Kulturudvalget 2015-16
KUU Alm.del
Offentligt
1626649_0001.png
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
Den 28. april 2016
Svar på Kulturudvalgets spørgsmål nr. 130 (Alm. del – § 21.
Kulturministeriet) af 8. april 2016 stillet efter ønske fra Mogens
Jensen (S)
Spørgsmål
Ministrene bedes redegøre for
- om Danske Lotteri Spil’s generering af udlodningsmidler til bl.a. idrætten,
folkeoplysning, ungdomsorganisationer, musik og sociale formål vil blive
påvirket af et eventuelt salg af Danske Spil Licens, bl.a. hvis dette medfø-
rer, at selve brandet ”Danske Spil” indgår i salget.
- om Danske Lotteri Spil’s generering af udlodningsmidler vil blive påvirket
af et eventuelt salg af Danske Spil Licens i kraft af, at de administrative
driftsfordele ved at drive Danske Lotteri Spil og Danske Spil Licens i én
fælles enhed bortfalder.
- om den statslige støtte til bl.a. idrætten, folkeoplysning, ungdomsorganisa-
tioner, musik og sociale formål vil blive udsat for reduktioner, hvis såvel
Danske Spil Licens Spil og Danske Lotteri Spil privatiseres.
- om det ikke kunne være realistisk, at der i fremtiden er behov for at an-
vende nogle af de statslige indtægter fra Danske Spil Licens til at finansiere
den statslige støtte til bl.a. idrætten, folkeoplysning, ungdomsorganisatio-
ner, musik og sociale formål, idet indtægterne fra Danske Lotteri Spil er
faldende.
- om ministrene mener, at en privat ejer af Danske Spil Licens vil have
samme opmærksomhed på ludomani, som staten har i dag i forbindelse
med driften af Danske Spil. Og såfremt ministeren mener, at denne op-
mærksomhed kan sikres gennem en strammere lovregulering på området,
om denne strammere lovgivning således også vil påvirke indtægtsgrundla-
get for Danske Lotteri Spil, og dermed omfanget af udlodningsmidler.
- om kulturministeren er enig i forslaget om, at Danske Spil Licens skal sæl-
ges.
Svar
Kulturministeren har bedt mig svare på hans vegne også.
På baggrund af en politisk aftale i 2010 mellem den daværende regering (Venstre
og Konservative Folkeparti), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Socialistisk
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
KUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 130: Spm. om Danske Lotteri Spil’s generering af udlodningsmidler, til kulturministeren og finansministeren
Side 2 af 3
Folkeparti, Det Radikale Venstre og Liberal Alliance blev der per 1. januar 2012
gennemført en delvis liberalisering af det danske spilmarked.
Danske Spils datterselskab Danske Lotteri Spil har monopol på udvalgte lotteri-
spil, mens datterselskabet Danske Licens Spil opererer på det konkurrenceudsatte
spilmarked. Overskuddet fra Danske Lotteri Spil tilfalder sammen med overskud-
det fra Det Danske Klasselotteri og et udligningsbeløb fra staten udlodningsmod-
tagerne via udlodningsloven, og bidrager dermed direkte til at finansiere bl.a.
idrætsformål, kulturelle formål, ungdomsformål samt andre almennyttige formål.
Danske Licens Spil udbetaler et årligt udbytte, som tilfalder staten.
Den delvise liberalisering blev bl.a. udmøntet i Lov om Spil, hvorefter der kunne
gives tilladelser til udbud af væddemål og onlinekasinospil på liberale vilkår. Som
led i den delvise liberalisering blev samfundsmæssige hensyn relateret til spilmar-
kedet indkapslet i sektorreguleringen, herunder fx ønsket om at begrænse ludo-
mani. Alle spilselskaber, herunder både Danske Spil A/S og private spiludbydere
er dermed underlagt den samme sektorpolitiske regulering, og sektormæssige hen-
syn varetages således ens på tværs af selskaberne uafhængigt af de ejermæssige
forhold. De samfundsmæssige hensyn knyttet til reguleringen af spillemarkedet er
således uafhængigt af statens ejerskab af Danske Spil.
Det bemærkes, at den statslige ejerskabsudøvelse generelt sker ud fra et princip
om, at statslige selskaber skal ledes og drives med fokus på værdiskabelse inden
for de lovgivningsmæssige rammer mv., der gælder for selskabets virksomhed, og
som dermed definerer rammerne for virksomheden. Ejerskabsudøvelsen af Dan-
ske Spil A/S, herunder Danske Lotteri Spil og Danske Licens Spil, sker således
med udgangspunkt i dette princip.
Det bemærkes videre, at Danske Spil har en forretningsmæssig målsætning, som
bl.a. realiseres ved at sikre den gode kundeoplevelse. Et centralt element i strategi-
en om at udbyde en god kundeoplevelse er et solidt ’brand’ ved at være et ansvar-
ligt spilleselskab. Danske Spil er således et spilleselskab med en socialt ansvarlig
tilgang til udbud af spil, der samtidig skaber et afkast til staten.
Jeg kan oplyse, at regeringen ikke har truffet beslutning om at privatisere hverken
hele eller dele af Danske Spil.
Et eventuelt salg af hele eller dele af Danske Spil vil forudsætte, at der politisk
træffes beslutning om, at staten ikke er den bedste ejer af disse aktiver. Heri indgår
blandt andet en analyse af, hvorvidt der er branding-mæssige fordele samt stor-
driftsfordele forbundet med et fortsat samlet statsligt ejerskab, og dermed også
hvordan et eventuelt salg af hele eller dele af Danske Spil vil påvirke mulighederne
for at finansiere udlodningsmodtagerne.
Det bemærkes, at der uafhængigt af spørgsmålet om ejerskabet til Danske Spil
som opfølgning på den politiske aftale fra 2010 i øjeblikket pågår en evaluering af
KUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 130: Spm. om Danske Lotteri Spil’s generering af udlodningsmidler, til kulturministeren og finansministeren
Side 3 af 3
den nuværende udlodningsmodel. Evalueringen har bl.a. til formål at se på for-
skellige mulige finansieringskilder til udlodningsloven. Regeringen vil på baggrund
af evalueringen tage stilling til en fremtidig udlodningsmodel i løbet af 1. halvår
2016.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister