Indfødsretsudvalget 2015-16
IFU Alm.del
Offentligt
1652643_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget har den 21. april 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 54 (alm. del) efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL) til
udlændinge-, integrations- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 54:
I forlængelse af svaret på IFU alm. del - spørgsmål nr. 18 ønskes på tilsvarende vis
opgjort antallet af ansatte i ministeriets indfødsretskontor pr. 1. januar 2016 og
pr. 1. april 2016. Samtidig ønskes oplyst, hvor mange sager, der aktuelt ligger i
kontorets ventearkiv/sagsstyringsarkiv, hvilken gennemsnitlig sagsbehandlingstid
der aktuelt oplyses til ansøgerne, samt hvad der er baggrunden for udviklingen i
sagsbehandlingstiden siden afholdelsen af folketingsvalget 18. juni 2015.
Svar:
1.
I nedenstående tabel fremgår en opgørelse over antallet af medarbejdere på
indfødsretsområdet pr. 1. januar 2016 og 1. april 2016.
4. juli 2016
Koncernøkonomi
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uibm.dk
36977191
2016 - 3489
64753
Medarbejdere på indfødsretsområdet
01-01-2016 01-04-2016
31
28
32
32
7
12
70
72
AC-stillinger
HK-stillinger
Studenter*
I alt
*Note: 1 student svarer til ca. 0,4 årsværk
Det bemærkes i relation til ovenstående tabel, at ændringen i antallet af AC-
medarbejdere er udtryk for, at der i perioder vil være vakancer som følge af en
naturlig medarbejderomsætning. Der er således ikke tale om en ændret
normering på området. Det kan i den forbindelse bemærkes, at Udlændinge-,
Integrations- og Boligministeriet i øjeblikket gennemfører en ansættelsesrunde,
hvor der forventes at blive ansat AC-medarbejdere på Indfødsretsområdet.
Side
1/2
IFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om antallet af ansatte i ministeriets indfødsretskontor pr. 1. januar 2016 og pr. 1. april 2016 m.v., til udlændinge-, integrations- og boligministeren
2.
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet kan oplyse, at der pr. 1. juni
2016 verserede ca. 12.500 ansøgninger om indfødsret ved naturalisation.
Det bemærkes, at de statistiske oplysninger er behæftet med en vis usikkerhed,
idet udlændingesystemerne, som indfødsretskontoret p.t. benytter, er opbygget
som journaliserings- og sagsbehandlingssystemer og ikke som egentlige
statistiksystemer.
3.
I forbindelse med modtagelsen af en ansøgning om indfødsret ved
naturalisation oplyser ministeriet aktuelt ansøgere om en forventet
sagsbehandlingstid på 14-16 måneder.
4.
Indfødsretsområdet blev ressortoverført fra Justitsministeriet til Udlændinge-,
Integrations- og Boligministeriet ved kongelig resolution af 28. juni 2015. På det
tidspunkt var der ca. 8.100 versende ansøgninger om indfødsret ved
naturalisation i Indfødsretskontoret.
I oktober 2015 vedtog et bredt flertal i folketinget nye retningslinjer for
behandlingen af sager vedrørende naturalisation (Cirkulæreskrivelse om
naturalisation nr. 10873 af 13/10/2015).
De nye retningslinjer medførte blandt andet, at ca. 2.000 sager, der allerede var
færdigbehandlet i Indfødsretskontoret, skulle genbehandles. Af samme årsag blev
der fremsat et yderligere lovforslag om indfødsrets meddelelse i denne
folketingssamling, udover de 2 faste lovforslag.
Indfødsretskontoret modtager løbende et stort antal ansøgninger om
naturalisation. Kontoret har i 2016, opgjort pr. 1. juni 2016, modtaget ca. 5.000
nye ansøgninger.
Indfødsretskontoret har over de sidste par måneder haft assistance fra et
konsulentfirma, der i samarbejde med kontorets medarbejdere ser på, hvordan
kontoret kan optimere de eksisterende sagsbehandlingsprocesser henset til det
meget store antal sager, der verserer i kontoret.
Inger Støjberg
/
Anette Görtz
Side
2/2