Kulturudvalget 2015-16
KUU Alm.del
Offentligt
1670261_0001.png
Side
|
1
Til
Kulturminister Bertel Haarder
27.9.2016
Kulturministeren har bedt TV 2 Regionerne kommentere Danske Mediers rapport om DR og de regionale TV
2-stationer i konkurrence med de private medier fra august 2016 på foranledning af Folketingets
kulturudvalg.
TV 2 Regionerne har fået en relativt kort svarfrist, og har derfor ikke kunnet opnå samme dybde i sin
kommentar, som Danske Medier har opnået via sit samarbejde med eksterne konsulenter om rapporten.
TV 2 Regionerne har valgt at opdele kommentaren i tre dele:
Dokumentation for og rettelse af faktuelle fejl omhandlende TV 2 Regionerne i rapporten
Kommentar til Danske Mediers politiske synspunkter
TV 2 Regionernes afsluttende bemærkninger
Faktuelle fejl
På side 4 angives det, at TV 2 Regionerne typisk publicerer 10 nyhedsartikler på Facebook om dagen.
Antallet er snarere det halve, typisk 5-6 opslag på Facebook pr. dag.
På side 5 omtales licensfinansierede mediers indhold som gratis. Men seere og brugere betaler jo licens,
heraf går årligt 230,48 kroner pr. husstand til TV 2 Regionerne. Så gratis er indholdet faktuelt ikke.
Side 5:
’De regionale TV 2-stationer og DR tilbyder som hovedregel indhold, som de private medier i forvejen har
på hylderne’,
fremgår det af rapporten. Det er ikke korrekt fsa. TV 2 Regionerne. Vi tilbyder som
hovedregel nyheder og programmer formidlet via tv og videoklip, altid med regionalt afsæt. Det er der vist
ingen privatejede medier, der gør.
På side 12 opgør Danske Medier produktionen til TV 2 Regionernes hjemmesider på to givne dage, nemlig
den 29. april og den 9. maj. Opgørelsen er decideret usand. Her dokumenteres de korrekte tal:
TV 2 Østjylland
TV 2 Lorry
Danske Medier
TV 2 Østjylland holder sig til
forholdsvis korte tekstblokke og
har ofte video klippet ind i
teksten. Vi taler om længder på
500-1.100 anslag. Hyppige
opdateringer af nyheder.
TV 2 Lorry ligger omkring 1.400-
1.800 anslag. Ofte uden video.
Reel optælling
29.4.2016: 28 artikler, heraf 9
med video
9.5.2016: 24 artikler, heraf 14
med video
29.4.2016: 14 artikler, heraf 7
med video
9.5.2016: 17 artikler, heraf 4 med
video.
KUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 203: Spm. om kommentarer til Danske Mediers rapport fra august 2016 om DR og de regionale TV-2-stationer i konkurrence med de private medier, til kulturministeren
1670261_0002.png
Side
|
2
TV2 Nord
TV 2 Nord ligger omkring 1.400-
1.800 anslag ofte uden video og
har ligefrem artikler med
fastbillede-serier. TV 2 Nord
promoverer på sin hjemmeside
10 lokale, kommercielle websites.
TV 2 Nords artikler har 800-1.400
anslag.
29.4.2016: 14 artikler, heraf 2
med video og fire med fastbilled-
serier
9.5.2016: 13 artikler, heraf 2 med
video og 2 med fastbilled-serier.
TV 2 Nord har samarbejde med ti
lokale netmedier, som tipper TV 2
Nord om historier fra deres
dækningsområde, og som en
service kan man på TV 2 Nord
læse artiklerne fra de lokale
medier via link.
29. april 2016: 18 artikler, heraf 1
med video
9. maj 2016: 27 artikler, heraf 6
med video (af de seks var fire
brugergenererede)
TV Øst
TV Øst ligger mellem 900-1.700
anslag. Oftest uden video. Der er
dog ’min hverdag’-video på
mellem 23-40 sekunder.
Videoerne bærer præg af at være
amatøroptaget og udelukkende
illustration af f.eks. en ny form
for trampolin-fitness. Det er ikke
reel journalistik.
TV 2 Fyn anvender lidt længere
tekster. Helt op til 2.982 anslag.
Kun meget få artikler har video.
Det fremgår, at nogle er amatør-
optagelser, mens andet er
professionelt optaget og
redigeret.
