Kulturudvalget 2015-16
KUU Alm.del
Offentligt
Spørgsmål 64:
Vil ministeren redegøre for vurderingen af provenuet for afgiften på blanke medier og udviklin-
gen i dette siden seneste reform af afgiften i 2006?
Svar:
Spørgsmålet vedrører den såkaldte ”Blankmedieordning” i ophavsretslovens §§ 39-46a. Ordnin-
gen er indført som en kompensation for, at der i ophavsretslovens § 12 er givet adgang til lovligt
at lave private kopier uagtet rettighedshavernes ophavsret. Ordningen indebærer, at der til ret-
tighedshaverne betales et vederlag (kompensation) for solgte lyd-medier og video-medier,
hvorpå der kan laves private kopier af audiovisuelt indhold.
Det samlede vederlag var i 1994, som var ordningens første almindelige år men som var præget
af massiv hamstring op til ordningens indførsel, ca. 54,7 mio. kr. (ca. 82,5 mio. kr. i 2015-tal).
Ordningen indebar efter at hamstringslagrene var tømt i 1996 ca. 76 mio. kr. (ca. 109,5 mio.
kr. i 2015-tal).
I 2003 blev vederlags-satsen på cd-skiver sat ned (fra ca. 4,2 kr. til ca. 1,8 kr. pr. cd-skive).
Det fremgik i forarbejderne til loven, at rettighedshaverne på det tidspunkt fremførte, at man
burde indføre kompensation til rettighedshavere for privatkopiering på indbyggede lagringsme-
dier. På daværende tidspunkt afvistes dette med henvisning til, at indbyggede lagringsmedier
ikke var særligt udbredte. De følgende år faldt vederlaget løbende til ca. 47,4 mio. kr. i 2005
(ca. 56,4 mio. kr. i 2015-priser).
I forbindelse med en revidering af ordningen i 2006 blev det igen overvejet at indføre vederlag
på indbyggede medier. Det fremgik blandt andet af lovforarbejderne, at ca. 21 % af alle dan-
skere ejede en mp3-afspiller, og det blev anslået, at der i 2005 ville blive solgt 750.000 mp3-
afspillere i Danmark. Der blev uagtet dette ikke indført vederlag på indbyggede medier, blandt
andet under henvisning til, at Holland ikke havde vederlag på indbyggede medier. Det fremgik
videre, at mp3-afspillere og dvd-optagere var designet til privatkopiering, men at disse måtte
forventes at blive multifunktionelle. Derudover fremgik det, at et vederlag på indbyggede medier
også ville skulle omfatte andre harddiske, fx i pc’er, men at dette ville være uforeneligt med
regeringens it-politik.
I 2006-lovændringen blev vederlags-satsen på dvd-skiver sat væsentligt ned (fra 10 kr. til 3 kr.
pr. dvd-skive). Skatteministeriet havde beregnet, at ændringen ville være provenu-neutral for
rettighedshaverne, som følge af et øget salg. På grund af indvendinger fra rettighedshaverne
garanterede staten, at man i tilfælde af et vederlagsfald ville kompensere for forskellen mellem
dvd-provenuet i et givent år og dvd-skive-provenuet i 2005 på ca. 18 mio. kr. (ca. 21,5 mio. kr.
i 2015-priser). Det faktiske opkrævede vederlag for dvd-skiver i 2015 var ca. 1,2 mio. kr. I 2005
var det opkrævede vederlag på lyd-medier i alt ca. 36,9 mio. kr. (ca. 43,9 mio. kr. i 2015-
priser). Som følge af det faldne salg af tomme cd-skiver mv. var det opkrævede lyd-vederlag i
2015 ca. 7,4 mio. kr. Således var det samlede opkrævede vederlag i 2015 ca. 8,7 mio. kr. I
2015 blev der udbetalt 19,7 mio. kr. i dvd-skive-garanti fra staten.
Der er sket et fald i det opkrævede vederlag over tid som følge af, at den lovlige privatkopiering
har flyttet sig fra de løse medier, som omfattes af ordningen, over på de indbyggede medier,
hvor der ikke på nuværende tidspunkt afregnes vederlag pr. solgt enhed til rettighedshaverne.
Privatkopiering finder sted på medier, som p.t. ikke er omfattet af blankmedieordningen, uden
at rettighedshaverne kompenseres.
Opgørelsen for video- og lyd-medier for 2006 og frem ser ud som følger:
2006
2007
2008
2009
2010
2011
-
-
-
-
-
-
36.723.239
33.665.541
38.552.794
49.043.264
34.802.108
31.335.903
kr.
kr.
kr.
*
kr.
**
kr.
***
kr.
KUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om redegørelse for vurderingen af provenuet for afgiften på blanke medier og udviklingen i dette siden seneste reform af afgiften i 2006, til kulturministeren
2012 - 31.219.314 kr.
2013 - 30.595.182 kr.
2014 - 27.351.754 kr.
* I 2008 indgår DVD-garanti for 2006 på 3 mio. kr.
** I 2009 indgår DVD-garanti for 2007 på 10,6 mio. kr. og 2008 på 7,8 mio. kr.
*** I 2010 og fremefter indgår DVD garanti beløb for året før.
For så vidt angår år 2015 foreligger der på nuværende tidspunkt ikke endelige oplysninger,
hvorfor angivelserne ovenfor i teksten er estimater.
Spørgsmål 65:
Vil ministeren redegøre for vurderingen af de administrative omkostninger for virksomheder for-
bundet med betaling af afgiften på blanke medier?
Svar:
Virksomheder skal rapportere og afregne deres salg af blanke medier. Blankmedieordningen er
på dette punkt udformet i henhold til EU-retten, hvor EU-domstolen i sin praksis har slået fast,
at det er i overensstemmelse med den rimelige balance efter Infosoc-direktivet, at vederlag
opkræves hos dem, der stiller medier til rådighed for slutbrugere.
De administrative omkostninger for virksomheder kendes ikke præcist og afhænger herudover
af virksomhedens forhold, og hvorledes den pågældende virksomhed strukturerer sine indberet-
ninger.
I praksis foregår indberetningen ved brug af en elektronisk formular.
Copydan KulturPlus, som af Kulturministeriet er godkendt til at forvalte ordningen, har oplyst,
at indberetning og betaling af vederlag er indrettet således, at det påfører virksomhederne den
mindst mulige administrative byrde, inden for ordningens rammer, og så alt kan foregå elektro-
nisk.
Spørgsmål 66:
Vil ministeren i forlængelse af svar på spørgsmål nr. 30 (KUU alm. Del) af 11. december 2011,
hvor det vedrørende afgiften på blanke medier fremgår, at ”ordningen i sin helhed kan virke ude
af trit med den teknologiske udvikling”, redegøre for udviklingen i det forventede provenu over
de næste 10 år i forhold til den forventede udvikling i salg af blanke fysiske medier, inklusiv en
vurdering af størrelsesforholdet mellem provenuet og de administrative omkostninger for virk-
somhederne ved at betale afgiften?
Svar:
Som besvarelsen af spørgsmål 64 viser, så har rettighedshaverne siden 2006 oplevet en stødt
nedadgående kurve for så vidt angår salget af blanke løse medier, og der er umiddelbart ikke
grundlag for at anføre, at dette billede skulle ændre sig markant. Privatkopiering foregår i sti-
gende grad på de såkaldte indbyggede medier, såsom mp3-afspiller, smartphones, tablets, hard-
diskoptagere og pc’er. I 2006-lovmotiverne til den danske ophavsretslov henvistes til, at der
allerede i 2005 ville blive solgt 750.000 mp3-afspillere, som henhører under kategorien indbyg-
gede medier og som derfor ikke er omfattet af den nuværende ordning.
Det finske kulturministerium foretager årligt undersøgelse af privatkopiering i Finland, hvor se-
neste undersøgelse viste, at ca. 1,5 millioner finner kopierer musik, film og tv-udsendelser til
privat brug. Det samlede antal privatkopieringer i 2015 blev anslået til omkring 359 til
422.000.000 musik- og videofiler.
KUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om redegørelse for vurderingen af provenuet for afgiften på blanke medier og udviklingen i dette siden seneste reform af afgiften i 2006, til kulturministeren
1619868_0003.png
Spørgsmål 68:
Vil ministeren redegøre for, hvor mange forhandlere, der er tilmeldt blankmedieordningen via
CopyDan, og som derved løbende indberetter deres salg af blanke medier til CopyDan, og vil
ministeren videre redegøre for, hvor mange indberetninger der årligt er fundet sted siden 2006?
Svar:
Blankmedieordningen bygger på et princip om brugerbetaling ved kopiering: Den, der køber cd-
skiver, dvd-skiver eller andre lagringsmedier til lovlig kopiering af musik eller film, betaler et
vederlag som kompensation til rettighedshaverne for kopieringen. Copydan KulturPlus er god-
kendt af Kulturministeriet til at administrere blankmedieordningen.
Blankmedievederlaget skal betales af den, der erhvervsmæssigt fremstiller eller indfører blanke
medier i Danmark. Dette kan eksempelvis være
importører
(importerer blanke medier) eller
grossister
(køber blanke medier med henblik på videresalg). Importører og grossister skal til-
meldes hos KulturPlus, hvorefter disse enten får et anmeldelses- eller godkendelsesbevis samt
et kundenummer. Importører og grossister kan herefter sælge blanke medier
med
eller
uden
vederlag.
