Kulturudvalget 2015-16
KUU Alm.del
Offentligt
1583964_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
[email protected]
www.kum.dk
21. december 2015
Folketingets Kulturudvalg har den 13. november 2015, efter ønske fra Mette Bock (LA),
stillet mig følgende spørgsmål, nr. 31 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål:
Hvad kan ministeren oplyse om udviklingen i piratkopieret musik over de seneste
år set i lyset af udbredelsen af lovlige streamingstjenester, og kan ministeren vurdere,
hvorledes piratkopieret musik normalt lagres fordelt på forskellige typer af
lagringsenheder, herunder blanke CD’ere, blanke USB-stiks, mobiltelefoner, computere
og tablets?
Svar:
Under henvisning til mit foreløbige svar af 4. december 2015 på ovenstående spørgsmål
skal jeg hermed vende tilbage til Kulturudvalget med svar.
Som oplyst har jeg indhentet bidrag fra Rettighedsalliancen til besvarelsen.
Rettighedsalliancen oplyser følgende:
”Musikforbruget er generelt set steget markant på både gratis og betalingsplatforme.
Samtidig er indtægterne faldende. Piratmarkedet har trykket priserne kolossalt, fordi
man ikke kan tage særlig meget for en vare, når den kan fås gratis lige ved siden af. Det
er det, der helt traditionelt beskrives i klassiske økonomiske modeller som “transaction
costs”. En prisbetalingsvillighed er ikke alene bestemt af varens pris og kvalitet, men
også af tilgængelighed (friktion) og konsekvens (risikoen ved at stjæle den). Det spiller alt
sammen ind i prisvurderingen, når man som forbruger fornemmer, om en vare har en
rimelig pris.
Piratmarkedet er fordelt på flere forskellige typer platforme, som helt overordnet kan
falde i følgende tre kategorier: P2P, streaming og applikationer. Streaming er i dag den
mest populære teknologi. Det, der kendetegner lovlig som ulovlig streaming, er, at der
ikke lagres noget indhold på enheder.
Dok. nr. 15/01702-15
KUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om udviklingen i piratkopieret musik over de seneste år set i lyset af udbredelsen af lovlige streamingstjenester, til kulturministeren
Side 2
Piratmarkedet er også kendetegnet ved, at der findes en række lukkede platforme, hvor
nye musikalbums piratudgives først. På de lukkede platforme skal brugerne opfylde en
række betingelser for at være med. Man skal eksempelvis inviteres af en anden bruger,
ligesom der stilles krav til, at man selv distribuerer musik, dvs. deler det ulovligt med
andre brugere. Det største danske lukkede netværk har cirka 45.000 brugere.
Efter, at musikken er tilgængeliggjort på lukkede platforme, spreder det sig til åbne
platforme, sociale medier osv. hvor alle internetbrugere har adgang til det.
Piratplatformenes indtægter genereres gennem annoncer og brugerbetaling.
P2P (fildelingsnetværk):
Forbruget på denne platform har været faldende de seneste år, og volumen af illegal
spredning af musik ved brug af den teknologi er faldet markant med de nye
streamingtjenester. I RettighedsAlliancen følger vi den ulovlige spredning af dansk
musik på P2P-netværket, hvor omfanget er kommet ned i langt mindre volumener, end vi
har set tidligere. Der er dog fortsat aktivitet på P2P-platformene uagtet, at der findes
lovlige tjenester, hvor samme musik kan fås gratis (fx Spotify). Man har også erfaret, at
forsøger man at tilbageholde udgivelsen af noget musik, ved fx at release a-simultant,
sker der et hurtig flyt af brugere til de ulovlige tjenester.
RettighedsAlliancen monitorerer P2P-netværk og indsamler data om ulovlig brug af
musik på disse tjenester. Det generelle billede, vi observerer, er, at musik piratkopieres
mest i perioden omkring udgivelsen af et nyt album og derefter stagnerer omfanget af
piratforbruget. For nye danske udgivelser ser vi, at de piratkopieres 11.000-15.000 gange
i forbindelse med officiel udgivelse, alene på P2P-netværk.
Samtidig ser vi, at al musik piratudgives, og er derfor tilgængeligt på disse platforme til
fri afbenyttelse.
Streaming:
YouTube er langt den største streamingplatform i verden. I Skandinavien er Spotify en
stor spiller, mens andre streamingtjenester er større i andre lande. YouTube er i proces
med at udvikle betalingsmodeller foreløbigt finansieret af reklamer. Indtægterne via
denne platform, trods dens store popularitet, er ekstremt små. YouTube fjerner indhold,
når rettighedshavere henvender sig – selvom det er en meget langsommelig proces, og
samme musik hurtigt er uploadet af en anden bruger. Derfor har de udviklet Content ID,
en fingerprint-teknologi, der kan genkende musik og automatisk nægte et upload.
