Kulturudvalget 2015-16
KUU Alm.del
Offentligt
1595581_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
[email protected]
www.kum.dk
4. februar 2016
Folketingets Kulturudvalg har den 8. januar 2016, efter ønske fra Mogens Jensen (S),
stillet mig følgende spørgsmål, nr. 71 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål:
Ministeren bedes kommentere artikel i Altinget den 7. januar 2016, ”Kommunal støtte
til teatre havner hos skat”, herunder besvare følgende spørgsmål:
1. Formålet med at yde tilskud i henhold til Lov om scenekunst er at sikre, at en bred
del af befolkningen får glæde af den kunstneriske virksomhed, som støttes, og at
den kunstneriske virksomhed er af høj kunstnerisk kvalitet. Derudover skal den
geografiske spredning og formidling til børn og unge tilgodeses. Der er således et fo-
kus på samfundsinteressen ved at tildele støtten. Er kulturministeren enig i, at
ovenstående formål er almennyttigt, som berettiger, at der sker støtte til teatre net-
op fordi, disse udfører aktiviteter, der anses for almennyttig virksomhed?
2. Scenekunstlovens kriterier for støtte til egnsteatre og små storbyteatre er, at der er
tale om et professionelt producerende teater. Denne terminologi har den konse-
kvens, at teaterproduktion som sådan ikke kan opfylde de skattemæssige kriterier
om ”almennyttig” virksomhed efter selskabslovens § 3, stk. 2 og 3, fondsbeskat-
ningsloven § 4, stk. 2 og 3, da SKAT har fortolket kravet som værende identisk med
et krav om at drive erhvervsmæssig virksomhed. Denne fortolkning af Lov om sce-
nekunst og begrebet ”professionelt produceret teater” medfører, at støtteberettiget
teatervirksomhed på denne type af teatre automatisk vurderes til at være skatte-
pligtig erhvervsmæssig virksomhed. Mener kulturministeren, at det er hensigts-
mæssigt, at SKATs fortolkning af tilskudslovgivningen, herunder Lov om scene-
kunst, medfører at de krav, der stilles for tildeling af tilskud, bliver en hindring for
skattefritagelse?
3. Landsdelsscenerne og teatrene tilknyttet Det Københavnske Teatersamarbejde er
skattefritaget i modsætning til egnsteatrene og de små storbyteatre. Teatrene er
sammenlignelige hvad angår andel af offentligt tilskud i forhold til omsætning, støt-
testruktur og kontrol fra myndigheder, og er omfattet af samme lovgivning, nemlig
Dok. nr. 16/00134-5
KUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 71: Spm. om ministeren vil kommentere artikel i Altinget den 7. januar 2016, Kommunal støtte til teatre havner hos skat, til kulturministeren, kopi til skatteministeren
Side 2
Lov om scenekunst, men de behandles uensartet. Hvad er de kulturpolitiske og
lovmæssige argumenter for forskelsbehandlingen af teatrene?
4. Den kommunale kulturstøtte til lokale teatre risikerer at ende i statskassen i form
af skattebetaling i stedet for at gå til teaterproduktion. Vil kulturministeren tilken-
degive, hvorvidt det er tilsigtet, at man pålægger teatrene administrationsmæssige
byrder, for at de kan betale dele af deres kommunale tilskud tilbage i form af skat, i
stedet for at hele tilskuddet kan bruges til teatrets almennyttige kernevirksomhed;
at lave teater?
Svar:
Lad mig indledningsvist fastslå, at beskatning af teatrene som udgangspunkt hører
under skatteministerens ressort. Jeg har derfor bedt Skatteministeriet bidrage til sva-
ret på spørgsmålet. Skatteministeriet har oplyst følgende:
”Det er ikke scenekunstloven, der er afgørende i forhold til beskatningen af teatre.
Mange teatre vil være skattepligtige efter bestemmelsen i selskabsskattelovens § 1, stk.
1, nr. 6, hvorefter foreninger, korporationer, stiftelser, legater og selvejende institutio-
ner er skattepligtige, for så vidt foreningen m.v. ikke er omfattet af fondsbeskatningslo-
ven. Skattepligten omfatter alene indtægt ved erhvervsmæssig virksomhed samt fortje-
neste og tab ved afhændelse, afståelse eller opgivelse af formuegoder, der har eller har
haft tilknytning til den erhvervsmæssige virksomhed.
Det afgørende for de teatre, der er skattepligtige efter selskabsskattelovens § 1, stk. 1,
nr. 6, er derfor, om teatret i skattemæssig forstand har indkomst ved erhvervsmæssig
virksomhed.
