Kirkeudvalget 2015-16
KIU Alm.del
Offentligt
1600441_0001.png
Folketingets Kirkeudvalg
[email protected]
[email protected]
Kirkeudvalget har ved brev af 22. januar 2016 (KIU alm. del – spørgsmål 8)
bedt om min besvarelse af spørgsmål:
”Ministeren bedes redegøre for rammeforsøget med konfirmationsforberedel-
se i skoletiden, herunder for
den pædagogiske begrundelse for forsøget,
hvilke kommuner / skoler der har søgt om deltagelse i forsøget, og
hvilke kommuner / skoler der har fået godkendt deres ansøgning, her-
under hvilke kommuner der er blevet bedt om i forskellig grad at ud-
folde ansøgningen yderligere for at få en godkendelse,
hvilke kriterier der er lagt til grund for, at kommuner har fået afslag el-
ler er blevet anmodet om at udfolde deres ansøgning,
hvordan forsøget skal evalueres, herunder om evalueringen vil følge
almindelige principper, så der sker en sammenligning af elevernes alsi-
dige og faglige udvikling på henholdsvis skoler / kommuner, der er til-
meldt forsøget, og skoler / kommuner, der har valgt at stå uden for for-
søget.”
Svar:
Da folkeskoleloven hører under ministeren for børn, undervisning og ligestil-
ling, har jeg til brug for besvarelse af KIU alm. del spørgsmål 8 indhentet et
svarbidrag fra Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling.
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling har i anledning heraf oplyst
følgende:
”Ministeren for børn, undervisning og ligestilling kan for at fremme forsøgs-
virksomhed og pædagogisk udviklingsarbejde eller for at bevare små skoler ef-
ter folkeskolelovens § 55, stk. 1, fravige folkeskolelovens bestemmelser, bortset
fra kapitel 1 om folkeskolens formål og kapitel 4 om kvalifikationskrav.
Det følger af folkeskolelovens § 55, stk. 1, at et forsøg skal være pædagogisk
begrundet, før en forsøgsansøgning kan imødekommes.
I forhold til rammeforsøg med konfirmationsforberedelse har MBUL meldt ud,
at forsøget skal klarlægge, i hvilket omfang det har en gavnlig effekt på elever-
nes faglige og alsidige udvikling at give skolerne erfaringer med at placere kon-
firmationsforberedelsen i tid, der ellers er afsat til den understøttende under-
visning i løbet af skoledagen for elever i 7. eller 8. klasse.
Kommunerne har angivet en række pædagogiske begrundelser for at deltage i
forsøget. Forsøget giver eksempelvis skolerne bedre mulighed for at arbejde
med holddannelse og tolærerordninger. Det angives bl.a. i en af forsøgsansøg-
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
Telefax 3392 3913
e-post
[email protected]
Dokument nr.: 21414/16
Dette dokumentnr. bedes oplyst ved
henvendelse til Kirkeministeriet
Dato: 17. februar 2016
KIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om at redegøre for rammeforsøget med konfirmationsforberedelse i skoletiden, til kirkeministeren
1600441_0002.png
ningerne, at tolærerordninger giver bedre mulighed for at give eleverne feed-
back ift. deres faglige, personlige og trivselsmæssige udvikling.
I en anden ansøgning nævnes det, at forsøget kan medvirke til at skabe bedre
rammer for lærernes arbejde i professionelle læringsfællesskaber.
For de ansøgninger om deltagelse i rammeforsøg med konfirmationsforbere-
delse, som ikke er godkendt i første omgang efter ansøgningsfristen den 15. ok-
tober eller 1. december, har en eller flere af nedenstående forhold gjort sig
gældende:
der var behov for en nærmere beskrivelse/udfoldelse af den pædagogiske
begrundelse af forsøget i ansøgningen,
at det af ansøgningen fremstod som om, at der skete en sammenblanding af
kirke og skole, hvilket falder uden for rammerne af folkeskoleloven,
der ikke var taget kommunalpolitisk stilling til, om forsøget skulle gennem-
føres.
Dokument nr.: 21414/16
Side 2
Disse kommuner har fået mulighed for at fremsende revideret ansøgning.
Rammeforsøg med konfirmationsforberedelser gennemføres som et inspirati-
onsrammeforsøg. Det indebærer, at Ministeriet for Børn, Undervisning og Lige-
stilling beskriver og melder de overordnede mål for rammeforsøg og de kon-
krete muligheder for regelafvigelser ud.
Som følge heraf skal kommuner/skoler beskrive den forventede sammenhæng
mellem den indsats, der ønskes gennemført, og det mål, der skal opfyldes. Sam-
tidig beskriver kommunen/skolen succeskriterier for, om indsatsen er gen-
nemført, samt indikatorer for, hvordan man vil påvise ændring (forbedring) af
elevernes udbytte m.v.
Der er vedlagt en oversigt over de kommuner, som har ansøgt om deltagelse i
rammeforsøget, hvoraf det fremgår, om de har fået godkendelse til gennemfø-
relse af forsøget, samt hvorvidt de er godkendt i 1. eller 2. ansøgningsrunde
samt baggrunden herfor.
Det fremgår af udmeldelsesbrevet om rammeforsøget til kommunerne, at de
deltagende kommuner forpligtes til at deltage i en fælles evaluering af forsøget.
De mere konkrete krav til evalueringen er endnu ikke fastlagt. Ministeriet for
Børn, Undervisning og Ligestilling vil fastsætte krav til evalueringen af ramme-
forsøget i dialog med de kommuner, der deltager i rammeforsøget, samt i dia-
log med relevante forskningsmiljøer.
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling vil lægge vægt på de metodi-
ske krav til evalueringen af rammeforsøget, så der opnås så sikker viden som
muligt og foreligger et solidt beslutningsgrundlag, når der ved forsøgets udløb
skal tages stilling til, om erfaringer og resultater eksempelvis skal føre til lov-
ændring.”
Jeg kan henholde mig til hertil.
KIU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om at redegøre for rammeforsøget med konfirmationsforberedelse i skoletiden, til kirkeministeren
1600441_0003.png
Dokument nr.: 21414/16
Side 3
Bertel Haarder
/ Signe Bønløkke Dollerup