TV 2 Fyn
29. april 2016: 23 artikler, heraf
13 med video. Gennemsnitligt
antal anslag pr. artikel: 1.600 inkl.
byline.
9. maj 2016: 18 artikler, heraf 6
med video.
TV 2 Fyn eksperimenterede i
foråret med longreads på nettet,
og havde derfor længere artikler i
den periode. Eksperimentet er
overstået, og nu er det
gennemsnitlige antal anslag
1.000-1.500.
TV 2 Fyn anvender ikke
systematisk amatøroptagelser.
KUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 203: Spm. om kommentarer til Danske Mediers rapport fra august 2016 om DR og de regionale TV-2-stationer i konkurrence med de private medier, til kulturministeren
1670261_0003.png
Side
|
3
TV 2 Bornholm
TV 2 Bornholm har generelt lidt
kortere tekster, men hyppige
opdateringer. En screening 9. maj
2015 (red.:2016?) viste ingen
artikler med video lagt op samme
dag.
TV Syd bringer kortere og
længere artikler i et mix. Stort set
ingen video.
TV MidtVest. Hyppige
opdateringer af nyheder – op til
30 på et døgn. Kun få serveres
med lyd eller video. Tekst mellem
1.200-2.000 anslag.
29. april 2016: 27 artikler, heraf 4
med video
9. maj 2016: 24 artikler, heraf 5
med video
29.4.2016: 14 artikler, heraf 8
med video
9.5.2016: 21 artikler, heraf 14
med video
29.4.2016: 18 artikler, heraf 2
med video
9.5.2016: 21 artikler, heraf 2 med
video
TV SYD
TV MIDTVEST
Vi mener, at det hører hjemme i billedet, at der ud over de optalte nyhedsartikler, findes masser af video
på vores hjemmesider, idet alle fem daglige nyhedsudsendelser (12.30, 17.12, 18.15, 19.30 og 22.27) og alle
øvrige programmer og programserier, herunder også magasinprogrammer sendt i vores TV 2 vinduer, er at
finde på hjemmesiderne og tilgås i stor stil af brugerne.
På side 19 skriver Danske medier, at der desværre ikke findes tal for TV 2 Regionerne fsa. angår
gennemsnitligt tidsforbrug, gennemsnitligt antal sidevisninger eller gennemsnitligt antal besøg pr. måned.
Dette er ikke korrekt. Tallene findes og bliver brugt hver eneste dag til at måle, om vi har fat i brugerne. Vi
benchmarker også på tværs af regionerne.
Men det er korrekt, at vi har valgt ikke at bruge licensmidler på at abonnere på Danske Mediers tal, som er
irrelevante for vores virksomheder, idet de er skabt med henblik på at servicere annoncører med et måltal
for, hvor mange mennesker, deres reklamer rammer. Danske Medier kunne dog have fået tallene ved
henvendelse til os, og kunne også have fundet de årlige tal i vores offentligt tilgængelige public
serviceredegørelser.
Men vi har samlet dem her, dog ikke tallet for gennemsnitligt tidsforbrug, da det tal kan gøres op på flere
måder, og vi har ikke kendskab til, hvilken metode Danske Medier har valgt. For at gøre tallene
sammenlignelige, har vi taget tallene for 2. halvår af 2010 og 2015 (det har Danske Medier, så vidt vi kan se,
gjort) og lagt dem sammen og delt mellem seks. Tallene afviger derfor fra de tilsvarende tal i vores public
service-redegørelser. Derudover understreger vi, at en stor del af tidsforbruget på vores hjemmesider
udgøres af sening af hele programmer af 28-56 minutters varighed, hvorfor tallene ikke vil være
sammenlignelige med regionale avisers tal, da de regionale aviser os bekendt ikke producerer lange tv
programmer.
KUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 203: Spm. om kommentarer til Danske Mediers rapport fra august 2016 om DR og de regionale TV-2-stationer i konkurrence med de private medier, til kulturministeren
1670261_0004.png
Side
|
4
Sidevisninger pr. mdr. (gennemsnit)
2015
2010
506.112,00
547.539,33
687.211,50
564.630,67
614.807,83
461.996,00
46.500,00
738.052,83
4.166.850,17
Sessioner pr. mdr. (gennemsnit)
2015
763.369,00
730.478,00
834.267,00
448.801,83
745.562,33
1.168.194,33
977.251,17
281.570,33
5.949.494,00
2010
166.776,83
225.372,33
300.336,33
219.696,17
198.799,83
125.445,33
13.620,50
234.870,83
1.484.918,17
TV SYD
TV MIDTVEST
TV ØST
TV 2/Fyn
TV 2 Nord
TV 2/Lorry
TV2OJ
TV 2 Bornholm
Samlet
1.459.471,33
1.693.801,00
1.634.546,33
834.105,67
1.356.427,17
1.888.576,67
2.242.263,83
686.539,00
11.795.731,00
Det er i øvrigt interessant, at Danske Medier i sit skema vælger at opdele formiddagsaviser og
morgenaviser. Virkeligheden er jo, at formiddagsaviserne tilhører de to store aviskoncerner, Berlingske og
JP/Politiken, så opstillingen er ikke retvisende med tanke på, at det er de to store landsdækkende
morgenavis monopoler, som også ejer de formiddagsaviser, som har haft den suverænt største stigning i
sidevisninger. Ser man morgenaviser og formiddagsaviser under et, har de haft en stigning i sidevisninger
på 68 procent.
Kommentar til Danske Mediers politiske synspunkter
Danske Medier anfægter TV 2 Regionernes tilstedeværelse på nettet med nyhedsartikler. På side 6 fremgår
det, at vi ikke har fået sat rammer for vores virksomhed. Vi henviser til vores public service-kontrakt med
kulturministeren, som jo sætter rammen for vores forpligtelse, blandt andet i form af nedenstående
gengivelse fra PS-kontraktens kapitel 2.
Præmis for public service,
hvor der i første afsnit står følgende:
’Kontrakten indgås for en fireårig periode, jf. afsnit 12, og skal sikre, at (TV 2 Regionens navn) videreføres
og udvikles som udbyder af regionalt public service indhold på tv, internet og andre platforme, som seere
og brugere efterspørger.’
Denne passus er bestemt af politikerne, og den giver rigtig god mening. DR’s Medieudviklingen 2015
fortæller nemlig, at 48% af unge voksne (20-35 årige) i 2015 foretrak Facebook til nyheder og baggrund, og
at en udelukkelse af sociale medier reelt vil betyde at vi mister kontakt med og relevans for en stor del af
befolkningen – og hele befolkningen over tid. Samme konklusion drager Reuters Institute i sin rapport
’Whats happening with TV news’.
Samtidig er antallet af husstande uden adgang at se TV2 Danmark via almindeligt tv-signal og TV2 Play for
nedadgående, særligt blandt yngre danskere, hvilket betyder, at vi er nødt til at nå dem ved hjælp af andre
platforme.
Samtidig er det en vigtig pointe, at hvis det skal give mening at opkræve licens fra alle, der ejer en
internetforbindelse (herunder en smartphone), og som dermed kan tilgå licensfinansieret indhold, skal
indholdet tilpasses de platforme, som licensbetaleren bruger. Hvis vi ikke kan følge medieforbruget og være
til stede når og hvor brugerne vil tilgå os, mister vi relevans og dermed vores eksistensberettigelse.
KUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 203: Spm. om kommentarer til Danske Mediers rapport fra august 2016 om DR og de regionale TV-2-stationer i konkurrence med de private medier, til kulturministeren
1670261_0005.png
Side
|
5
Side 5 i rapporten skriver Danske Medier om mangfoldighed og mediepluralisme:
’Det er en væsentlig
opgave for staten at befordre en situation, hvor der er plads til det mangeartede udbud’.
TV 2 Regionerne er helt enige i, at pluralisme i medieudbuddet er en vigtig hjørnesten i et demokrati, hvor
en fri debat er selve forudsætningen for demokratiet. Der var engang, hvor udbuddet af aviser både lokalt
og nationalt sikrede denne pluralisme. Det er ikke tilfældet længere. Aviserne er i dag samlet i koncerner,
og de lokale aviser er reduceret i betragteligt omfang. Danske Mediers medlemmer kan ikke længere alene
løfte opgaven med at sikre den demokratiske debat. Dertil er de for få. Det vil være en udfordring for
demokratiet, hvis der kun er ét medie i et lokalområde. Det vil skabe monopol. Det er ikke det Danmark og
det demokrati, som vi ønsker. Begrænses regionernes muligheder på internettet, så vil det reducere
pluralismen i medieudbuddet.
