Kulturudvalget 2015-16
KUU Alm.del
Offentligt
1577540_0001.png
8. december 2015
J.nr. 15-3187620
Til Folketinget – Kulturudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 38 af 25. november 2015 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Mogens Jensen (S).
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
KUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om at oversende et notat om indholdet og brugen af det såkaldte konsolideringsbidrag og den såkaldte transparensregel, til skatteministeren
1577540_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oversende et notat om indholdet og brugen af det såkaldte konsolide-
ringsfradrag og den såkaldte transparensregel inden samrådet, jf. KUU alm. del – sam-
rådsspørgsmål H.
Svar
Den 20. november 2015 fremsatte regeringen lovforslag nr. L 71 om ophævelse af fondes
konsolideringsfradrag og overførselsreglen (også kaldet transparensreglen) for selskaber,
der er ejet af fonde og visse foreninger. Lovforslaget blev 1. behandlet den 4. december
2015, og regeringen har i forbindelse hermed varslet et ændringsforslag, hvorefter den
foreslåede ophævelse af overførselsreglen udgår af lovforslaget.
Generelt om fondsbeskatningen
Som udgangspunkt beskattes fonde, der er skattepligtige efter fondsbeskatningsloven, på
samme måde som aktie- og anpartsselskaber. Udgangspunktet er således, at fondenes
skattepligtige indkomst omfatter samtlige de indtægter, der er skattepligtige for selskaber,
og at der er fradrag for driftsomkostninger og afskrivninger m.v. Dette udgangspunkt
modificeres dog af en række særlige regler, der er fastsat ud fra hensynet til fondenes
særlige formål og virke.
En væsentlig modifikation i forhold til den almindelige selskabsbeskatning er, at fonde
kan fradrage uddelinger og hensættelser til almennyttige formål. Derudover kan fonde
under visse betingelser fradrage uddelinger til andre vedtægtsmæssige formål.
Det overordnede formål bag de nævnte regler er at tilskynde fonde til at varetage deres
særlige formål, nemlig at foretage samfundsnyttige uddelinger. Reglerne bygger således på
en incitamentsordning, hvor fondene i udstrakt grad har mulighed for at eliminere be-
skatningen, hvis de uddeler deres overskud til almennyttige eller almenvelgørende formål.
Hvis der ikke foretages uddelinger, og overskuddene dermed bliver i fondene, bliver fon-
dene som udgangspunkt beskattet på samme måde som aktieselskaber.
Konsolideringsfradraget
Fonde kan ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst – ved siden af ovennævnte
fradrag for uddelinger – fradrage hensættelser til konsolidering af fondskapitalen. Formå-
let med konsolideringsfradraget var oprindelig at værne mod udhuling af fondskapitalen.
Konsolideringsfradraget beregnes som 25 pct. af de uddelinger, der i indkomståret er
foretaget til almennyttige formål. Der gives således reelt et fradrag på 125 pct. for sådanne
uddelinger. Hvis der ikke uddeles, men i stedet hensættes til senere opfyldelse af almen-
nyttige formål, giver hensættelserne først ret til konsolideringsfradrag i det indkomstår,
hvori de faktisk uddeles.
Samlet set har fonde i perioden 2007-13 i gennemsnit foretaget uddelinger og hensættel-
ser til almennyttige formål for ca. 8,5 mia. kr. årligt.
Side 2 af 3
KUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om at oversende et notat om indholdet og brugen af det såkaldte konsolideringsbidrag og den såkaldte transparensregel, til skatteministeren
1577540_0003.png
I forhold til den foreslåede ophævelse af konsolideringsfradraget er det i forbindelse med
udarbejdelsen af lovforslaget vurderet, at det umiddelbare merprovenu vil være i størrel-
sesordenen 100 mio. kr. årligt set over en årrække. Skatteministeriet har – blandt andet
som følge af de modtagne høringssvar – konsolideret provenuvurderingen. Det har givet
anledning til en opjustering af skønnet for den umiddelbare årlige provenuvurdering fra
de oprindelige 100 mio. kr. til 150 mio. kr.
Overførselsreglen
Formålet med overførselsreglen er, at der ikke skal være forskel i beskatningen, alt efter
om en erhvervsdrivende fond eller forening vælger at drive erhvervsvirksomheden i eget
regi eller at placere virksomheden i et selskab, som fonden eller foreningen ejer den alt-
overvejende del af.
Når en fond eller forening udøver sine erhvervsaktiviteter inden for sine egne rammer, vil
den skattepligtige indkomst herved kunne nedbringes med fradragsberettigede uddelinger.
Med overførselsreglen er erhvervsdrivende moderfonde og -foreninger, der har placeret
erhvervsaktiviteten i et selskab, givet samme mulighed, når fonden eller foreningen har et
almennyttigt formål.
Overførselsreglen indebærer, at indkomsten i selskabet er skattefri, i det omfang den
overføres til fonden eller foreningen og her uddeles til almennyttige formål eller hensæt-
tes til senere uddeling til sådanne formål.
Efter fremsættelsen af lovforslaget har nye oplysninger fra SKAT vist, at anvendelsen af
reglen – målt på de overførte og fratrukne beløb – er næsten tidoblet på otte år, fra ca.
850 mio. kr. i 2007 til ca. 7 mia. kr. i 2014.
Den kraftige vækst i anvendelsen af overførselsreglen betyder, at finansieringsbidraget fra
en ophævelse af reglen vil være væsentligt større end de 150 mio. kr. årligt i umiddelbart
merprovenu, der er lagt til grund ved indgåelsen af finanslovsaftalen. På denne baggrund
vil regeringen til 2. behandlingen af lovforslaget stille et ændringsforslag om, at den fore-
slåede ophævelse af overførselsreglen udgår af forslaget.
Side 3 af 3