Kulturudvalget 2015-16
KUU Alm.del
Offentligt
1629473_0001.png
FULD TALE
Arrangement:
Åbent eller lukket:
Dato og klokkeslæt:
Sted:
Taletid:
Forv. Antal deltagere:
Evt. andre forhold
ministeren bør være
opmærksom på:
Kontaktperson:
Katrine Tarp mobil 25 44 27 38
Samråd om nedskæringer på Det Kongelige
Bibliotek
Åbent
4. maj kl. 11-12
Folketinget
15 min
Folketingets Kulturudvalg
19. april 2016
Samrådsspørgsmål Q
Ministeren bedes, med henvisning til artikler i Politiken
den 30. marts 2016, redegøre for de alvorlige nedskæringer
på Det Kongelige Bibliotek og herunder svare på:
– om nedskæringerne svækker formidlingen af den danske
kulturarv
– om nedskæringerne rammer Det Kongelige Biblioteks
kerneaktiviteter
– hvilke konsekvenser nedskæringerne får for danske
forskere, studerende og andre brugere af Det Kongelige
Bibliotek.
http://politiken.dk/kultur/ECE3137630/det-kongelige-
bibliotek-sloejfer-hvert-syvende-
job/
Dok. nr. 16/01368-3
KUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om at sende talepapir fra samrådet den 4/5-16 om nedskæringer på Det Kongelige Bibliotek, til kulturministeren
1
Tak for samrådsspørgsmålet.
På baggrund af artiklerne i Politiken den 30. marts er
jeg blevet bedt om at gøre rede for nedskæringerne på
Det Kongelige Bibliotek og konsekvenserne for
bibliotekets aktiviteter og brugere.
Lad mig starte med at bemærke, at det såkaldte
omprioriteringsbidrag på 2 % årligt, som Det Kongelige
Bibliotek nu også er blevet pålagt, omfatter alle statslige
driftsområder.
KUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om at sende talepapir fra samrådet den 4/5-16 om nedskæringer på Det Kongelige Bibliotek, til kulturministeren
2
Omprioriteringsbidraget har eksisteret siden 1980’erne,
men kultur- og uddannelsesområdet har i en årrække
været omfattet af særordninger, som nu afskaffes.
På Kulturministeriets område har man hidtil generelt
fulgt den model, at institutionerne kunne nøjes med at
aflevere et reduceret omprioriteringsbidrag på 0,5
procent til statskassen. Denne ordning har Det
Kongelige Bibliotek også været omfattet af.
KUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om at sende talepapir fra samrådet den 4/5-16 om nedskæringer på Det Kongelige Bibliotek, til kulturministeren
3
Det Kongelige Biblioteks funktion som
universitetsbibliotek har dog hidtil - parallelt med andre
uddannelsesområder - haft et system, hvor det fulde
omprioriteringsbidrag på 2 % er blevet opsamlet i
reserver inden for ministerområdet og efterfølgende
anvendt inden for de pågældende områder.
I praksis har det betydet, at
universitetsbiblioteksfunktionen har været friholdt for
omprioriteringsbidraget, da pengene over tid er blevet
tilbageført til de institutioner, de kom fra.
KUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om at sende talepapir fra samrådet den 4/5-16 om nedskæringer på Det Kongelige Bibliotek, til kulturministeren
4
Regeringen mener ikke, at der er grund til fortsat at
opretholde disse særordninger. Vi mener, at kultur- og
uddannelsesområdet fremadrettet skal have de samme
vilkår som andre statslige driftsområder.
Når det er sagt, så ja - jeg er ærgerlig over besparelserne
på Det Kongelige Bibliotek- som jeg er citeret for i
Politiken. Men regeringens omprioritering handler om
at sikre flere penge til kernevelfærden i vores samfund –
og det er en hel nødvendig prioritering.
KUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om at sende talepapir fra samrådet den 4/5-16 om nedskæringer på Det Kongelige Bibliotek, til kulturministeren
5
Og så synes jeg, at der fremover også er grund til at
rette opmærksomheden mod den store bevilling, som
fortsat er der.
Ikke fordi jeg vil negligere, at der er tale om
besparelser. Og besparelserne vil kunne mærkes på den
ene eller anden måde. Både for de medarbejdere, som
mister deres arbejde, og for den service biblioteket skal
levere.
KUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om at sende talepapir fra samrådet den 4/5-16 om nedskæringer på Det Kongelige Bibliotek, til kulturministeren
6
Lovgivningen udstikker en række hovedopgaver, som
Det Kongelige Bibliotek skal løse som henholdsvis
Nationalbibliotek og som universitetsbibliotek for
Københavns Universitet.
