MINISTEREN
Grønlandsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
20. oktober 2016
2016 - 4703
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Grønlandsudvalget har i brev af 22. september 2016 stillet mig følgende
spørgsmål (GRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Aaja Chemnitz Larsen (IA).
Spørgsmål nr. 55:
På Retsudvalgets nylige rejse til Grønland blev udvalgets deltagere gjort op-
mærksom på, at der ikke har eksisteret periodisk bilsynskontrol i Grønland i en
længere årrække. Ministeren bedes bekræfte, at bilsyn i Grønland er et dansk
anliggende. Ministeren bedes ligeledes redegøre for, hvordan og hvor ofte rege-
ringen vil sikre periodisk bilsynskontrol i Grønland i fremtiden.
Svar:
Jeg kan bekræfte, at bilsyn i Grønland fortsat er et dansk anliggende, da Grøn-
land har valgt ikke at hjemtage ansvarsområdet. Det fremgår således af § 6, stk.
2, 2. pkt. i færdselslov for Grønland, at ”Transportministeren kan fastsætte
bestemmelser om periodisk syn af sådanne køretøjer.”
Denne bemyndigelse er ikke udnyttet, og periodiske syn af bilbestanden i Grøn-
land har hidtil ikke fundet sted. De seneste synsaktiviteter vedr. grønlandske
køretøjer var i 1999, hvor fire medarbejdere fra det daværende Statens Bilin-
spektion rejste rundt i Grønland og foretog syn af køretøjer.
Der har siden 2005 været løbende forhandlinger mellem mit ministerium og
Grønland, og efter aftale med det grønlandske Selvstyre udarbejdede ministeri-
et i 2012 et lovforslag, der havde til formål at indføre periodiske syn af grøn-
landske køretøjer. Forslaget indebar en model, hvorefter syn skulle foretages af
værksteder i Grønland. En høring i Grønland over forslaget viste, at navnlig
Grønlands Arbejdsgiverforening var særdeles kritisk over for forslaget. På den-
ne baggrund blev det i januar 2013 meddelt fra det grønlandske Selvstyre, at
den daværende grønlandske minister på området ikke ønskede at fremme for-
slaget over for Inatsisartut (det grønlandske parlament) til behandling, inden
behandling og vedtagelse i Folketinget.
Herefter meddelte Selvstyrets Repræsentationskontor i København, at Selvsty-
ret ville tage kontakt til branchen i Grønland og forsøge at finde en løsning, der
kunne være enighed om. Denne model skulle i lighed med nævnte lovforslag