Kulturudvalget 2015-16
KUU Alm.del
Offentligt
1567182_0001.png
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeren
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
[email protected]
www.kum.dk
12. november 2015
Folketingets Kulturudvalg har den 26. oktober 2015, efter ønske fra Mogens Jensen (S),
stillet mig følgende spørgsmål, nr. 16 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål:
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 25. oktober 2015 fra museumsdirektør
Jette Baagøe om flytningen af Dansk Jagt- og Skovbrugsmuseum,
jf. KUU alm. del – bilag 20.
Svar:
Museumsdirektør for Dansk Jagt- og Skovbrugsmuseum, Jette Baagøe, har i brev af 25.
oktober 2015 henvendt sig til mig og med kopi til Folketingets Kulturudvalg.
Henvendelsen omhandler regeringens beslutning om at sammenlægge Dansk Jagt- og
Skovbrugsmuseum og Dansk Landbrugsmuseum på Djursland.
Jette Baagøe ser en række udfordringer ved beslutningen om sammenlægningen ud fra
et kulturpolitisk perspektiv. Jette Baagøe er bekymret for, at det nationale perspektiv,
som ligger bag museet og dets placering i Nordsjælland, mistes ved, at jagtens og
skovbrugets historie alene ses som delelementer i dansk landbrugs historie. Jette Baagøe
ser ikke umiddelbart, at de to museers samlinger kan integreres, uden at der går
kulturhistorie tabt begge steder. Ikke mindst i forhold til parforcejagtlandskabet, ser
Jette Baagøe en risiko for, at et vigtigt kulturhistorisk perspektiv overses. Jette Baagøe
mener endvidere, at flytningen af Dansk Jagt- og Skovbrugsmuseum bliver
uforholdsmæssig dyr.
Lad mig indledningsvist slå fast, at sammenlægningen af de to museer er en politisk
beslutning, som har to hensyn.
For det første indgår flytningen af museet som en del af regeringens plan for Danmark i
bedre balance, hvor statslige arbejdspladser flyttes fra hovedstadsområdet til provinsen.
For det andet ønsker regeringen at styrke den faglige og formidlingsmæssige kapacitet
omhandlende menneskets kulturhistoriske udnyttelse af naturens ressourcer inden for
jagt-, skov- og landbrug.
Dok. nr. 15/01338-2
KUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om kommentar til henvendelsen af 25/10-15 fra museumsdirektør Jette Baagøe, til kulturministeren
Side 2
På det nuværende Dansk Landbrugsmuseum eksisterer der i forvejen et stærkt fagligt
miljø omkring menneskets brug af naturressourcer. Det er regeringens overbevisning, at
en sammenlægning mellem Dansk Landbrugsmuseum og Dansk Jagt- og
Skovbrugsmuseum vil skabe en god synergi mellem faglighederne på det
kulturhistoriske område og samtidig etablere en mere økonomisk bæredygtig
museumsenhed.
Det ligger ikke i regeringens beslutning om sammenlægningen, at jagtens og skovens
historie alene skal ses som et delelement i dansk landbrugs historie. Der er tale om en
sammenlægning af to ligeværdige samlinger og organisationer. Det vil sige, at der skal
etableres en ny strategi og profil for det nye museum på Djursland, som omfatter begge
samlings- og kompetenceområder. Dette arbejde er igangsat under ledelse af
direktørerne for henholdsvis Dansk Jagt- og Skovbrugsmuseum og Dansk
Landbrugsmuseum.
I forhold til statens forpligtelser i relation til formidlingen af parforcejagtlandskabet,
sker der ingen ændringer. Som bekendt har Unesco udpeget parforcejagtlandskabet i de
Nordsjællandske skove som verdenskulturarv. Det nye fusionerede museum på
Djursland skal fortsat varetage en række opgaver i forbindelse med de forpligtelser, som
følger af, at de Nordsjællandske skove er udnævnt til verdenskulturarv. Museet på
Djursland skal således sørge for, at der etableres et samarbejde om formidlingen af
landskabet, hvori alle de involverede parter – herunder de Nordsjællandske kommuner –
i Unesco-projektet deltager i en styregruppe. De Nordsjællandske kommuner omkring
jagtlandskabet står dels for beskyttelsen af området og dels for planlægningen af den
fælles formidlingsmæssige infrastruktur til skovområdet. Der sker ingen ændringer i
forhold til statens rolle og varetagelse af Unesco-opgaven.
Som grundlag for beslutningen om at sammenlægge de to museer indgår også en
erkendelse af, at det nuværende Dansk Jagt- og Skovbrugsmuseum på lidt længere sigt,
kan få vanskeligt ved at leve op til de museumsfaglige forpligtelser, museet er underlagt.
Dette skyldes, at driften og vedligeholdelsen af de fredede og vedligeholdelseskrævende
bygninger i Hørsholm beslaglægger en stor andel af museets samlede økonomi. Set i lyset
af de kendte økonomiske rammer for de kommende år, vil bygningsdriften derfor
udfordre museets økonomi i en sådan grad, at det vil gå ud over museets kerneopgaver.
Dette skal bl.a. også ses i lyset af, at museets besøgstal over en årrække har været
faldende.
Jeg ser det derfor som rettidig omhu og i overensstemmelse med museumsudredningens
anbefalinger fra 2011 at samle kompetencerne i en større og mere økonomisk og faglig
bæredygtig enhed på Djursland, hvor der ikke forventes at være behov for at bygge nye
bygninger til formålet. Regeringens beslutning om en sammenlægning er dermed ikke en
nedprioritering af jagtens og skovens historie, men derimod en beslutning, som
konsoliderer et vigtig kulturhistorisk emne.
KUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om kommentar til henvendelsen af 25/10-15 fra museumsdirektør Jette Baagøe, til kulturministeren
Side 3
Jeg er bevidst om, at der vil være omkostninger forbundet med udflytningen af Dansk
Jagt- og Skovbrugsmuseum, men disse omkostninger vil have karakter af
engangsomkostninger.
Bertel Haarder