Det er uden betydning, om formålet med virksomheden er at indvinde overskud eller ej,
eller om virksomheden er godkendt til fx at modtage offentligt tilskud. Indkomst ved
erhvervsmæssig virksomhed er eksempelvis indtægter fra nærings- eller anden forret-
ningsmæssig virksomhed. Indtægt ved teatervirksomhed, fx entréindtægter, anses for
at være erhvervsmæssig virksomhed.
Praksis vedrørende teatervirksomhed blev fastlagt af Landskatteretten i 2002. Her traf
Landsskatteretten afgørelse om, at teatre er skattepligtige af selve teatervirksomheden.
Landskatteretskendelsen konkluderer også klart, at når teatervirksomheden er skatte-
pligtig, så er der også skattepligt af offentlige tilskud til denne virksomhed.
Teatre, der er statslige eller kommunale institutioner, er fritaget for beskatning, jf.
selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 1. og 2.
Teatre, der er organiseret som aktie- eller anpartsselskaber, er fuldt skattepligtige af
indkomsten, jf. selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1.
KUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 71: Spm. om ministeren vil kommentere artikel i Altinget den 7. januar 2016, Kommunal støtte til teatre havner hos skat, til kulturministeren, kopi til skatteministeren
Side 3
Skatteministeren har desuden oplyst, at han er opmærksom på, at SKAT på et informa-
tionsmøde for bl.a. teatre har oplyst, at teatre under Det Københavnske Teatersamar-
bejde og landsdelsscenerne er fritaget for beskatning som statsinstitutioner, jf. sel-
skabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 1. Det kan dog oplyses, at er opstået usikkerhed, om
denne fortolkning er korrekt. Skatteministeren har derfor bedt SKAT om at se nærmere
på denne fortolkning med henblik på en principiel stillingstagen.
Denne afklaring vil afdække, om der er forskel i beskatningsreglerne for teatre. Skat-
teministeren vil i den forbindelse gerne give tilsagn om at se på reglerne, så den skat-
temæssige behandling af teatre bliver mere ensartet. Eventuelle ændringer vil dog
kræve en nærmere analyse.”
For så vidt angår de konkrete spørgsmål, som stilles i udvalgsspørgsmålet, kan jeg op-
lyse følgende:
Ad 1) Der kan meget vel være argumenter, der taler for, at kunst og kultur, og herunder
støtte, som gives via lov om scenekunst, tjener et almennyttigt formål. Dette er imidler-
tid ikke afgørende for, om modtageren – i dette tilfælde teatret – er skattepligtigt. Afgø-
rende er derimod, om teatrene har en erhvervsmæssig indtægt.
Ad 2) Spørgsmålet lægger til grund, at scenekunstlovens henvisning til et professionelt
producerende teater har været udslagsgivende i forhold til, at teatrene anses som ha-
vende erhvervsmæssige indtægter og dermed være skattepligtige. Dette er imidlertid
ikke tilfældet. Som det fremgår af Skatteministeriets bidrag ovenfor, er det ikke lov om
scenekunst, som er afgørende i forhold til beskatning af teatrene, men alene om teatre-
ne i skattemæssig forstand vurderes at have erhvervsmæssige indtægter.
Ad 3) Det er SKAT, som har foretaget denne sondring. Jeg henholder mig derfor til
ovenstående redegørelse fra Skatteministeriet.
Ad 4) Tilskud til teatrene ydes for at understøtte tilstedeværelsen af scenekunst i Dan-
mark, og det er ikke hensigten med det offentlige tilskud eller i det hele taget formålet
med teatret, at det skal generere et overskud. Derimod skal midlerne anvendes til at
producere og præsentere scenekunst. I udgangspunktet må man derfor antage, at et
eventuelt overskud skyldes et særlig stort billetsalg og ikke det offentlige tilskud.
I og med der kun skal betales skat af et eventuelt skattemæssigt overskud, må beskat-
ningen kunne betragtes som et resultat af teatrets egenindtægt og ikke det kommunale
tilskud. Som følge af ovenstående, må man samtidig formode, at teatrenes samlede
skattebidrag er af relativ beskeden størrelse. Størrelsen på teatrenes skattebidrag er
dog ikke afdækket nærmere.
KUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 71: Spm. om ministeren vil kommentere artikel i Altinget den 7. januar 2016, Kommunal støtte til teatre havner hos skat, til kulturministeren, kopi til skatteministeren
Side 4
Lad mig i den forbindelse ligeledes bemærke, at skatteministeren over for Folketinget
har tilkendegivet, at der vil komme en politisk drøftelse af om alle teatre skal være
skattepligtige af deres overskud, eller at ingen skal være det. Skatteministeren tilken-
degav ved den lejlighed, at han personligt læner sig mest op af det sidste, men at en
ændring naturligvis afhænger af, om der er politisk flertal herfor.
Bertel Haarder