Kulturudvalget 2015-16
KUU Alm.del
Offentligt
1579302_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
[email protected]
www.kum.dk
11. december 2015
Folketingets Kulturudvalg har den 23. november 2015, efter ønske fra Mogens Jensen
(S), stillet mig følgende spørgsmål, nr. 36 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål:
Med henblik på at bringe klarhed over fakta i forbindelse med diskussionerne
om DR’s størrelse og position på mediemarkedet, bedes ministeren oplyse
om det er korrekt:
1. at DR til nyhedsproduktion i 2014 anvendte 587 mio kr., mens de private dagblade
samlet modtog kr. 1.203 mio. kr. i tilskud fra staten til nyhedsproduktion i samme
periode (Kilde: medieforsker Frands Mortensen).
2. at DR har 973 journalister ansat mens de private dagblade har 1.818 ansatte
journalister (Kilde: Dansk Journalistforbund.)
3. at på det danske tv-marked har DR 6 kanaler, TV-2 6 kanaler, MTG 5 kanaler og
Discovery 9 kanaler (Kilde: medieforsker Frands Mortensen)
4. at DR’s 6 kanaler har en seerandel på 33,7 % jf. TNS Gallup TV-meter (Kilde: DR’s
medieudviklingen 2014)
5. at DR på DR.dk har 1.559.000 månedlige brugere mens Ekstra Bladet, BT,
Politiken, JP og Berlingske samlet har 5.340.000 månedlige brugere ifølge Gemius
og Danske Medier Research (Kilde: DR’s Medieudviklingen 2014).
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Kulturstyrelsen. Styrelsen har oplyst følgende til de
enkelte punkter i spørgsmålet:
Ad punkt 1)
a) DR har til Kulturstyrelsen oplyst, at DR i 2014 ud af et samlet budget på ca. 4,3
mia. kr. har anvendt ca. 548 mio. kr. på medieformålet ”Nyheder”. Der er i
forbindelse med regnskabsafslutningen ikke sket korrektioner i beløbet. Beløbet
indeholder direkte og indirekte produktionsomkostninger, men ikke
omkostninger til støttefunktioner, faste fællesomkostninger og anden
virksomhed.
Dok. nr. 15/01826-5
KUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om at bringe klarhed over fakta i forbindelse med diskussionerne om DR’s størrelse og position på mediemarkedet, til kulturministeren
1579302_0002.png
Side 2
b) De trykte nyhedsmedier og skrevne internetbaserede medier modtog i 2014 ca.
372 mio. kr. via mediestøtteordningen som redaktionel produktionsstøtte, heri
inkluderet de to supplementspuljer til henholdsvis landsdækkende dagblade og
fritstående internetbaserede internetmedier. Herudover er der i 2014 givet ca.
10 mio. kr. i støtte via Innovationspuljen samt 21 mio. kr. via Overgangspuljen.
En række private medier (de trykte dagblade) er momsfritaget. Værdien af
momsfritagelsen (0-moms) udgør i 2014 en beregnet nettofordel på ca. 477 mio.
kr. (kilde:
Skatteministeriet).
Tabel 1 - Støtte til de trykte og skrevne internetbaserede medier i 2014:
Støtte
Redaktionel produktionsstøtte (hovedordning og
supplementsordning til små, landsdækkende
dagblade)
Redaktionel produktionsstøtte
(supplementsordning til fritstående
internetmedier)
Innovationspulje
Overgangspulje
I alt
Kilde: Kulturstyrelsen/Medienævnet
2014
366.125.544
6.000.000
10.363.156
21.000.000
403.488.700
Ad punkt 2)
Dansk Journalistforbund (DJ) har på baggrund af henvendelse fra Kulturstyrelsen
foretaget beregninger af fordelingen af ansatte hos de private medier og hos public
service-medierne. Opgørelsen er beregnet på baggrund af DJ’s lønstatistik, der bygger
på medlemmernes job-titler. Antallet af journalister (DJ-medlemmer) ansat hos DR i
2014 (DR og DR Regioner) er 973. Af disse er 630 registreret som journalister. Resten
har blandt andet funktioner som teknikere mv. Antallet af journalister ansat hos
private dagblade i 2014 (inklusive landsdækkende aviser, lokale aviser netmedierne
Altinget og Avisen.dk og gratisaviser, eksklusive gratis, husstandsomdelte ugeaviser) er
1.818, heraf i landsdækkende medier ca. 883 (inkl. netmedierne Altinget og Avisen.dk).