Side 8 kommer Danske Medier med et løsningsforslag med seks punkter.
Herunder kommenterer vi på de punkter, der er relevante for TV 2 Regionerne.
1. Statsmediernes avislignende digitale nyhedstjeneste må ophøre. Tilbuddet bør kun bestå af korte
nyheder svarende til bureaustof og tekst-tv samt stof, der er direkte afledt af researchen vedr.
radio- og tv-udsendelser.
Kommentar:
Modellen kendes som den tyske model, som har været lovfæstet i Tyskland siden 2009. Der
findes ingen dokumentation for, at modellen har styrket de tyske aviser. Ligesom der generelt ikke findes
dokumentation for, at det som Danske Medier kalder sund fornuft/logik – at hvis licensbetalerne ikke kan
tilgå nyheder på licensfinansierede medier, vil de betale for dem på privatejede medier. Problemet er bare,
at det altså ikke kan dokumenteres. I Tyskland har aviser og Public Service-institutioner efter nogle år med
krig i stedet valgt at arbejde sammen om at udvikle og dyrke journalistikken. Hvilket TV 2 Regionerne synes
er en rigtig vej at gå, men desværre er vores fremstrakte hænder mod de regionale aviser blevet afvist gang
på gang. Senest ved folketingsvalget i 2015, hvor tidligere tiders samarbejder om valgcafeer dagen efter
valget, blev afvist af aviserne flere steder i landet.
Den tyske model bygger som sagt på en udokumenteret forudsætning om, at hvis de licensfinansierede
medier stækkes på nettet, vil brugerne straks søge over på de privatejede mediers betalingssites. Et
eksempel på, at det ikke sker, er da Midtjyske Medier over natten indførte en betalingsmur onsdag den 7.
november 2012.
KUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 203: Spm. om kommentarer til Danske Mediers rapport fra august 2016 om DR og de regionale TV-2-stationer i konkurrence med de private medier, til kulturministeren
1670261_0006.png
Side
|
6
I ugen inden betalingsmuren havde tvmidtvest.dk følgende brugertal:
Ugen onsdag den 31. oktober til tirsdag den 6. november 2012
76.198 sessioner
42.753 brugere
191.092 sidevisninger
Efter betalingsmuren så tallene for tvmidtvest.dk sådan her ud:
Ugen torsdag den 8. november til onsdag den 14. november 2012
74.667 sessioner
41.268 brugere
189.429 sidevisninger
Betalingsmuren fik altså ikke brugerne til at strømme over til tvmidtvest.dk. Betalingsmuren havde ingen
konsekvenser for forbruget på den regionale stations hjemmeside.
En anden pointe er, at medieforbruget for tiden undergår voldsomme forandringer.
Accelererende i de sidste tre år har danskerne flyttet deres medieforbrug. Bevægelsen er gået fra at se
lineært tv udsendt på tv kanaler til at få nyheder, tv, og indhold i det hele taget på alle mulige andre
platforme. Hvis de regionale tv-stationer ikke flytter sig sammen med danskerne, bliver den del af public
service udbuddet irrelevant.
I den samme periode og især fra 2015 er danskernes medieforbrug skiftet til mobile platforme. Disse
platforme stiller helt andre krav til tilgængelighed og design. Det giver ikke mening i en situation, hvor
forbrugerne er på de mobile platforme, og fordi der betales licens bare for det have en mobilplatform, at
der så udstikkes begrænsninger for, hvad licensbetalerne derefter må modtage. Det vil i vores optik ikke
give mening, og det vil på sigt ødelægge den massive opbakning, som licensbetalte medier i dag nyder godt
af.
De regionale tv-stationer har været dygtige til at fange brugernes bevægelser. Derfor er de blevet store
også på de sociale medier. Og når så TV 2 Regionerne har været dygtigere end Danske Mediers
medlemmer, så bliver det brugt imod TV 2 Regionerne.
I rapporten sammenlignes regionernes antal følgere på Facebook med de tilsvarende lokalaviser. Heraf
fremgår det, at alle regioner (på nær en) ligger over eller væsentligt over de tilsvarende aviser. Facebooks
betydning har været åbenlys for alle medier i de seneste 2-3 år. 3,5 millioner danskere har en Facebook-
konto, og 62 procent er på Facebook dagligt. At opdyrke og få succes med det vil nødvendigvis udvide den
kontaktflade et medie har. Det ved vi i TV 2 Regionerne, og det ved Danske Medier også.
