Kulturudvalget 2015-16
KUU Alm.del
Offentligt
1
Samråd den 7. juni 2016 kl. 14.00-15.00
Besvarelse af samrådsspørgsmål P fra Kulturudvalget:
”Hvad kan statsministeren oplyse om Statsministeriets ’særlige
sikkerhedsarkiv’, jf. bl.a. artikler i Jyllands-Posten den 20.-21. marts
2016”
[Indledning]
Tak for invitationen til at komme her i dag og redegøre for
Statsministeriets sikkerhedsarkiv.
Det er jo et noget teknisk emne, som I har ønsket at drøfte med mig. Men
jeg skal forsøge at fatte mig i korthed og så lidt teknisk som muligt. Men
overordnet sigter spørgsmålet altså til reglerne om journalisering,
arkivering og håndtering af klassificerede dokumenter.
[Om
Statsministeriets opdelte journalsystem]
Som enhver anden forvaltningsmyndighed har Statsministeriet et
journalsystem. Og her journaliseres der materiale, sådan som det kræves
efter loven [det vil sige § 15 i offentlighedsloven].
KUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 157: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om, hvad statsministeren kan oplyse om Statsministeriets "særlige sikkerhedsarkiv" , til statsministeren
2
En del af dette journalsystem føres adskilt fra det øvrige system og under
nogle skærpede rammer. Det er denne del af journalsystemet, som i daglig
tale kaldes for Statsministeriets sikkerhedsarkiv.
Lad mig med det samme understrege, at lovgivningen ikke fastsætter krav
til, hvordan en myndighed skal føre sin journal. Det er altså helt i
overensstemmelse med loven, at Statsministeriets journalsystem er opdelt i
det, man kan kalde en almindelig del, og så det, man kan kalde en særlig
sikret del.
Når Statsministeriet har indrettet journalsystemet på denne måde, er det,
fordi der findes regler om, at visse dokumenter skal håndteres under
særligt sikrede forhold – nemlig i det såkaldte sikkerhedscirkulære. Dette
cirkulære baserer sig på nogle regler fra NATO og EU.
Efter sikkerhedscirkulæret (§ 1) findes der 4 klassifikationsgrader, som jeg
vil spare udvalget for de tekniske definitioner af. Men de betegnes som
”yderst hemmeligt”, ”hemmeligt”, ”fortroligt” og ”til tjenestebrug”.
KUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 157: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om, hvad statsministeren kan oplyse om Statsministeriets "særlige sikkerhedsarkiv" , til statsministeren
1650873_0003.png
3
Klassifikationsgraden bestemmes på baggrund af både informationernes
indhold og ud fra den kilde, hvorfra de stammer. [Det fremgår af
sikkerhedscirkulærets § 2]. Og det er udstederen af de informationer, som
kræver sikkerhedsbeskyttelse, der har ansvaret for, at der fastsættes den
rette klassifikationsgrad. [Det følger af sikkerhedscirkulærets § 6.]
En myndighed skal opbevare de klassificerede informationer på en særlig
sikret måde. Det fremgår således af sikkerhedscirkulæret (§ 39), at
kontorer og lokaler, hvor der opbevares klassificerede informationer og
elektronisk informationsudstyr, herunder kabler og krydsfelter, skal være
således sikret, at uvedkommende ikke kan skaffe sig adgang hertil. Og
kontorer og lokaler, hvor der er mulighed for indblik i klassificerede
informationer, skal til stadighed være under opsyn af en medarbejder, der
er sikkerhedsgodkendt til de pågældende informationer.
Og det fremgår endvidere af sikkerhedscirkulæret (§ 42), at informationer,
som er klassificeret fortroligt eller højere
skal
opbevares i
opbevaringsmidler forsynet med låseanordninger og
skal
være placeret i
lokaler med alarmovervågning.
KUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 157: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om, hvad statsministeren kan oplyse om Statsministeriets "særlige sikkerhedsarkiv" , til statsministeren
4
Sagt på almindeligt dansk betyder denne regel, at dokumenter, der
indeholder sådanne informationer, skal være låst inde i et pengeskab i et
aflåst lokale med alarmovervågning.
I Statsministeriet har man indrettet et sikkerhedsarkiv for bl.a. at sikre, at
vi kan håndtere dokumenter, som er klassificerede efter
sikkerhedscirkulæret.
[Om
hvad der journaliseres i sikkerhedsarkivet]
Jeg kan i sagens natur af principielle grunde
hverken
komme nærmere ind
på, hvad der konkret bliver lagt i sikkerhedsarkivet,
eller
hvad der er den
konkrete baggrund for, at noget materiale bliver opbevaret i dette arkiv.
Dette kan næppe komme som en overraskelse.
Men som det også har været fremme i pressen, kan jeg generelt sige, at der
i sikkerhedsarkivet opbevares materiale om forskellige sikkerhedsmæssige
spørgsmål – fx materiale fra møder i Regeringens Sikkerhedsudvalg og
Embedsmandsudvalget for Sikkerhedsspørgsmål.
KUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 157: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om, hvad statsministeren kan oplyse om Statsministeriets "særlige sikkerhedsarkiv" , til statsministeren
1650873_0005.png
5
Herudover ligger der også visse andre dokumenter i arkivet. Det omfatter
bl.a. noget af det materiale, som Statsministeriet i sin tid udleverede til
Irak- og Afghanistankommissionen, og hvoraf en del materiale også
stammede fra de to nævnte udvalg.
En stor del af sikkerhedsarkivets materiale er klassificeret i
overensstemmelse med reglerne i sikkerhedscirkulæret. Klassifikationen
vil typisk ikke være foretaget af Statsministeriet, men af de myndigheder,
som Statsministeriet modtager dokumenterne fra. Og når materialet er
klassificeret, skal det – som jeg lige har forklaret – opbevares på en særlig
sikret måde.
I sikkerhedsarkivet er der dog også materiale, som ikke er klassificeret.
Når dette materiale ikke desto mindre ligger i sikkerhedsarkivet, skyldes
det normalt tilfældigheder eller praktiske grunde. Og det er jo ikke sådan,
at det er i strid med reglerne at låse ikke-klassificeret materiale ekstra godt
inde.
Når ikke klassificeret materiale lægges i sikkerhedsarkivet, kan det være,
fordi materialet har en tematisk sammenhæng med noget andet materiale,
der også ligger i arkivet. Og det er derfor mest naturligt – og mest praktisk
for den løbende sagsbehandling – at det opbevares samme sted.
KUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 157: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om, hvad statsministeren kan oplyse om Statsministeriets "særlige sikkerhedsarkiv" , til statsministeren
1650873_0006.png
6
Lad mig i den forbindelse understrege tre ting:
For det første er denne praksis fuldt ud i overensstemmelse med
lovgivningen [offentlighedslovens bestemmelse om journalisering].
For det andet er en del af det ikke-klassificerede materiale, som ligger i
sikkerhedsarkivet, jævnligt
også
journaliseret i den almindelige del af
Statsministeriets journalsystem – dvs. at det er journaliseret to steder,
hvilket der ikke er noget til hinder for [efter offentlighedslovens
bestemmelse om journalisering].
Og for det tredje har denne måde at journalisere materiale på
ikke nogen
betydning
for, i hvilket omfang offentligheden kan søge om aktindsigt i
materialet.
KUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 157: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om, hvad statsministeren kan oplyse om Statsministeriets "særlige sikkerhedsarkiv" , til statsministeren
1650873_0007.png
7
[Om
offentlighedens adgang til materialet i sikkerhedsarkivet]
Ikke desto mindre har jeg noteret mig, at det i pressen er blevet antydet, at
offentlighedsloven ikke skulle gælde i samme udstrækning for materiale,
som opbevares i en særligt sikret del af en forvaltnings journalsystem. Man
har ligefrem kunnet få det indtryk, at det så vil have den konsekvens, at
offentligheden ikke har samme adgang til at søge om indsigt i dette
materiale som i andet materiale, en myndighed opbevarer.
