Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Folketingets Indfødsretsudvalg har den 2. maj 2016 efter ønske fra Johanne
Schmidt-Nielsen (EL) stillet følgende spørgsmål nr. 56 (alm. del) til udlændinge-,
integrations- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 56:
Ministeren bedes redegøre for, om en person, der har opnået dansk
statsborgerskab ved naturalisation, skal forelægge et statsborgerretsbevis, når
vedkommende søger dansk nationalitetspas ved henvendelse til sin
hjemkommune. I givet fald ønskes oplyst, hvad der er begrundelsen for, at
statsborgeren ikke umiddelbart kan søge dansk pas på grundlag af den
stadfæstede lov om indfødsrets meddelelse, men skal afvente myndighedernes
udsendelse af statsborgerretsbeviser.
Svar:
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet har til brug for besvarelsen af
spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Justitsministeriet, der har oplyst følgende:
”Justitsministeriet har til brug for bidraget til Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
Rigspolitiet kan oplyse, at en kommune i forbindelse med modtagelse
af en ansøgning om dansk pas skal sikre sig, at ansøgeren har dansk
indfødsret.
Det følger af pasbekendtgørelsen [Bekendtgørelse nr. 1337 af 28.
november 2013 om pas m.v.], at kommunen om nødvendigt kan
afkræve pasansøgeren nærmere dokumentation for, at ansøgeren
har dansk indfødsret.
Rigspolitiet har i overensstemmelse med pasbekendtgørelsen fastsat
retningslinjer for, hvordan kommunen skal forholde sig, når en
pasansøger først senere i livet har erhvervet dansk indfødsret. Det
fremgår af retningslinjerne, at hvis en ansøger ikke har anden
legitimation, anmoder kommunen ansøgeren om at dokumentere sin
danske indfødsret, f.eks. ved forevisning af statsborgerretsbevis.
24. juni 2016
Udlændingeafdeling
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
www.uibm.dk
36977191
2016 - 3954
68521
Side
1/2