Kulturudvalget 2015-16
KUU Alm.del
Offentligt
1674939_0001.png
Folketingets Kulturudvalg
Sagsnr.
2016 - 6723
Doknr.
395709
Dato
11-10-2016
Folketingets Kulturudvalg har d. 13. september 2016 stillet følgende spørgsmål nr.
192 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Spørgsmål nr. 192:
”I forlængelse af de anbefalinger, som fremgik af Sundhedsstyrelsens og Socialstyrel-
sens publikation “Tilbud der gør en forskel – idræt til børn og unge med særlige be-
hov” (2015) bedes ministeren redegøre for, om der efter ministerens opfattelse i dag
er tilstrækkelig fokus og hjælp til at få udsatte børn og unge til at deltage i fritids- og
idrætsaktiviteter?”
Svar:
Der er i de senere år gjort meget fra centralt hold for at understøtte udsatte børn og
unges deltagelse i fritidsaktiviteter.
Med satspuljeaftalen for 2006-2009 blev der afsat midler over to år til at afprøve for-
skellige modeller til at få udsatte børn og unge, der ikke har mulighed for at deltage i
fritidsaktiviteter på lige vilkår med deres jævnaldrende, engageret i en fritidsaktivitet.
Der blev i den forbindelse afprøvet en forsøgsordning med fritidspas, der havde til
formål at se virkningen af henholdsvis kontingentstøtte og fritidsvejledning som middel
til at integrere udsatte børn og unge i det organiserede fritidsliv. I alt 10 kommuner
deltog i projektet. En evaluering af forsøget fra 2009 viser, at en kombination af både
fritidsvejledning og økonomisk støtte til kontingent, træningsudstyr, transport mv. gav
de bedste betingelser for at engagere flere børn og unge i fritidsaktiviteter.
Med satspuljeaftalen for 2010-2013 blev der afsat en ny pulje på i alt 80 mio. kr. over
fire år til at udbrede erfaringerne med fritidspas til flere kommuner. Her deltog i alt 23
kommuner. Og med finansloven for 2014 i regi af Forebyggelsespakken ”Tidlig Indsats
– Livslang Effekt” blev der igen afsat midler til at udbrede ordningen til flere kommu-
ner. I det regi deltager i alt 8 kommuner i et 2-årigt forløb med henblik på at implemen-
tere en fritidspasordning i deres kommune.
Som opfølgning på dette projekt udarbejdes der et inspirationskatalog med fokus på
implementering af fritidspasordninger i kommuner. Kataloget udkommer i slutningen af
2016.
Med Forebyggelsespakken blev der endvidere etableret en lovhjemmel i servicelovens
§ 11 til, at kommunerne – uden at indgå i en forsøgsordning med fritidspas – kan til-
byde økonomisk støtte til fritidsaktiviteter til børn og unge med behov for særlig støtte.
Hjemlen var et ønske fra de kommuner, som havde gjort sig gode erfaringer med fri-
tidspas i projektregi og som gerne ville fortsætte ordningen efter endt projektperiode.
Bestemmelsen trådte i kraft 1. oktober 2014. Der findes ikke en opgørelse over bru-
gen af bestemmelsen.
KUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 192: Spm. om der efter ministerens opfattelse i dag er tilstrækkelig fokus og hjælp til at få udsatte børn og unge til at deltage i fritids- og idrætsaktiviteter, til social- og indenrigsministeren
1674939_0002.png
Herudover er der i øvrigt en række statslige puljer, som der kan søges om midler fra til
at hjælpe udsatte børn og unge til et aktivt fritidsliv. For mere herom kan jeg i øvrigt
henvise til den samtidige besvarelse af KUU alm. del spm. 198 samt bilag 1 og 2
(samlingen 2016-17).
Jeg synes på den baggrund, at der både er et stort fokus på og rigtig gode rammer
for, at udsatte børn og unge har muligheder for at deltage i fritidsaktiviteter.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
2