At stække TV 2 Regionerne på digitale medier vil med andre ord med tiden fjerne vores relevans og dermed
også os, hvilket vil få konsekvenser for dækningen af landsdelene og overlade et de facto monopol til de
store sammenfusionerede aviskoncerner, hvorefter mediepluralisme vil være en saga blot.
KUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 203: Spm. om kommentarer til Danske Mediers rapport fra august 2016 om DR og de regionale TV-2-stationer i konkurrence med de private medier, til kulturministeren
1670261_0007.png
Side
|
7
2. Nedsættelse af licensfinansieringen med 5 pct. om året i 5 år.
Kommentar:
TV 2 Regionerne arbejder hver dag hårdt og intenst på at styre økonomien, og på at styre den
stramt. For 64 mio. kr. om året skal vi producere fem daglige nyhedsudsendelser til TV 2 vinduerne, vi skal
producere programmer til vores 24-timers kanaler, hvor der i seneste medieforlig stilles forventninger om,
at vi dækker begivenheder af stor regional betydning, og vi skal producere og udvikle vores digitale
tilstedeværelse. Vi har omkostninger til rettigheder, sendenet og hjemmeside, ligesom flere af os befinder
os i områder af landet, hvor det er svært at rekruttere medarbejdere med de fornødne kompetencer.
Udfordringer er der nok af.
Selvfølgelig kan man beskære vores licenstilskud med 3,2 mio. kr. årligt, i alt 16 mio. kr. over fem år. Det vil
betyde, at vores licenstilskud bliver 48 mio. kr. De nævnte faste omkostninger til rettigheder, sendenet etc.
vil jo ikke ændre sig i den anledning, så det vil de facto være penge til at producere indhold, der vil
bortfalde. 16 mio. kr. svarer rundt regnet til 32 journalister. I virksomheder med typisk omkring 70 ansatte,
vil det være op mod halvdelen, der i givet fald vil blive skåret væk. Hvis det blev en realitet, ville det ikke
længere være realistisk at opretholde vores tv-forpligtelser, hvor sendenettet udgør en ikke ubetydelig
udgift, og hvor produktionsomkostninger er relativt høje. En mulighed med et budget i den størrelsesorden
ville være udelukkende at bede os producere til nettet, hvor omkostningerne trods alt er lavere. En anden
mulighed ville være at slække den meget stramme lovgivning om TV 2 Regionernes mulighed for andre
indtægter, herunder reklameindtægter. Med andre ord: En beskæring af TV 2 Regionernes licenstilskud ville
kun gøre os til endnu stærkere konkurrenter med Danske Mediers medlemmer, og vil altså have den stik
modsatte effekt i forhold til Danske Mediers forventninger.
3. Nedlæggelse af DR kanaler.
Kommentar:
Ingen bemærkninger.
4. Udsendelsesvirksomheden indskrænkes til programmer, der enkeltvis har Public Service-
perspektiv. Underholdning som smøremiddel til at få nyhedsudsendelserne til at glide ned har
ikke langsigtet relevans i en selvvalgstid.
Kommentar:
TV 2 Regionerne har kun indhold med Public Service-perspektiv. Med vores stramme
budgetter er det altid nødvendigt at fokusere på kerneopgaven, og vi arbejder på forskellig vis med regional
public service. Dette har vi trods alt aldrig hørt anfægtet, så vi fornemmer at dette punkt er med adresse til
DR.
5. Der bør konsekvent gennemføres værdi- og markedstest før nye initiativer igangsættes. Da der
bestandigt sker en udvikling af det eksisterende programudbud, bør dette også værdi- og
markedstestes med f.eks. tre års mellemrum.
Kommentar:
TV 2 Regionerne mener, at dette ønske er alt for omfattende og vil afstedkomme et enormt
bureaukrati og ikke mindst umuliggøre vores forsøg på at følge medieudviklingen og flytte os sammen med
brugerne og seerne, da markeds- og værditest tager tid at lave. Vi ser det som vores styrke, at vi er små
KUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 203: Spm. om kommentarer til Danske Mediers rapport fra august 2016 om DR og de regionale TV-2-stationer i konkurrence med de private medier, til kulturministeren
1670261_0008.png
Side
|
8
agile virksomheder, som kan reagere hurtigt på såvel medieforbruget og manglende seer- og
brugerinteresse. Denne position er afgørende for, at vi kan producere rigtig mange minutter for få penge
og med stor relevans for seere og brugere i lige præcis vores landsdele.
