Grønlandsudvalget 2015-16
GRU Alm.del
Offentligt
1653591_0001.png
Samråd i Grønlandsudvalget den 2. marts 2016
Det talte ord gælder
Tak for indkaldelsen til dette samråd om det amerikanske udbud af
kontrakten om levering af serviceydelser til Thulebasen.
Helt overordnet er Thulebasen en vigtig del af vores fælles forsvar og den
sikkerhedspolitiske struktur. Basen er vigtig for Grønland og for Danmark
– og den er selvsagt også vigtig for USA, da den er fundamentet for den
amerikanske tilstedeværelse i Grønland.
Samrådet i dag vedrører selve
servicekontrakten
på basen. De fremsatte
samrådsspørgsmål kan overordnet inddeles i to kategorier. Den ene
kategori omhandler det bagudrettede fokus, hvor der blandt andet spørges
ind til Udenrigsministeriets rolle, hvorfor kriterierne overhovedet skulle
ændres, hvilke hensyn der lå bag ændringen af certificeringsrollen samt
inddragelsen af det grønlandske selvstyre i processen. Den anden kategori
omhandler et mere fremadrettet fokus med spørgsmål til status for arbejdet
i de nedsatte arbejdsgrupper.
Jeg vil ikke afvise, at for dem der har fulgt sagen længe, at der vil være en
vis grad af deja vu i det, der bliver sagt, fordi den tidligere regering – med
daværende udenrigsminister Martin Lidegaard i spidsen – på flere samråd,
en forespørgselsdebat samt i besvarelsen af i omegnen af 50 skriftlige
udvalgsspørgsmål grundigt har gjort rede for aspekterne i det bagudrettede
forløb. Jeg vil naturligvis stadig besvare alle dagens samrådsspørgsmål,
men nogle af dem vil altså allerede være Udvalget kendt.
Side
1
af
8
GRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om ministeren vil fremsende sit talepapir fra besvarelsen af GRU alm. del – samrådsspm. A-C om servicekontrakten ved Pituffik/Thule Airbase, til udenrigsministeren
Lad mig indledningsvist skrue tiden tilbage til juni sidste år.
* * *
Fredag den 5. juni 2015 offentliggjorde the United States Court of Federal
Claims sin afgørelse i sagen om tildelingen af servicekontrakten. Dommen
konkluderede, at det var en fejl at tildele servicekontakten til Exelis
Services A/S – og at tildelingen øjeblikkeligt skulle trækkes tilbage. De
klagende danske virksomheder fik med dommen dermed medhold i, at de
aftalte kriterier i 2013-brevvekslingen – som var afspejlet i det
amerikanske udbudsmateriale – ikke blev respekteret ved tildelingen af
kontrakten til Exelis Services A/S, der er et amerikansk ejet datterselskab.
Fra et dansk og grønlandsk synspunkt var dommen således gode nyheder.
Afgørelsen fastslog, at udbudsmaterialet ikke tillod, at kontrakten kunne
tildeles til et udenlandsk ejet datterselskab. Dette havde været det danske
og grønlandske hovedsynspunkt, siden det amerikanske luftvåben traf sin
afgørelse om tildeling af servicekontrakten.
Dommen er som bekendt sidenhen blevet anket til den såkaldte Federal
Circuit, der er en appelret med føderal jurisdiktion i særlige sagstyper. Her
er appelsagen stadig under behandling. Det er i den forbindelse vigtigt for
mig at understrege, at Danmark hverken har været eller vil blive en part i
selve udbudsprocessen eller for den sags skyld i retssagen. Der er tale om
et amerikansk udbud efter amerikanske regler – og retssagen er anlagt af
de virksomheder, der har budt på servicekontrakten.
Side
2
af
8
GRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om ministeren vil fremsende sit talepapir fra besvarelsen af GRU alm. del – samrådsspm. A-C om servicekontrakten ved Pituffik/Thule Airbase, til udenrigsministeren
Jeg noterer mig i den forbindelse, at den nuværende kontraktindehaver –
Greenland Contractors, som er delvist ejet af det grønlandske selvstyre – i
den mellemliggende periode har fået forlænget kontraktperioden på basen.
Der er således alt andet lige tale om status quo, så længe retssagen er under
behandling.
* * *
Parallelt med behandlingen af appelsagen i det amerikanske retssystem
pågår forhandlingerne ml. Kongeriget og USA. Forhandlingerne foregår i
to spor med en aftale om, at
intet er aftalt, før alt er aftalt.
Det første spor beskæftiger sig med kriterierne og processen for det nye
udbud. Det er fra dansk og grønlandsk side selvsagt hér, at vi skal sikre, at
der fremadrettet ikke opstår tvivl om udbuddet – og dermed ikke mindst
kravet om et dansk/grønlandsk tilhørsforhold.
Det andet spor beskæftiger sig parallelt hermed med de økonomiske
aspekter af servicekontrakten, herunder ser på mulighederne for en
økonomisk imødekommelse af Grønland.
I praksis er der tale om en samlet forhandlingsproces.
Når der i samrådsspørgsmål C derfor spørges ind til status for arbejdet, kan
jeg understrege, at forhandlingerne stadig pågår – og at det sker i et
fortroligt forhandlingsrum med USA på den ene side og Grønland og
Danmark på den anden side.
Side
3
af
8
GRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om ministeren vil fremsende sit talepapir fra besvarelsen af GRU alm. del – samrådsspm. A-C om servicekontrakten ved Pituffik/Thule Airbase, til udenrigsministeren
1653591_0004.png
Det er for mig af afgørende betydning, at forhandlingerne når frem til et
tilfredsstillende resultat for hele Kongeriet. Derfor er vi i helt tæt dialog
med Grønland om alle aspekter i forhandlingerne. Det har vi været fra dag
et – og det vil vi fortsat være.
