Kulturudvalget 2015-16
KUU Alm.del
Offentligt
1663429_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
[email protected]
www.kum.dk
12. september 2016
Folketingets Kulturudvalg har den 23. august 2016, efter ønske fra Mogens Jensen (S),
stillet mig følgende spørgsmål, nr. 174 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål:
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 22. august 2016 fra Jesper Johannesen
om DR Bonanza, jf. KUU alm del – bilag 201.
Svar:
Kulturministeriet har bedt DR om at forholde til henvendelsen til brug for besvarelsen
af spørgsmålet. Det fremgår af DR’s svarbidrag, at:
”DR
arbejder løbende med at forny sit arkivtilbud, så det fremstår relevant, attraktivt
og brugervenligt, så det sikres, at indhold fra DR’s arkiver bliver relevant og formidles
bredt til mange brugere.
I dag stiller DR arkivindhold til rådighed på en række platforme, herunder
på DRs tv-kanaler
på www.dr.dk/bonanza
www.danskkulturarv.dk
som integreret del af DR TV (DRs on demand-tilbud)
DR har siden 2014 arbejdet målrettet på at styrke sit arkivtilbud ved at integrere det i
DRTV, hvor DR i dag publicerer en lang række arkivprogrammer. På DRTV består
arkivtilbuddet af en løbende redaktionel udvælgelse af de bedste programmer fra DRs
programarkiv. Tilbuddet stilles til rådighed som en integreret del af DRTV under
overskrifterne ’Repremiere’ og ’Tema’, hvor brugerne præsenteres for en række
arkivpakker med indhold fra et bredt udvalg af genrer og temaer eksempelvis
dramaserier, dokumentar, satire og underholdning.
Dok. nr. 16/02685-4
KUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 174: Spm. om kommentar til henvendelse af 22/8-16 fra Jesper Johannesen om DR Bonanza, til kulturministeren
Side 2
DR arbejder på at udvide det eksisterende arkivtilbud i DRTV med det formål at give
brugerne endnu bedre muligheder for selv at gå på opdagelse i DRs arkiv. Der er også i
denne forbindelse tale om et redaktionelt kurateret tilbud, som konstant opdateres med
nye klip og en løbende udskiftning af hele programmer, som vil være tilgængelige i en
visningsperiode på op til 90 dage.
Forbrugsstatistikken viser, at langt flere brugere end hidtil finder og vælger at se
programmer fra DRs arkiv efter omlægningen og integrationen med DR TV. En
opgørelse foretaget af DR Medieforskning viser, at hvis man sammenligner forbruget af
indhold, som er mere end to år gammelt i januar 2014 (hvor sådant indhold primært
kunne tilgås via dr.dk/bonanza), med januar 2016, er der sket en markant vækst. Det
samlede forbrug af arkivindhold er således firdoblet over de to år fra 38 mio. afviklede
minutter til 151 mio. afviklede minutter
DRTV er til stede som målrettede mobil- og tablet-apps, på store tv-skærme via Hbb,
Cromecast og Apple tv, samt på PlayStation 3 og 4, som har godt fat i den yngre del af
befolkningen.
DR har videreført dr.dk/bonanza, men DR kan konstatere, at brugerne foretrækker at
tilgå materialer, der er udvalgt og sat ind i en ny redaktionel sammenhæng, frem for
materialer, der tilgængeliggøres i et uredigeret søgbart arkiv. DR kan således
konstatere, at det er i udvælgelsen, kontekstualiseringen og samspillet
mellem
materialer, at det digitaliserede programarkiv skaber størst værdi for brugerne og
dermed opnår den største udbredelse.
Dr.dk/bonanza kan alene tilgås via en web-browser, da det ville indebære
uforholdsmæssigt store udviklingsomkostninger at omlægge dr.dk/bonanza til
mobilplatforme.”
Jeg henholder mig til DR’s svar.
Bertel Haarder