6. Udlægning af væsentlige dele af programproduktionen, som derved medvirker til at forbedre de
private mediers og producenters økonomi.
Kommentar:
TV 2 Regionerne har allerede et udlægningskrav, som vi kæmper for at opfylde. På grund af
vores egne lave produktionspriser, kan produktionsselskaberne kun sjældent konkurrere på prisen. Et øget
krav om udlægning vil derfor forøge vores produktionsomkostninger og dermed give mindre indhold for
pengene.
TV 2 Regionernes afsluttende bemærkninger
TV 2 Regionerne har sympati og forståelse for, at dagbladenes forretningsmodel er udfordret. Printaviser
mister betydning, og aviserne har selv været med til at vænne befolkningen til, at nyheder på nettet er
gratis. Sådan er det i Danmark, og sådan er det i de fleste andre lande.
Danske Medier har i andre sammenhænge erkendt, at internationale virksomheder som Google og
Facebook er de største konkurrenter til dagbladene, fordi de opsluger så stor en del af annoncekronerne på
nettet. Men Danske Medier har også erkendt, at den konkurrence bliver svær at vinde, og derfor går
lobbyorganisationen målrettet efter at stække de licensfinansierede medier (Journalisten, den 14.9.2016:
http://journalisten.dk/slaget-om-dr
). Det er også forståeligt, men måske ikke så klogt set i et
fremtidsperspektiv. Da intet tyder på, at en stækkelse af TV 2 Regionerne vil styrke de regionale dagblade,
men blot reducere mængden af regionalt indhold til brugere og seere og dermed reducere antallet af
redaktioner og journalister, der ikke har til huse på Rådhuspladsen i København endnu mere – og det antal
er allerede reduceret kraftigt – vil befolkningen ude i landet få en dårligere dækning af deres landsdel.
En svensk undersøgelse fra 2015 viste, at public service alt i alt har en positiv indvirkning på markedet. TV 2
Regionerne finder undersøgelsen interessant. Den er bestilt af den daværende borgerlige regering, og
konkluderer, at det især er internationale aktører, der påvirker markedet.
Over hele verden er de gamle trykte medier pressede af den digitale udvikling. Det har stået på i 10 år og
selvom der nu ses nye medieplatforme, som udkommer på nettet (eks. vis Huffington Post), så er den
endelige løsning på, hvordan mediernes forretningsmodel skal se ud, ikke fundet. I denne udvikling har
Danske Medier bestemt ikke gået forrest. I Malmø har den store avis Sydsvenskan i år fjernet sin
betalingsmur, fordi tallene nu viser, at annonceindtægterne - når der er mere trafik - kan bære udgivelsen.
Sydsvenskan arbejder i et medielandskab, hvor der også er en stærk public service station (SVT), som har
regioner.
I Norge vil de private medier gerne i samarbejde med public service medierne. Det sker i en erkendelse af,
hvad der er sandheden lige nu: Det er ikke public service medierne, der tager penge fra de private medier.
Det er Google og Facebook, som i de senere år har taget en væsentlig del af indtægterne.
KUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 203: Spm. om kommentarer til Danske Mediers rapport fra august 2016 om DR og de regionale TV-2-stationer i konkurrence med de private medier, til kulturministeren
1670261_0009.png
Side
|
9
I de senere år har TV 2 Regionerne flere steder i landet som nævnt taget kontakt med regionale dagblade
med henblik på samarbejde. Og heldigvis er der gode erfaringer med samarbejde. Eksempelvis mellem TV 2
Østjylland og Aarhus Stiftstidende, som i oktober har inviteret den amerikanske ambassadør til at tale til
brugerne om det amerikanske præsidentvalg. Her deler de to mediehuse indhold under en fælles identitet.
Vores erfaring er, at meget kan lade sig gøre, når det foregår lidt i det skjulte og udenfor direktionsgangene,
mens henvendelser til toppen ofte besvares med afvisninger. Vores opfordring til Danske Medier er at
smide de ideologiske handsker og i stedet tage arbejdshandsker på for sammen med os at styrke den
regionale journalistik og facilitere den vigtige og nære debat og diskussion som er så vigtig for
sammenhængskraften i lokalmiljøerne rundt om i Danmark.