUPER med Wassim og de levende historier. SUPER fin indlednig.
Super god og inspirerende dag og skønt kursussted
Tak for det!
Absolut anbefalingsværdigt - også for ungdomsuddannelser!
Mange tak.
Godt, man inddrager unge i programmet.
Fantastisk kursus, dygtige oplægsholdere.
6
LIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 113: Spm. om ministeren vil redegøre for, om der på de enkelte indsatser er foretaget eller planlægges foretaget evalueringer i henhold til rapporten, National strategi mod æresrelaterede konflikter fra 2012, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1648178_0013.png
Samlet evaluering æresrelaterede kurser –
hele projektperioden/5 kurser
Alt ved arrangementet var super godt! Oplagte og kompetente undervisere, veldisponeret program,
skønne rammer og rigtig god forplejning. Jeg kom hjem med ny viden og inspiration.
Oplæggene var indledninsvist meget "flyvske", men som programmet skred frem, kom der en
tydeligere tråd, og i særdelseshed oplæggene over middag gjorde, at kurset som helhed var meget
udbytterigt, og at formiddagens oplæg kom til at fremstå i et nyt lys.
Kan kun anbefales
God og spændende dag - ellers havde vi ikke været fanget til 16.30 en
fredag.
Den ene tovholder (hende med den katolske mor) var ualmindelig kompetent til opgaven, både som
tovholder og også det indledende oplæg hun gav os. Medarbejderen fra LOKK gav mig en masse
konkret brugbart viden/materiale til mit videre arbejde. De to unge fra dialogkorpset leverede en
rørende fremlæggelse af deres situation, og det var ligeledes et supergodt indslag. Psykologen var til
gengæld ustruktureret, og han virkede uforberedt. Han var forholdsvis charmerende, men jeg kunne
desværre ikke bruge hans indlæg til ret meget.
En virkelig god dag, hvor ens forventninger blev indfriet samtidig med, at man blev en lille del klogere
på en meget kompelks "verden". Selvom kurset ikke var arrangeret konkret til politiet var der alligevel
en rigtig god sparring og vidensudveksling med de andre kursus deltagere. Specielt det, hvad det er
der fylder i de unges hverdag i forhold til æresbegrebet var meget givende. Ikke at forglemme - gode
foredragsholdere.Tak for en god dag.
En virkelig god dag, hvor ens forventninger blev indfriet samtidig med, at man blev en lille del klogere
på en meget kompelks "verden". Selvom kurset ikke var arrangeret konkret til politiet var der alligevel
en rigtig god sparring og vidensudveksling med de andre kursus deltagere. Specielt det, hvad det er
der fylder i de unges hverdag i forhold til æresbegrebet var meget givende. Ikke at forglemme - gode
foredragsholdere.Tak for en god dag.
Det var overordentlig inspirerende, dejlig konkret og informativtt - virkelig brugbart :) - Er det muligt
at få tilsendt de slides, der blev brugt?
Som deltager med baggrund i politiet var det et meget givende kusus. Jeg fik en bedre viden omkring
æresrelaterede konflikter og kan helt sikkert bruge det jeg har fået med fra kurset fremadrettet. En
rigtig god dag med dygtige foredragsholdere, som forstod at levere varen. Tak for en rigtig god dag.
Jeg synes det var et rigtigt godt kursus med god faglighed og tilrettelagt på en måde som gjorde at
man som kursusdeltager både var aktiv og deltagende. Eneste anke er oplægsholderen fra Lokk som
måske ikke fik gjort nok opmærksom på at det var en lille delgruppe af befolkningen med anden
etnisk bagrund end dansk hun talte om. Hun kom til tider med nogle lidt sterotype og generaliserende
anskuelser. Men eller et super godt kursus
7
LIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 113: Spm. om ministeren vil redegøre for, om der på de enkelte indsatser er foretaget eller planlægges foretaget evalueringer i henhold til rapporten, National strategi mod æresrelaterede konflikter fra 2012, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1648178_0014.png
Samlet evaluering æresrelaterede kurser –
hele projektperioden/5 kurser
Det har været en meget god dag, ikke mindst takket være en meget spændende konsulent fra Social-
og integrationsministeriet. Mutya Koudal kunne godt have talt hele dagen!! Psykolog Basim Osman
var også dygtig til at få budskabet ud i salen, spændende at høre på.
De to unge mennesker fra Dialogkorpset fortjener også meget ros for at lade os høre deres
historie/dilemma.
En meget god dag!
Super gode engagerede oplægsholdere. Det at at de alle havde en eller anden form for anden etnisk
baggrund, gjorde at problematiken omkring fordomme ikke var tilstede - det var enormt befriende. En
helt igennem dejlig og udbytterig dag....
Super gode engagerede oplægsholdere. Det at at de alle havde en eller anden form for anden etnisk
baggrund, gjorde at problematiken omkring fordomme ikke var tilstede - det var enormt befriende. En
helt igennem dejlig og udbytterig dag....
Oplægene var som sådan gode nok, min oplevelse var dog, at de 3 fortalte stort set det samme.
Her ville jeg hellere have hørt mere forskellige oplæg
Tiden var lidt presset. Super gode oplægsholdere. Mere tid til fordybelse i grupperne.
Men en rigtig god dag med efterfølgende stor reflektionsgrad. Lækkert.
Oplægsholdere af svingende kvalitet - LOKK var klart mest informativt. For meget tid brugt på øvelser
med ringe udbytte. (forventninger til dagen, Cases) - tiden løb afsted.
Koldt i lokalet
Osman virkede uforberedt. Savnede at han ikke fortalte mere om tegn på æresrelaterede konflikt.
Den manglende information skyldes muligvis, at vi har skiftet forvaltning.
Arrangementet var godt og informativt og vi blev på bedste vis ledet igennem dagen.
De unge rollemodeller gav det hele autencitet.
Oplæggene skulle passe lidt bedre sammen. De havde nogenlunde samme indhold.
Jeg synes hver oplægsholder hver især gjorde det godt, men oplæggene mindene simpelthen for
meget om hinanden. Det bedste var da dialogkorpset kom på, fodi vi her hørte rigtige historier og fik
ideer til hvordan man kunne gribe en lignende situation an.
Jeg var så ærgerlig over, at jeg måtte gå kl. 16.00, så jeg ikke nåede det sidste fra dialogkorpse - det
var det bedste på kurset, og de gjorde det rigtig godt.
Personligt fik jeg ikke så meget ud af damen fra LOKK, da jeg synes, at der gik lidt hyggesnak i det med
for mange spørgsmål fra salen. Jeg ville hellere have hørt hendes erfaringer og råd til os.
Ellers tak for en god dag.
8
LIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 113: Spm. om ministeren vil redegøre for, om der på de enkelte indsatser er foretaget eller planlægges foretaget evalueringer i henhold til rapporten, National strategi mod æresrelaterede konflikter fra 2012, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1648178_0015.png
Samlet evaluering æresrelaterede kurser –
hele projektperioden/5 kurser
Skulle der være en lille ting, så var der lidt for meget overlapning mellem oplægsholderne
Super super dygtig mødeleder og oplægsholdere. Dejligt varieret
program.
En super dag.
Syn at fokus ku ha været en del mere på udd.delen- Det er jo det vi int. os for 100% :-)
Super inspirerende dag med meget relevante oplægsholdere og information.
God ide med fagkurser målrettet til UU vejledere.
Gerne i forhold til unge med særlige behov.
Der manglede dybde ift. problemstillingen. For mit vedkommende, som har haft en del sager omkring
denne type konflikter, gav det ikke noget fagligt udbytte at deltage.
God id, vhis man også satte de danske værdier i spil i forhold til det syn danskerne har på fremmed
Tilrettelæggelse: top professiponelt
Oplægsholdere: super! (spændende/inspirerende)
Forplejning: I topklasse
Tak for en spændende og
lærerig dag.
Oplægsholderne var rigtig gode, og det var meget meget interessant at høre de unges historier. Jeg
havde dog regnet med at det handlede meget mere om konflikter i forbindelse med uddannelsesvalg
og at vi skulle dykke mere ned i det. Konflikter i forbindelse med kærlighed og seksualitet fyldte for
meget, i forhold til at det var UUDanmark der var arrangør.
Fantastisk godt program - særdeles dygtig facilitator, kompetente oplægsholdere. En rigtig vellykket
dag fra start til slut- TAK
Det var en super dag, meget inspirerende. Det eneste minus var, at vi ikke overholdt tiden.
Et kursus me højt fagligt niveau og fantastiske foredragsholdere - alle som en! Atruktur, engagement,
forberedt, karisma er blot nogle af de ord dukker op.
Fantastisk og lærerig dag - Har fået en helt ny tilgang til - og viden i forhold til vejledning af unge med
anden etnisk baggrund end dansk.
En meget
tilrettelagt dag
Et super tilrettelagt program med relevante og inspirerende foredragsholdere og afbræk med
aktiviteter, der involverede deltagerne. Utroligt godt også med de unge, der gav os "deres dilemma".
9
LIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 113: Spm. om ministeren vil redegøre for, om der på de enkelte indsatser er foretaget eller planlægges foretaget evalueringer i henhold til rapporten, National strategi mod æresrelaterede konflikter fra 2012, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1648178_0016.png
Samlet evaluering æresrelaterede kurser –
hele projektperioden/5 kurser
Kurset har generelt sat mange tanker i gang og virkelig løftet "sløret" for problemstillinger, som jeg i
mit område måske ikke møder så tit, men som jeg vil have ekstra opmærksomhed på fremadrettet.
Tak for en et super kursus - på alle måder
Helt fantastisk kursus med nogle meget engagerede undervisere og det samme med indlæggene.
Rigtig dygtige kommunikatorer - ud over det sædvanlige, og dejligt med al den afvekslen der var,
samtidig med at den røde tråd hele tiden var i orden. Og begejstringen blev ikke mindre af de 2 fra
dialogkorpset som begge var dygtige og medrivende fortællere - man blev også temmelig berørt af
deres historier.
Fantastiske oplæg, meget inspirerende, en god afveksling i løbet af dagen
Super super god
dag.
Alle indlæg var spændende og relevante. Jeg lærte meget om kulturen og dens indvirkning på de
unges adfærd - og uddannelsesvalg.
Tusind tak til alle oplægsholdere.
Arrangementet var en rigtig god blanding af teori og praksis, og det var rigtigt spændende. Der var en
god ordstyrer, der bragte os godt igennem dagen, og Basim er bare en supergod oplægsholder. Jeg fik
mere ud af dagen end forventet: fik mere focus på at drengene også er I fare for at blive tvangsgift,,
og at indvandrere af mere moderate forældre kan være under et voldsomt pres med hensyn til
karriere og giftermål. Og hvor de to indvandrere, der fortalte deres historier, bare super gode og fik
det hele til at blive meget konkret. En god ide til at sælge kurset endnu bedre kunne være at udbrede
ideen om at det ikke kun drejer sig om meget voldsomme sager, men også almindeligt pres I forhold
til uddannelse og giftemål.
Alle oplæg var rigtig gode, men det er et stort stof og vi kunne sagtens have brugt mere tid på de
enkelte indlæg.
Super spændende med de to unge, som fortalte deres "livshistorier"
10