Der kan sælges blanke medier uden vederlag til
professionelle brugere,
såsom virksomheder,
undervisningsinstitutioner, biblioteker mv., som udelukkende benytter blanke medier til internt
brug. Til
private brugere
sælges blanke medier altid med vederlag. Blankmedievederlaget beta-
les kun for medier, som er egnet til at fremstille eksemplarer til privat brug. Det er derfor i
praksis private forbrugere, som betaler vederlaget.
Loven pålægger importører, grossister og producenter en betalingspligt over for KulturPlus, når
der sælges blanke medier med vederlag. Salg af medier med vederlag kan både ske til grossister
og detailhandlere, som typisk vil videresælge med vederlag til slutbrugeren – den private for-
bruger. Det betyder, at det er den private forbruger, der i praksis betaler blankmedievederlaget.
Det er muligt og enkelt for en professionel bruger at få tilbagebetalt vederlag, hvis brugeren har
købt blanke medier med vederlag, men udelukkende bruger medierne erhvervsmæssigt, og der-
ved ikke til privatkopiering.
Praktisk fungerer indberetningen på den måde, at en virksomhed ved salg af blanke medier
specificerer blankmedievederlaget på en faktura på en selvstændig fakturalinje, og salget ind-
berettes til Copydan KulturPlus via en online platform med efterfølgende betaling.
Der er primo 2016 samlet ca. 8.700 virksomheder tilmeldt og oprettet, men herudaf er det alene
290, der er importører/grossister som skal indberette løbende. Alt efter omsætning indrappor-
teres der en eller flere gange årligt.
Antallet af indberetninger siden 2006 kan samlet pr. år anføres således:
Årstal
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
Indberetninger
2689
2378
2228
2301
2460
2446
2437
2340
2511
2347
Spørgsmål 69
Vil ministeren redegøre for Copydans fordeling af midler fra blankbåndsordningen til medlems-
organisationerne af KulturPlus i årene fra 2006 fra til i dag, således at det tildelte beløb til de
forskellige medlemsorganisationer fremgår for hvert af årene?
KUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om redegørelse for vurderingen af provenuet for afgiften på blanke medier og udviklingen i dette siden seneste reform af afgiften i 2006, til kulturministeren
1619868_0004.png
Svar:
Nedenfor fremgår det udbetalte vederlag fra blankmedieordningen til medlemsorganisationerne
opgjort for perioden 2006 og frem:
Vederlag til medlemsorganisationerne – (i 1.000 kr.)
Organisation
ANIS
Billedkunstnernes Forbund
D.O.K.S.
Dansk Artist Forbund
Dansk Filmfotograf Forbund
Dansk Forfatterforening/Danske
skønlitterære forfattere
Dansk Journalistforbund
Dansk Kapelmesterforening
Dansk Korforbund
Dansk Metal
Dansk Musiker Forbund
Dansk Skuespillerfor-
bund/Filmex
Dansk Solist-Forbund
Danske Billedkunstnere
Danske Dramatikere
Danske Filminstruktører
FAF
Producenter inkl. USA
Danske Sceneinstruktører
Udøvende kunstnere via Gramex
Koda/Koda Dramatik
Solistforeningen af 1921
2006
17
12
34
733
66
487
578
63
33
89
1.039
4.640
80
5
580
1.218
402
12.079
2007
19
13
16
245
72
552
667
22
15
102
347
4.536
26
6
661
455
402
14.503
2008
29
13
33
612
75
521
648
54
32
102
868
5.286
66
6
648
996
407
11.852
2009
20
14
32
554
78
534
678
50
31
108
786
5.551
60
6
700
1.398
428
11.688
2010
22
17
33
530
84
572
740
45
30
114
752
5.909
57
6
761
2.279
527
11.544
2011
20
18
28
400
77
510
672
37
27
108
567
5.546
43
2
703
2.102
449
10.361
2012
17
12
28
523
81
455
568
46
27
80
741
4.636
57
4
599
1.742
197
10.272
2013
15
12
26
487
74
419
523
43
25
73
691
4.258
53
4
551
1.600
181
9.496
2014
17
13
25
420
81
440
566
38
25
80
596
4.654
45
4
593
1.752
199
9.279
114
3.416
7.184
80
35
3.727
7.827
26
127
2.518
6.071
66
116
2.097
5.639
60
192
1.824
5.260
57
187
1.146
4.276
43
156
2.122
5.234
57
143
1.990
4.866
53
157
1.511
4.336
45
Danske Scenografer
0
0
0
0
0
0
168
154
169
Det udbetalte vederlag (provenuet) er opgjort på baggrund af kalenderår og efter fratræk af omkostninger samt hen-
sættelser.
Spørgsmål 70:
Vil ministeren redegøre for, hvorledes medlemsorganisationer af KulturPlus har viderefordelt
midlerne til de enkelte medlemmer af disse medlemsorganisationer, herunder også om en del af
midlerne fra blankmedieordningen bruges på administration og lignende i medlemsorganisatio-
nerne?
Svar:
KUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om redegørelse for vurderingen af provenuet for afgiften på blanke medier og udviklingen i dette siden seneste reform af afgiften i 2006, til kulturministeren
1619868_0005.png
Copydan KulturPlus fordeler midlerne fra blankmedieordningen til medlemsorganisationerne,
som forestår den videre fordeling. 2/3 af midlerne fra blankmedieordningen viderefordeles af
medlemsorganisationerne til de enkelte rettighedshavere, og 1/3 af midlerne anvendes i henhold
til loven til puljer, der støtter det kulturelle vækstlag i Danmark, hvor kunstnere og producenter
kan søge støtte til projekter som f.eks. produktion af audiovisuelt indhold eller udvikling af ny
musik. Denne fordeling er fastsat direkte i loven.
Fordelingen hos medlemsorganisationerne er tilpasset de forhold, der gør sig gældende for de
enkelte kategorier af rettighedshavere. Midlerne fordeles efter forskellige fordelingsnøgler, som
er baseret på et kvantitativt skøn over, hvor stor sandsynlighed der er for, at et enkelt værk,
såsom tv-udsendelse, film eller musik er blevet kopieret. Det afhænger f.eks. af, hvor værket
er blevet eksponeret, hvor mange gange, det er blevet eksponeret, og hvor populært det er.
Generelt er fordelingen hos medlemsorganisationerne underlagt specifikke rammer, som bl.a.
medfører, at vederlag fra blankmedieordningen ikke må bruges på medlemsorganisationernes
almindelige drift. Fremover vil de konkrete retningslinjer for medlemsorganisationernes fordeling
af vederlag følge af reglerne fra lov om kollektiv forvaltning.
Der er indhentet informationer fra medlemsorganisationerne om fordelingen af vederlag, herun-
der både individuel og kollektiv fordeling, administrationsomkostninger forbundet med fordelin-
gen samt evt. hensættelser af beløb til efterfølgende år. Der er som udgangspunkt blevet rap-
porteret for udbetaling af vederlag gennemført i kalenderåret 2014 uagtet hvilket vederlagsår
KulturPlus-midlerne vedrører, da midlerne fra det pågældende vederlagsår ikke altid kan udbe-
tales i samme kalenderår.
Medlemsorganisationernes fordeling af KulturPlus-midler for seneste kalenderår fremgår neden-
for.
Organisation
Beløb fordelt
individuelt
0
0
-
-
0
363.353
428.848
12.655
1.181.895
316.116
-
10.000
503.512
-
0
143.777
1.423.178
-
144.742
1.421.795
901.875
65.000
1.579.279
Beløb fordelt
kollektivt
5.216
0
20.036
564.574
0
241.825
46.144
50.000
710.008
5.513
54.380
30.000
0
851.060
108.000
0
803.878
90.000
343.052
2.027.800
805.000
0
264.219
Administrati-
onsomkostnin-
ger forbundet
med fordelingen
20%
0
1.000
61.356
242
11%
112.339
5.663
351.453
18.779
7.197
9.016
67.844
97.972
14,8%
12.853
259.873
5.000
26.880
277.583
106.931
0
80.000
Evt. hen-
sættelse
20%
6.431
0
0
57.562
10%
0
0
673.574
16.673
10.301
41.146
10%
128.663
36.000
0
551.883
0
0
0
0
0
0
ANIS
Billedkunstnernes Forbund
DOKS
*
Dansk Artist Forbund
*
Danske Billedkunstnere
Danske Dramatikere
Dansk Forfatterforening/Danske
skønlitterære forfattere
Dansk Filmfotograf Forbund
Danske Filminstruktører
Dansk Journalistforbund
Dansk Kapelmesterforening
*
Dansk Korforbund
*
Dansk Metal
Dansk Musiker Forbund
*
Danske Sceneinstruktører
Danske Scenografer
Dansk Skuespillerforbund/Filmex
*
Dansk Solist-Forbund
*
FAF
Producenter inkl. USA
Koda/Koda Dramatik
Solistforeningen af 1921
*
Udøvende kunstnere via Gramex
*Indgår i udøvende kunstnere via Gramex.