Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
www.kum.dk
21. december 2015
Folketingets Kulturudvalg har den 13. november 2015, efter ønske fra Mette Bock (LA),
stillet mig følgende spørgsmål, nr. 31 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål:
Hvad kan ministeren oplyse om udviklingen i piratkopieret musik over de seneste
år set i lyset af udbredelsen af lovlige streamingstjenester, og kan ministeren vurdere,
hvorledes piratkopieret musik normalt lagres fordelt på forskellige typer af
lagringsenheder, herunder blanke CD’ere, blanke USB-stiks, mobiltelefoner, computere
og tablets?
Svar:
Under henvisning til mit foreløbige svar af 4. december 2015 på ovenstående spørgsmål
skal jeg hermed vende tilbage til Kulturudvalget med svar.
Som oplyst har jeg indhentet bidrag fra Rettighedsalliancen til besvarelsen.
Rettighedsalliancen oplyser følgende:
”Musikforbruget er generelt set steget markant på både gratis og betalingsplatforme.
Samtidig er indtægterne faldende. Piratmarkedet har trykket priserne kolossalt, fordi
man ikke kan tage særlig meget for en vare, når den kan fås gratis lige ved siden af. Det
er det, der helt traditionelt beskrives i klassiske økonomiske modeller som “transaction
costs”. En prisbetalingsvillighed er ikke alene bestemt af varens pris og kvalitet, men
også af tilgængelighed (friktion) og konsekvens (risikoen ved at stjæle den). Det spiller alt
sammen ind i prisvurderingen, når man som forbruger fornemmer, om en vare har en
rimelig pris.
Piratmarkedet er fordelt på flere forskellige typer platforme, som helt overordnet kan
falde i følgende tre kategorier: P2P, streaming og applikationer. Streaming er i dag den
mest populære teknologi. Det, der kendetegner lovlig som ulovlig streaming, er, at der
ikke lagres noget indhold på enheder.
Dok. nr. 15/01702-15