Kulturudvalget 2015-16
KUU Alm.del
Offentligt
1598706_0001.png
12. februar 2016
J.nr. 16-0115324
Til Folketinget – Kulturudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 86 af 29. januar 2016 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Mogens Jensen (S).
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
KUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om at kommentere brev fra Advokaterne Delacour til Teatrenes Interesseorganisation, til skatteministeren
1598706_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere brev fra Advokaterne Delacour til Teatrenes Interesseor-
ganisation, jf. KUU alm. del – bilag 93, og herunder redegøre for om ministeren er enig i,
at egnsteatre og små storbyteatres teateraktiviteter ikke kan anses for at være erhvervs-
mæssig, og om ministeren vil tage initiativ til at ændre SKAT’s hidtidige praksis på områ-
det, således at egnsteatre og små storbyteatre beskattes på samme måde som landsdels-
scener og Det Kongelige Teater.
Svar
Advokaterne Delacour anfører, at egnsteatre og små storbyteatre må anses for omfattet af
selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6, om foreninger, korporationer, stiftelser, legater og
selvejende institutioner m.v., der ikke er omfattet af fondsbeskatningsloven.
Skatteministeriet er enig med Advokaterne Delacour i, at egnsteatre som udgangspunkt
må anses for skattepligtige efter selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6. Det betyder, at
egnsteatret alene er skattepligtigt af indkomst ved erhvervsmæssig virksomhed.
Advokaterne Delacour mener ikke, at egnsteatre kan anses for at have erhvervsmæssig
indkomst, da de teatre, der er omfattet af scenekunstloven, må anses for at udøve almen-
nyttig virksomhed.
Skatteministeriet er ikke enig heri. De krav, der er opstillet i scenekunstloven, for at et
teater kan opnå støtte, har ingen betydning for, om teatret skattemæssigt må anses for at
udøve erhvervsmæssig virksomhed. Spørgsmålet om, hvad der anses for at være er-
hvervsvirksomhed, må således afgøres på grundlag af skattelovgivningens almindelige
regler og praksis.
Det er Skatteministeriets opfattelse, at fx entréindtægter må anses for at være indtægter
ved erhvervsmæssig virksomhed, og der vil også være skattepligt af offentlige tilskud til
denne virksomhed. Dette fremgår også af en kendelse fra Landsskatteretten fra 2002
(TfS.2003.72.LSR), hvor overskud ved teatervirksomhed, herunder modtagne tilskud,
blev anset for indkomst ved skattepligtig erhvervsvirksomhed. Uanset om afgørelsen
konkret vedrører egnsteatre, er det Skatteministeriets opfattelse, at afgørelsen har betyd-
ning for afgrænsninger af, hvad der må anses for at være erhvervsmæssig indkomst for et
teater. Skatteministeriet er på dette punkt således ikke enig med Advokatfirmaet
Delacour.
Det har som udgangspunkt heller ingen betydning for skattepligt af indkomsten, om et
teater kan anses for at udøve almennyttig virksomhed. Det fremgår dog af selskabsskatte-
lovens § 3, stk. 2 og 3, at de i selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6, nævnte foreninger
m.v. kan fradrage henlæggelser til almennyttige formål og foretage uddelinger til almen-
nyttige formål. Desuden omfatter selvangivelsespligten efter skattekontrollovens § 2 ikke
foreninger m.v. som nævnt i selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6, såfremt institutionen
ikke har indtægt, fortjeneste eller tab ved erhvervsmæssig virksomhed. Selvangivelsesplig-
ten omfatter desuden ikke sådanne foreninger m.v., hvis institutionen som følge af fra-
Side 2 af 3
KUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om at kommentere brev fra Advokaterne Delacour til Teatrenes Interesseorganisation, til skatteministeren
1598706_0003.png
dragsretten efter selskabsskattelovens § 3, stk. 2, ikke har indkomst til beskatning, og
foreningens formål udelukkende er almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt.
Reglerne om fradragsret for uddelinger m.v. finder således også anvendelse for egnsteatre.
Jeg er opmærksom på, at SKAT på et informationsmøde for bl.a. teatre har oplyst, at
landsdelsscenerne og teatrene under Det Københavnske Teatersamarbejde er fritaget for
beskatning som statsinstitutioner. Som også nævnt i svar på spørgsmål 71 (Kulturudvalget
2015-16) er der dog opstået usikkerhed, om denne fortolkning er korrekt. Jeg har derfor
bedt SKAT om at se nærmere på denne fortolkning med henblik på en principiel stilling-
tagen.
Denne afklaring vil således afdække, om der er forskel i beskatningsreglerne for teatre. Jeg
skal i den forbindelse gentage mit tilsagn om at se på reglerne, jf. også svaret på spørgs-
mål 71 (Kulturudvalget 2015-16), så den skattemæssige behandling af teatre bliver mere
ensartet. Eventuelle ændringer vil dog kræve en nærmere analyse. Analysen forventes
afsluttet i løbet af foråret 2016.
Side 3 af 3