Kulturudvalget 2015-16
KUU Alm.del
Offentligt
1565380_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
[email protected]
www.kum.dk
9. november 2015
Folketingets Kulturudvalg har den 20. oktober 2015, efter ønske fra Alex Ahrendtsen
(DF), stillet mig følgende spørgsmål, nr. 14 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål:
”Vil ministeren kommentere henvendelsen af 11. oktober 2015 om spørgeskemaunder-
søgelse fra TSN på de danske museer, jf. KUU alm. del – bilag 13?”
Svar:
Jeg har bedt Kulturstyrelsen om at forholde sig til henvendelsen fra Steen Joost af 11.
oktober 2015 som bidrag til besvarelse af spørgsmålet.
Kulturstyrelsen oplyser følgende:
”Der er tale om den nationale brugerundersøgelse, der omfatter alle statslige og stats-
anerkendte museer i Danmark samt en række større kunsthaller, universitetsmuseer
og andre udstillingssteder. I alt deltager over 125 museer og kulturinstitutioner fordelt
på 216 adresser.
Undersøgelsen kortlægger institutionernes brugere, brugernes tilfredshed med kerne-
ydelser samt brugernes besøgsmønstre og læringsadfærd. Det er gratis for alle instituti-
oner at deltage i undersøgelsen.
Det er Kulturstyrelsen, der står bag undersøgelsen, som er udviklet i samarbejde med
et rådgivende udvalg af repræsentanter fra museer og universiteter samt Organisatio-
nen Danske Museer. TNS Gallup udfører undersøgelsen.
Brugerundersøgelsen, der er finansieret af finanslovsmidler – i alt 0,5 mio. kr. årligt –
er en del af den formidlingsplan, som skal bidrage til at skabe lige adgang til kultur for
alle i Danmark. Brugerundersøgelsen har fundet sted hvert år siden 2009 med det for-
mål at kvalificere og udvikle bl.a. museernes formidling.
Dok. nr. 15/01239-4
KUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om at kommentere henvendelsen af 11/10-15 om spørgeskemaundersøgelse fra TSN på de danske museer, til kulturministeren
Side 2
Undersøgelsen giver institutionerne relevant og nødvendig viden om deres brugere og
ikke-brugere, så de kan udvikle og professionalisere deres organisation, deres medar-
bejdere og deres formidlingstiltag. På den måde bliver museerne også bedre rustet til at
nå de brugere, der ikke kommer på museerne.
Museerne kan på en online portal få indsigt i resultater af brugernes besvarelser og
foretage sammenligninger med andre institutioner, der deltager i undersøgelsen. Un-
dersøgelsens resultater bliver herudover hvert år præsenteret i en samlet publikation
udgivet af Kulturstyrelsen.
Der er siden 2009 sket en løbende udvikling og kvalificering af undersøgelsen, herunder
bl.a. præcisering og forkortelse af spørgeskemaet. Herudover er undersøgelsen fra
sommeren 2015 blevet digitaliseret, bl.a. for at forenkle arbejdet med brugerundersø-
gelsen på den enkelte institution.
Steen Joost anfører i sin henvendelse, at museerne ikke har været interesseret i at vi-
dereføre brugerundersøgelsen. Kulturstyrelsen skal i den forbindelse oplyse, at styrel-
sen i efteråret 2014 udsendte et spørgeskema til museerne om deres holdninger til den
nationale brugerundersøgelse, herunder hvorvidt de ønskede undersøgelsen videreført.
94 % af museerne besvarede spørgeskemaet. Heraf anførte 73 %, at de havde en positiv
holdning til undersøgelsen, og 60 % ønskede den videreført.
I forhold til museernes anvendelse af den nationale brugerundersøgelse viste resultatet
af spørgeskemaet endvidere, at 71 % af museerne anvender deres individuelle rapporter
med resultater i museets strategiske arbejde, og 76 % af museerne anvender de natio-
nale resultater til at arbejde strategisk ud fra.”
Jeg henholder mig til Kulturstyrelsens oplysninger, og det er på baggrund heraf mit
indtryk, at der er generel opbakning til brugerundersøgelsen blandt museerne.
Afslutningsvis kan jeg oplyse, at Danmark på dette område er foregangsland. Der er
ikke andre lande i verden, der på samme måde systematisk indsamler og anvender vi-
den om museumsinstitutionernes brugere med henblik på en stadig mere kvalitativ
udvikling af institutionerne og deres tilbud. Derfor er der også stor international inte-
resse for den nationale brugerundersøgelse.
Bertel Haarder