Som Nationalbibliotek forvalter Det Kongelige
Bibliotek den nationale kulturarv af både dansk og
udenlandsk oprindelse i form af udgivne værker,
håndskrifter mv. Biblioteket skal give den bedst mulige
KUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om at sende talepapir fra samrådet den 4/5-16 om nedskæringer på Det Kongelige Bibliotek, til kulturministeren
7
adgang til samlingerne på nutidens vilkår, og de skal
sikre bevaringen af og forskning i samlingerne.
Som universitetsbibliotek er Det Kongelige Bibliotek
Københavns Universitets hovedbibliotek og skal levere
faglig og videnskabelig biblioteksservice på indtil
højeste niveau til støtte for uddannelse og forskning.
Der er indgået en aftale mellem Københavns Universitet
og Det Kongelige Bibliotek om forvaltningen af
universitetsbiblioteket.
KUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om at sende talepapir fra samrådet den 4/5-16 om nedskæringer på Det Kongelige Bibliotek, til kulturministeren
8
Der skal tages særligt vare på disse hovedopgaver –
eller kerneaktiviteter, som spørgeren kalder det. Men
det betyder ikke, at vi ikke kan stille krav til dem eller
justere niveauet.
Det Kongelige Bibliotek arbejder løbende på at
effektivisere driften. Og det skal de blive ved med. Med
ny teknologi, ændring af arbejdsgange, samarbejde mm.
Det Kongelige Bibliotek ved bedst, hvilke knapper der
kan skrues på i den forbindelse.
KUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om at sende talepapir fra samrådet den 4/5-16 om nedskæringer på Det Kongelige Bibliotek, til kulturministeren
9
I Politiken bliver det nævnt, at budgettet til materialer
på Universitetsbiblioteket bliver reduceret for første
gang i 30 år. Og at det blandt andet betyder, at der bliver
færre digitale bøger og tidskrifter.
Det er klart, at brugerne ønsker sig mange åbningstimer,
og at forskere og studerende gerne vil have adgang til så
meget materiale som muligt. Men nogle gange må
forventningerne nedjusteres, og der må foretages en
revurdering af, hvad der er mest behov for.
KUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om at sende talepapir fra samrådet den 4/5-16 om nedskæringer på Det Kongelige Bibliotek, til kulturministeren
10
Det Kongelige Bibliotek har den viden og ekspertise,
der skal til for at prioritere og finde frem til løsninger, så
der stadig er et højt niveau for serviceringen af
universitetet.
Kulturministeriet har indgået en rammeaftale med Det
Kongelige Bibliotek for 2016-2019.
Da Det Kongelige Biblioteks bevilling bliver reduceret
på grund af omprioriteringsbidraget, er de økonomiske
forudsætninger for rammeaftalen ændret.
KUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om at sende talepapir fra samrådet den 4/5-16 om nedskæringer på Det Kongelige Bibliotek, til kulturministeren
11
Biblioteket har derfor fået mulighed for at justere de
mål og nøgletal, som indgår i aftalen. Indtil videre
fastholder Det Kongelige Bibliotek de overordnede
faglige mål for rammeaftalen. Biblioteket foreslår
foreløbig udelukkende justeringer af visse nøgletal.
Det væsentligste for mig er: At Det Kongelige Bibliotek
også i fremtiden kan løse de hovedopgaver, som
biblioteket er sat i verden for at løse. Det gælder såvel
formidlingen af den danske kulturarv som opgaven som
universitetsbibliotek.
KUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om at sende talepapir fra samrådet den 4/5-16 om nedskæringer på Det Kongelige Bibliotek, til kulturministeren
12
Og det mener jeg også godt de kan – selvom at det visse
steder bliver nødvendigt at skrue ned for niveauet.
Men fremtiden fordrer også, at kulturinstitutioner som
Det Kongelige Bibliotek overvejer, hvordan opgaverne
organiseres og løses på den mest hensigtsmæssige
måde.
Lad mig f.eks. nævne, at vi netop nu konsoliderer
Kulturministeriets biblioteker i København ved at lægge
Danmarks Kunstbibliotek og Det Kongelige Bibliotek
sammen.
KUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om at sende talepapir fra samrådet den 4/5-16 om nedskæringer på Det Kongelige Bibliotek, til kulturministeren
13
Det er sund fornuft, fordi der allerede er store
samarbejdsflader, og fordi de to biblioteker løser nogle
sammenlignelige opgaver.
Fusionen er ikke en spareøvelse men en bedre måde at
organisere arbejdet på. Og den ruster de to biblioteker til
at løse de udfordringer, som bibliotekerne står over for i
de kommende år, herunder også de løbende generelle
besparelser.