Processerne med at udvikle værktøjer, der effektivt kan forebygge piratupload er i
fremgang, men udviklingen går meget langsomt i forhold til den teknologiske udvikling
og udviklingen i måder, vi forbruger musik.
Applikationer:
KUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om udviklingen i piratkopieret musik over de seneste år set i lyset af udbredelsen af lovlige streamingstjenester, til kulturministeren
Side 3
Applikationer, der bruges til ulovligt at afspille eller downloade musik, er et stigende
problem i forhold til piratkopiering.
Applikationer er programmer, der bruges på smartphones og mobile enheder. Der
udvikles hele tiden nye applikationer, der kan bruges til at finde og bruge musik fra
platforme på internettet, og der dukker konstant nye musikapplikationer op på de tre
salgsplatforme Itunes Store, Windows Store og Google Play.
Mange af dem distribuerer ulovlig musik i den forstand, at de “tapper musik” fra legale
eller illegale platform. Det kan eksempelvis være platforme som YouTube og
SoundCloud. Platformene stiller indhold til rådighed igennem API'er
(applikationsinterfaces), der gør det muligt for udviklere at tilgængeliggøre indholdet for
andre brugere igennem deres applikationer. Denne udvikling betyder i praksis, at det i
højere grad er programmer, der giver adgang til indhold - som altså ikke lagres lokalt -
der trender på piratområdet i øjeblikket end den slags fildeling vi kender fra
enhedsdownload på lokale lagringsmedier. Denne teknologiske trend kender vi også fra
den populære illegale film- og tv-serietjeneste PopcornTime.
For så vidt angår de fysiske enheder, er det væsentligt at være opmærksom på, at vores
forbrugsmønstre har ændret sig i takt med udviklingen af de digitale platforme. Derfor
er man, når man taler om piratmarkedet gået bort fra at tale om lagring af piratindhold
på enheder, fordi vi i dag taler mere om at have adgang til musik, frem for at eje musik.
Uanset, hvilken tilgang, man vælger, er den generelle digitale udvikling den, at når man
har fået adgang til et stykke musik, så har man automatisk adgang til det stykke musik
fra flere enheder - og kan lagre det, hvis der er tale om download. Enheder er forbundet
til opkobling til netværk eller til skyen: fx Icloud, hvis man bruger Itunes og har apple-
produkter som enheder. Hvis en bruger henter indhold ned på en enhed, er det samme
indhold hurtigt distribueret til andre enheder, og på den måde ligger det samme indhold
på mange enheder uanset, om det som udgangspunkt er lovligt eller ulovligt.
Det er ikke muligt at observere, hvad og hvor meget indhold, der deles ulovligt på
eksempelvis CD’ere og USB-stiks. Det er ikke det samme som, at der ikke stadig sker en
ulovlig deling af indhold via fysiske enheder. Men det er ikke denne type piratkopiering,
der er dominerende på piratmarkedet.
Det generelle billede i forhold til piratkopiering af musik er, at det i dag ikke er muligt at
tage markedspris for en vare, fordi al musik ligger tilgængeligt på ulovlige platforme.
Det har resulteret i det, man kalder “the value gap”. Et “value gap” er forskellen mellem
en vares værdi og den pris, man kan tage for varen.
Derfor har de lovlige streamingtjenester ikke løst piratkopieringsproblematikken, men de
er til gengæld en helt og aldeles afgørende brik for at løse det.”
Jeg kan henholde mig til Rettighedsalliancens besvarelse.
KUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om udviklingen i piratkopieret musik over de seneste år set i lyset af udbredelsen af lovlige streamingstjenester, til kulturministeren
Side 4
Jeg kan i forlængelse heraf oplyse, at jeg finder, det er vigtigt med en effektiv
lovgivningsmæssig håndhævelse af ophavsrettigheder. Håndhævelse af
ophavsrettigheder kan imidlertid ikke stå alene. Bekæmpelse af piratkopiering er nødt
til at gå hånd-i-hånd med dialog mellem alle parter, der er en del af internettets
værdikæde, oplysning om ophavsret og værdien heraf samt frivillige aftaler mellem
rettighedshavere og brugere, der skal gøre internettet mere lovligt. Derudover er det
vigtigt, at der løbende bliver skabt lettere adgang til lovligt indhold på internettet.
Jeg er glad for, at vi i Danmark har nogle glimrende eksempler på, at sådanne tiltag
skaber fremskidt og positiv opmærksomhed på ophavsretten. Det har vi både set i
forbindelse med informationskampagnen ”Share with Care”, som blev gennemført i et
samarbejde mellem Rettighedsalliancen, DIITEK, Teleindustrien og Kulturministeriet.
Jeg har desuden besluttet at genopstarte dialogen mellem en lang række aktører på
internettet om at finde frivillige løsninger på, hvordan man kan hjælpe borgere og
virksomheder på internettet om at vælge det lovlige indhold frem for det ulovlige.
Bertel Haarder