Lad mig en gang for alle slå fast, at det simpelthen
ikke
er korrekt.
De almindelige regler i offentlighedsloven og arkivloven om indsigt i en
myndigheds dokumenter gælder selvfølgelig også for materiale, der
opbevares i en særligt sikret del af en forvaltnings journalsystem – fx i
Statsministeriets sikkerhedsarkiv. Det er altså helt på samme måde som for
alt andet materiale, en myndighed opbevarer.
Statsministeriet har da også så sent som her i foråret behandlet
anmodninger om aktindsigt i materiale i sikkerhedsarkivet. Det har konkret
handlet om noget af det materiale, som Statsministeriet i sin tid udleverede
til Irak- og Afghanistankommissionen. Og disse sager er selvfølgelig
blevet behandlet efter offentlighedsloven.
KUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 157: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om, hvad statsministeren kan oplyse om Statsministeriets "særlige sikkerhedsarkiv" , til statsministeren
1650873_0008.png
8
Når det så sagt, kan det jo nok næppe overraske nogen, at der sjældent
konkret gives aktindsigt i den type materiale, som opbevares i
sikkerhedsarkivet.
Det skyldes simpelthen, at der meget ofte er tale om materiale, som fx
vedrører statens sikkerhed, rigets forsvar eller Danmarks forhold til
fremmede magter – altså de hensyn, som har begrundet, at materialet er
lagt i sikkerhedsarkivet.
Og oplysninger om den slags er altså – af gode grunde – som
udgangspunkt undtaget fra retten til aktindsigt. Sådan er det efter den
gældende offentlighedslov. Og sådan var det i øvrigt også efter den gamle
offentlighedslov.
[Om
de igangværende drøftelser med Rigsarkivet og Kulturministeriet]
Som jeg startede med at sige, er der regler om, at en myndighed har pligt
til at journalisere materiale. [Det følger af offentlighedsloven.]
På samme måde er der også regler om, at en myndighed på et tidspunkt
skal aflevere dette materiale til Rigsarkivet [senest 30 år, efter at materialet
er blevet udarbejdet]. Disse regler findes i arkivloven.
KUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 157: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra det åbne samråd om, hvad statsministeren kan oplyse om Statsministeriets "særlige sikkerhedsarkiv" , til statsministeren
9
Og når materialet så er afleveret til Rigsarkivet, er det regler i arkivloven,
som bestemmer, i hvilket omfang materialet er tilgængeligt for
offentligheden. Det vil igen bero på bl.a. materialets karakter.
Jeg kan oplyse, at der lige nu mellem Statsministeriet og Kulturministeriet
samt Rigsarkivet er en dialog om to ting, der først og fremmest handler om
nogle formalia i arkivloven. Der er et spørgsmål om,
hvornår
materiale i
sikkerhedsarkivet skal afleveres til Rigsarkivet. Og så er der et spørgsmål
om,
i hvilket omfang
det afleverede materiale skal være tilgængeligt for
offentligheden.
Det handler nærmere bestemt om det, der i arkivloven kaldes for
”afleveringsfristen” og ”tilgængelighedsfristen”. Og det er – som ordene
også indikerer – endnu mere teknisk. Da drøftelserne ikke er afsluttet
endnu, kan jeg af gode grunde i øvrigt ikke udtale mig nærmere om det her
i samrådet.
[Afslutning]
Jeg håber, at jeg med denne gennemgang har givet udvalget det indblik i
rammerne for Statsministeriets sikkerhedsarkiv, som udvalget har
efterspurgt. Tak for ordet.