I DJ’s lønstatistik indgår udelukkende fastansatte. Freelancere og praktikanter/elever
er ikke med i ovenstående tal.
Ad punkt 3)
a) DR har på det danske marked 6 kanaler (DR1, DR2, DR3, DR K, DR
Ramasjang, DR Ultra).
b) TV 2/Danmark A/S har på det danske marked 6 kanaler (TV 2, TV 2/Zulu, TV
2/Charlie, TV 2/Sport, TV 2/News, TV 2/Fri).
c) Modern Times Group MTG AB har på det danske marked 19 kanaler (TV3,
TV3+, TV3 PULS, TV3 Sport 1, TV 3 Sport 2, MTV, VH1, VH1 Classic,
Nickelodeon, Viasat Golf, Viasat Film Premiere, Viasat Film Comedy, Viasat
Film Action, Viasat Film Hits, Viasat Film Family, Viasat Explore, Viasat
Nature, Viasat History, Viasat Series) (kilde:
MTG).
KUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om at bringe klarhed over fakta i forbindelse med diskussionerne om DR’s størrelse og position på mediemarkedet, til kulturministeren
1579302_0003.png
Side 3
d) Discovery Networks Denmark har på det danske marked 13 kanaler (Kanal 4,
Kanal 5, 6’eren, Canal 9, Discovery Channel, TLC, Animal Planet, Discovery
World, Discovery Science, Investigation Discovery, Discovery HD Showcase,
Eurosport Danmark, Eurosport 1) (Kilde:
Discovery Networks Denmark).
Ad punkt 4)
DRs seks kanaler havde i 2014 en samlet seerandel på 33,7 %. I 2015 (til og med 23.
november 2015) har DR samlet set haft en seerandel på 33,8 %. (Kilde:
TNS Gallup TV-
meter).
Ad punkt 5)
Af tabel 3 nedenfor fremgår antal månedlige, unikke brugere for henholdsvis dr.dk og
Ekstra Bladet, BT, Politiken, JP og Berlingske samlet for 2014 (målgruppe: danske
internetbrugere 12+ år). Brugertallet er et beregnet gennemsnit af antal månedlige
brugere for de inkluderede måneder (januar til december 2014). Tallene er opgjort for
brug af hjemmesider via henholdsvis almindelig computer (desktop), mobil og tablet.
Før januar 2015 er det ikke muligt at opgive et samlet brugertal på tværs af platforme.
(Kilde:
Gemius)
Tabel 2 - Gennemsnitligt antal månedlige, unikke brugere - fordelt på platform. 2014:
Medier
DR (dr.dk)
Ekstrabladet (eb.dk), BT (bt.dk), Politiken (politiken.dk),
JP (jp.dk) og Berlingske (berlingske.dk) samlet
Desktop
1.792.577
5.798.547
Mobile
997.651
4.627.779
Tablet
1.018.112
3.227.035
Kilde: GemiusAudience – beregnet gemmesnit for antal månedlige, unikke bruger 2014
Univers: Danske internetbrugere 12+ år
Note: Brugertallene kan ikke lægges sammen på tværs af platforme, da den samme bruger alt efter brugen af enheder kan
indgå i opgørelsen for både desktop, mobil og tablet. Før januar 2015 er det ikke muligt via Gemius at beregne et samlet
unikt brugertal på tværs af platforme.
Jeg kan henholde mig til styrelsens oplysninger.
Bertel Haarder