Folketingets Kirkeudvalg
Kirkeudvalget har ved brev af 22. januar 2016 (KIU alm. del – spørgsmål 8)
bedt om min besvarelse af spørgsmål:
”Ministeren bedes redegøre for rammeforsøget med konfirmationsforberedel-
se i skoletiden, herunder for
den pædagogiske begrundelse for forsøget,
hvilke kommuner / skoler der har søgt om deltagelse i forsøget, og
hvilke kommuner / skoler der har fået godkendt deres ansøgning, her-
under hvilke kommuner der er blevet bedt om i forskellig grad at ud-
folde ansøgningen yderligere for at få en godkendelse,
hvilke kriterier der er lagt til grund for, at kommuner har fået afslag el-
ler er blevet anmodet om at udfolde deres ansøgning,
hvordan forsøget skal evalueres, herunder om evalueringen vil følge
almindelige principper, så der sker en sammenligning af elevernes alsi-
dige og faglige udvikling på henholdsvis skoler / kommuner, der er til-
meldt forsøget, og skoler / kommuner, der har valgt at stå uden for for-
søget.”
Svar:
Da folkeskoleloven hører under ministeren for børn, undervisning og ligestil-
ling, har jeg til brug for besvarelse af KIU alm. del spørgsmål 8 indhentet et
svarbidrag fra Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling.
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling har i anledning heraf oplyst
følgende:
”Ministeren for børn, undervisning og ligestilling kan for at fremme forsøgs-
virksomhed og pædagogisk udviklingsarbejde eller for at bevare små skoler ef-
ter folkeskolelovens § 55, stk. 1, fravige folkeskolelovens bestemmelser, bortset
fra kapitel 1 om folkeskolens formål og kapitel 4 om kvalifikationskrav.
Det følger af folkeskolelovens § 55, stk. 1, at et forsøg skal være pædagogisk
begrundet, før en forsøgsansøgning kan imødekommes.
I forhold til rammeforsøg med konfirmationsforberedelse har MBUL meldt ud,
at forsøget skal klarlægge, i hvilket omfang det har en gavnlig effekt på elever-
nes faglige og alsidige udvikling at give skolerne erfaringer med at placere kon-
firmationsforberedelsen i tid, der ellers er afsat til den understøttende under-
visning i løbet af skoledagen for elever i 7. eller 8. klasse.
Kommunerne har angivet en række pædagogiske begrundelser for at deltage i
forsøget. Forsøget giver eksempelvis skolerne bedre mulighed for at arbejde
med holddannelse og tolærerordninger. Det angives bl.a. i en af forsøgsansøg-
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
Telefax 3392 3913
e-post
Dokument nr.: 21414/16
Dette dokumentnr. bedes oplyst ved
henvendelse til Kirkeministeriet
Dato: 17. februar 2016