Kulturudvalget 2015-16
KUU Alm.del
Offentligt
1580881_0001.png
10. december 2015
J.nr. 15-3187620
Selskab, Aktionær og
Erhverv
Samrådsspørgsmål H
- Tale til besvarelse af spørgsmål H den 10. december 2015
Spørgsmål
Ministeren bedes forklare, hvorfor regeringen vil begrænse
almene fondes mulighed for at uddele penge til almenvelgø-
rende formål gennem en afskaffelse af det såkaldte konsolide-
ringsfradrag, der giver fondene mulighed for at trække ekstra
25 pct. fra, når de donerer penge, og den såkaldte transpa-
rensregel, der giver virksomheder mulighed for at undgå be-
skatning, når de overfører indtægter til almennyttige fonde.
Indledning
Jeg vil gerne indlede med at sige tak for invitationen til at del-
tage i dette samråd sammen med kulturministeren.
Jeg er glad for at få mulighed for her i kulturudvalget at drøfte
den justering af de gunstige særregler for fonde, der er en del
af finanslovsaftalen for 2016. Der har som bekendt allerede
været en livlig debat herom.
Som skatteminister er det en af mine hovedprioriteter, at æn-
dringer af vores regler sker i dialog – ikke alene i forbindelse
KUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 50: Spm. om oversende talepapir fra det åbne samråd i Kulturudvalget den 10/12-15, til skatteministeren
1580881_0002.png
med folketingsbehandlingen, men også gennem dialogen med
dem, der berøres af nye regler.
Jeg vil senere komme mere ind på den dialog, som regeringen
har haft med fonde og DI i forbindelse med høringen over
lovforslaget, og som har ført til, at regeringen har besluttet at
stille ændringsforslag om at justere forslaget på et par væsent-
lige punkter.
Først vil jeg dog bruge et par ord på baggrunden for aftalen
om at justere skattereglerne for fonde.
Generationsskifte af familieejede virksomheder
En af regeringens hovedprioriteter er at sikre gode rammebe-
tingelser for erhvervslivet. Vi skal sikre, at Danmark er et godt
land at drive virksomhed i – også for de familieejede virk-
somheder.
Familieejede virksomheder bidrager med økonomisk aktivitet
og mange arbejdspladser – ikke mindst i yderområderne. De
spiller også en vigtig rolle som sponsorer for det lokale
sports- og kulturliv.
Det anslås, at ca. 23.000 familieejede virksomheder skal gen-
nemføre et generationsskifte over de næste 10 år.
Partierne bag finanslovsaftalen er derfor enige om, at bo- og
gaveafgiften ved overdragelse af erhvervsvirksomheder skal
Side 2 af 6
KUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 50: Spm. om oversende talepapir fra det åbne samråd i Kulturudvalget den 10/12-15, til skatteministeren
1580881_0003.png
nedsættes fra 15 pct. til 5 pct. i 2020. Det gælder både ved
overdragelse til nære familiemedlemmer og ved overdragelse
til erhvervsdrivende fonde.
Samlet er der med finanslovsaftalen afsat 200 mio. kr. i 2016
stigende til 1 mia. kr. i 2020. Det svarer samlet set til 3,1 mia.
kr. i perioden.
De første 200 mio. kr. er aftaleparterne enige om
skal findes ved at justere de særlige skatteregler for fonde.
Beskatningsreglerne for fonde
Fonde har i dag en række gunstige skatteregler, som alminde-
lige virksomheder ikke kan anvende.
Det drejer sig først og fremmest om, at fonde har 100 pct.
fradrag for deres uddelinger til almennyttige formål. Og lad
mig slå fast: Det fradrag rører vi ikke ved.
Fonde vil altså fortsat krone-for-krone kunne fradrage de ca.
8,5 mia. kr., som de årligt uddeler til forskning, kultur og an-
dre almennyttige formål.
Der vil også fortsat være fuld fradragsret, når fonde – i stedet
for at uddele deres midler – hensætter midlerne til senere ud-
deling til almennyttige formål.
Side 3 af 6
KUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 50: Spm. om oversende talepapir fra det åbne samråd i Kulturudvalget den 10/12-15, til skatteministeren
1580881_0004.png
I det fremsatte lovforslag, som udmønter finanslovsaftalen, er
der foreslået en ophævelse af to af de andre gunstige særregler
for fonde og visse foreninger.
Der foreslås en ophævelse af fondenes konsolideringsfradrag
og af den overførselsregel, der gælder for selskaber, der ejes af
fonde eller visse foreninger.
Konsolideringsfradraget giver fonde mulighed for at fradrage
deres uddelinger til almennyttige formål med ekstra 25 pct.
Herved bliver det reelle fradrag for uddelingerne 125 pct.
Overførselsreglen giver selskaber, der er ejet af fonde og visse
foreninger, mulighed for at undgå beskatning af en ellers skat-
tepligtig indkomst, hvis indkomsten overføres til fonden eller
foreningen og derefter uddeles eller hensættes til almennyttige
formål.
Justering af lovforslaget på baggrund af høringen
Under finanslovsforhandlingerne blev det skønnet, at mer-
provenuet ved en ophævelse af overførselsreglen ville være ca.
120 mio. kr. årligt efter tilbageløb og adfærd.
Side 4 af 6
KUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 50: Spm. om oversende talepapir fra det åbne samråd i Kulturudvalget den 10/12-15, til skatteministeren
1580881_0005.png
Regeringen er dog efter fremsættelsen af lovforslaget – blandt
andet som følge af de modtagne høringssvar – blevet op-
mærksom på, at fondenes anvendelse af overførselsreglen er
næsten tidoblet på otte år – fra ca. 850 mio. kr. i 2007 til ca. 7
mia. kr. i 2014.
Den kraftige stigning betyder, at merprovenuet ved en ophæ-
velse af reglen derfor kan være en del større end det, der var
forudsat ved indgåelsen af finanslovsaftalen.
På den baggrund har regeringen besluttet at stille et ændrings-
forslag til L 71 om, at den foreslåede ophævelse af overfør-
selsreglen udgår af lovforslaget.
Den foreslåede ophævelse af konsolideringsfradraget fasthol-
des, og provenuet vil fortsat være øremærket en styrkelse af
rammevilkårene for generationsskifte af erhvervsvirksomhe-
der.
Regeringen vil dog stille et mere teknisk ændringsforslag ved-
rørende forslaget til virkningstidspunkt for ophævelsen af
konsolideringsreglen. Regeringen har her lyttet til den kritik,
der er fremført i flere af de modtagne høringssvar.
Side 5 af 6
KUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 50: Spm. om oversende talepapir fra det åbne samråd i Kulturudvalget den 10/12-15, til skatteministeren
1580881_0006.png
Ophævelsen af konsolideringsfradraget vil formentlig medfø-
re en reduktion i fondenes uddelinger svarende til det umid-
delbare merprovenu. Men sammenholdt med, at fondene år-
ligt uddeler for ca. 8,5 mia. kr., vil virkningen være meget be-
grænset.
Afslutning
Som afslutning vil jeg gerne slå fast: regeringen har en bunden
opgave. Vi skal finde finansieringen til at løse beskatnings-
problemet for de mange virksomheder, der står over for et
generationsskifte i de kommende år.
I finanslovsaftalen har vi derfor aftalt, at fonde skal levere et
finansieringsbidrag på 200 mio. kr. årligt. Når man tænker på,
at fondene som sagt årligt uddeler for ca. 8,5 mia. kr. – med
fuld fradragsret – synes jeg, at det er fair.
Side 6 af 6