Indfødsretsudvalget 2015-16
IFU Alm.del
Offentligt
1583970_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Folketingets Indfødsretsudvalg har den 18. november 2015 efter ønske fra Johanne
Schmidt-Nielsen (EL) stillet følgende spørgsmål nr. 20 (Alm. del) til udlændinge-,
integrations- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 20:
Kan ministeren i forlængelse af svaret på IFU alm. del spørgsmål nr. 4 oplyse, om det på
samme måde, som det ifølge svaret er muligt for nordiske statsborgere at opnå dansk
statsborgerskab ved erklæring efter indfødsretslovens paragraf 3, ville være muligt og i
overensstemmelse med grundloven, hvis man skabte lovhjemmel til, at de kriterier, der i
dag står i naturalisationscirkulæret, dannede grundlag for en administrativ sagsbehandling
– f.eks. i Statsforvaltningen – således at det ved denne sagsbehandling, hvor de
almindelige forvaltningsprocessuelle retssikkerhedsgarantier gjaldt, kunne afklares,
hvorvidt ansøgerne opfyldt kriterierne, og således, at ansøgerne uden optagelse på
lovforslag om indfødsrets meddelelse opnåede dansk statsborgerskab, såfremt den
sagsbehandlende myndighed konstaterede, at kriterierne var opfyldt?
Svar:
Som det fremgår af Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriets besvarelse af 18.
november 2015 af spørgsmål nr. 4 (Alm. del) fra Folketingets Indfødsretsudvalg, er det
muligt og i overensstemmelse med grundlovens § 44, stk. 1, ved lov at fastsætte
bestemmelser om, at udlændinge kan erhverve dansk indfødsret ved at erklære, at nogle
bestemte i loven fastsatte betingelser er opfyldt, og dermed at de pågældende erhverver
indfødsret uden at skulle optages på et lovforslag om indfødsrets meddelelse.
Myndighederne træffer ikke derved afgørelse om tildeling af dansk indfødsret, men har
blot til opgave at konstatere, om de pågældende opfylder de betingelser, som er fastsat i
loven.
For at kunne erhverve dansk indfødsret ved erklæring – og dermed uden at skulle optages
på et lovforslag om indfødsrets meddelelse – er det således et krav, at de bestemte
betingelser, der i loven stilles for at opnå indfødsret, gør det muligt for myndighederne
blot at konstatere, om betingelserne er opfyldt. Det bemærkes i den forbindelse i øvrigt,
at der ikke ved afgivelse af erklæring om dansk indfødsret er tale om, at indfødsretten
erhverves ved en forvaltningsakt, men at retsvirkningen indtræder umiddelbart ved
erklæringens afgivelse til den kompetente myndighed.
21. december 2015
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
1216 København K
Tel.
7226 8400
Mail
[email protected]
Web
www.uibm.dk
CVR-nr.
36977191
Dokument nr. 1821292
Side
1/2
IFU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om det ville være muligt og i overensstemmelse med grundloven, hvis man skabte lovhjemmel til, at de kriterier, der i dag står i naturalisationscirkulæret, dannede grundlag for en administrativ sagsbehandling – f.eks. i Statsforvaltningen – således at det ved denne sagsbehandling, hvor de almindelige forvaltningsprocessuelle retssikkerhedsgarantier gjaldt, kunne afklares, hvorvidt ansøgerne opfyldt kriterierne, og således, at ansøgerne uden optagelse på lovforslag om indfødsrets meddelelse opnåede dansk statsborgerskab, såfremt den sagsbehandlende myndighed konstaterede, at kriterierne var opfyldt, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
Der er ikke foretaget en gennemgang af, i hvilket omfang de betingelser for erhvervelse af
dansk indfødsret, som fremgår af cirkulæreskrivelse nr. 10873 af 13. oktober 2015 om
naturalisation, opfylder de kriterier, der som anført følger af grundlovens § 44.
Inger Støjberg
/
Jesper Jarnit
Side
2/2