Kulturudvalget 2015-16
KUU Alm.del
Offentligt
1623973_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
[email protected]
www.kum.dk
21. april 2016
Folketingets Kulturudvalg har den 23. februar 2016, efter ønske fra Mogens
Jensen (S), stillet mig følgende spørgsmål, nr. 99 (Alm. del), som jeg hermed skal
besvare endeligt.
Spørgsmål:
”Med udgangspunkt i artikel i Mediawatch den 16. februar 2016 ”Advokater
glæder sig over opfordring til samarbejde i pirat-sager” bedes ministeren indhente
oplysninger om erfaringerne med at udsende breve som et led i bekæmpelsen
af pirateri i Danmark, herunder oplyse i hvor stort omfang brevene
giver indtægter til rettighedshaverne, og i hvor stort omfang brevene giver
anledning til, at modtagerne ændrer adfærd i forhold til pirateri/forbedring af
sikkerhed på pc’er. Endelig bedes om ministerens vurdering af, hvorvidt det vil
være hensigtsmæssigt at udbrede en sådan model i Danmark i forhold til
bekæmpelsen af pirateri.”
Svar:
Som det fremgår af mit foreløbige svar af 14. marts 2016 til Folketingets
Kulturudvalg, har jeg bedt RettighedsAlliancen, Njord Law Firm og Opus Law om
bidrag til brug for endelig besvarelse af spørgsmålet.
Jeg har nu modtaget de omtalte bidrag.
Af advokatfirmaernes bidrag fremgår, at der i dag ikke er effektive midler til at
forhindre pirateri, men at brevene udgør et supplement til bekæmpelsen. Samtidig
fremgår, at det er vanskeligt at måle effekten af brevene, men at brevene har skabt
debat i hjemmene, på skoler/institutioner og blandt brugerne. Endelig fremgår, at
brevene bl.a. bruges i håbet om at skabe en ændret holdning til brug af
pirattjenester.
RettighedsAlliancen finder, at brevene afføder stor modstand blandt brugerne, så
det i højere grad bliver advokaternes ret til at udsende brevene, der diskuteres, end
det forkerte i at piratkopiere, samt at brevene skubber til, at almindelige brugere
begynder at bruge anonymiseringsværktøjer, når de færdes på nettet.
RettighedsAlliancen bemærker endvidere, at det giver god mening at tage fat i
Dok. nr. 16/00806-11
KUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 99: Spm. om at indhente oplysninger om erfaringerne med at udsende breve som et led i bekæmpelsen af pirateri i Danmark, til kulturministeren
Side 2
piraterne, men at det skal være politiet, som gør det. Endelig anfører
RettighedsAlliancen, at de ikke har kendskab til at brevene giver særlige
indtægter, men at de til gengæld er dyre at sende.
Bidragene vedlægges i deres helhed til Kulturudvalgets orientering.
I juni 2012 besluttede den daværende regering, at der ikke skulle indføres en
”brevmodel” i Danmark, hvor formodede krænkere af ophavsrettigheder ville få
tilsendt breve fra rettighedshaverne med advarsler mv. på tilsvarende måde, som
Opus Law og Njord Law Firm gør det i dag. I stedet lancerede den daværende
kulturminister en ophavsretspakke, hvor kernen i bekæmpelse af pirateri har
været en oplysningsindsats for at få borgerne til at vælge lovligt indhold fremfor
ulovligt indhold, og frivillige aftaler om at styrke udviklingen og udbredelsen af
lovlige tjenester, fokus på håndhævelse og andre tiltag, der kan begrænse den
ulovlige piratkopiering.
Gennemførelsen af de konkrete initiativer i ophavsretspakken er sket i tæt dialog
med RettighedsAlliancen, DI Digital (tidl. DI ITEK) og Teleindustrien samt en
bred række af aktører på området. Jeg bakker op om initiativerne og finder det
meget positivt, at samarbejdet fortsat kører og udvikler sig.
Foruden oplysningskampagnen ”Share With Care” kan jeg nævne den
hensigtserklæring, som er indgået mellem teleudbydere, betalingstjenester,
rettighedshavere, søgetjenester og brancheforeninger mv. og Kulturministeriet.
Heri har parterne givet hinanden håndslag på bl.a. at bidrage til at gøre
internettet til en tryg og lovlig platform for forbrugere og virksomheder,
at samarbejde om at begrænse økonomisk kriminalitet, der baseres på
ophavsretskrænkelser, og at bidrage til effektive processer, der kan være med til at
begrænse ophavsretskrænkelser og kriminalitet, der er forbundet hermed.
Den brevmodel, man drøftede tidligere, ville forpligte teleudbyderne til at give
oplysninger til rettighedshaverne om abonnenternes adresser med henblik på, at
rettighedshaverne kunne sende breve til de borgere, som de mener, krænker
ophavsrettigheder. Teleudbyderne var imod en sådan ordning og ville derfor kræve
lovgivning. Der var også et spørgsmål om, hvem der skulle betale teleudbydernes
udgifter forbundet med en brevmodel.
Jeg mener ikke, at en vi skal indføre en brevmodel i Danmark. Selvom formålet
med en brevmodel er fornuftigt, finder jeg, at vi kan finde bedre metoder til at
bekæmpe piratkopiering. Jeg hæfter mig bl.a. ved RettighedsAlliancens
synspunkter om en brevmodel.
Som det fremgår af regeringens positionspapir til EU-Kommissionen om
modernisering af ophavsretten i EU, mener jeg, at en effektiv håndhævelse
nødvendigvis må gå hånd-i-hånd med frivillige aftaler, dialog og oplysning samt
KUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 99: Spm. om at indhente oplysninger om erfaringerne med at udsende breve som et led i bekæmpelsen af pirateri i Danmark, til kulturministeren
Side 3
fortsat stræben efter at sikre en nem, lovlig adgang til online indhold.
Det er efter min mening langt bedre med frivillige aftaler og samarbejder end
advarselsbreve og lignende som supplement til politiets håndhævelse på
ophavsretsområdet.
Bertel Haarder