Jeg vil i den forbindelse også understrege, at jeg og Udenrigsministeriets
embedsmænd naturligvis fortsat arbejder i overensstemmelse med
vedtagelsesteksten fra forespørgselsdebatten i januar 2015, hvori
”Folketinget
opfordrer regeringen til at (1) sikre servicekontrakthaveren
ved Pituffik [Thulebasen] fortsat er dansk/grønlandsk, (2) arbejde for at
sikre Grønland størst muligt afkast af amerikansk militær tilstedeværelse i
Grønland herunder i form af lærerpladser, beskæftigelsesmuligheder, samt
skatteindtægter og (3) sikre at der ikke fremadrettet kan opstå tvivl om
krav og kriterier”.
Vedtagelsesteksten er det mandat, som vi går til forhandlingsbordet med –
og i respekt for Danmarks og Grønlands fælles interesse i at nå et så godt
forhandlingsresultat som muligt, så har jeg ikke mulighed for på
nuværende tidspunkt at gå i deltaljer om status i de aktuelle drøftelser.
* * *
Der spørges i samrådsspørgsmål A ind til Udenrigsministeriets rolle og
handlinger i forløbet i 2013, herunder hvorfor kriterierne skulle ændres og
hvilke aktører der blev inddraget. I den sammenhæng refereres til den
advokatredegørelse fra i sommers, som selvstyret har bestilt og modtaget –
og som omhandler selvstyrets behandling af sagen om udbuddet af
Side
4
af
8
GRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om ministeren vil fremsende sit talepapir fra besvarelsen af GRU alm. del – samrådsspm. A-C om servicekontrakten ved Pituffik/Thule Airbase, til udenrigsministeren
1653591_0005.png
servicekontrakten. Der er tale om en
grønlandsk
bestilt advokatredegørelse
om
grønlandske
forhold og aspekter i processen. Jeg vil som dansk
minister naturligvis ikke blande mig i den interne grønlandske debat. Jeg
har derimod fokus på de igangværende forhandlinger og det
dansk/grønlandske samarbejde om et tilfredsstillende resultat.
Lad mig først vende tilbage til det tidlige forår i 2013, hvor man fra
amerikansk side havde igangsat den udbudsproces, som stadig er under
behandling ved domstolene. Der vil nok for flere af jer være tale om kendt
stof, da tidligere udenrigsminister Martin Lidegaard allerede har gjort rede
for forløbet.
* * *
Fra foråret 2013 og fremefter modtog Udenrigsministeriet en række
henvendelser fra virksomheder og advokater, både danske og udenlandske.
Disse henvendelser omhandlede dels spørgsmål til udbudsprocessen og
Udenrigsministeriets rolle, dels omhandlede de forståelsen af
dansk/grønlandsk-kriteriet. På baggrund af blandt andet disse henvendelser
besluttedes det i sommeren 2013 at søge rådgivning hos
Kammeradvokaten. Det skete dels for at sikre en lovmæssig forvaltning i
forhold til de interesserede virksomheder, der henvendte sig. Men
ministeriet indhentede også rådgivning for at undgå et potentielt
erstatningsansvar for regeringen.
Som bekendt har Danmark dårlige erfaringer med ”køb dansk” klausuler,
for eksempel da man i firserne skulle have bygget en Storebæltsbro. Her
Side
5
af
8
GRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om ministeren vil fremsende sit talepapir fra besvarelsen af GRU alm. del – samrådsspm. A-C om servicekontrakten ved Pituffik/Thule Airbase, til udenrigsministeren
1653591_0006.png
blev den danske regering dømt ved EU-domstolen. Og vi har også forladt
den slags klausuler tilbage i midten af 00’erne i forhold til vores
udviklingsbistand, netop for at undgå problemer med EU-retten. Dertil
kommer, at vi ofte hjælper danske virksomheder og borgere med at få
afskaffet lokal protektionisme i strid med EU-retten i andre lande, hvad
enten det handler om franske skilærere eller tyske byggekontrakter.
At søge råd om de udbuds- og EU-retlige aspekter hos Kammeradvokaten
var derfor et helt naturligt – og forventeligt – skridt.
* * *
Udenrigsministeriet indstillede derefter – efter grundige overvejelser, efter
drøftelser med Kammeradvokaten og med inddragelse af Grønlands
selvstyre – at der skulle åbnes forhandlinger med USA for så vidt muligt at
opretholde status quo, men samtidig reducere risikoen for EU-retlige
problemer for Danmark ved at flytte certificeringsopgaven.
Her var Kammeradvokatens rådgivning om alvorlige risici klar. Det var
ikke en option at fortsætte i ond tro, som om intet var hændt. Det var
derimod muligt at konstruere en model, som kunne bevare status quo på
bundlinjen. Modellen sikrede, at man fortsat kunne begrænse deltagerne i
udbuddet til dansk/grønlandske virksomheder, men samtidig reducere
risikoen for sager om overholdelse af EU-retten betydeligt.
* * *
Jeg vil også gerne berøre det aspekt, som vi fra dansk og grønlandsk side i
forbindelse med forhandlingerne i 2013 forsøgte at komme igennem med
Side
6
af
8
GRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om ministeren vil fremsende sit talepapir fra besvarelsen af GRU alm. del – samrådsspm. A-C om servicekontrakten ved Pituffik/Thule Airbase, til udenrigsministeren
hos amerikanerne, at det fremover kun skulle være grønlandske
virksomheder, der kunne byde, og at certificeringen af disse selskaber
skulle ligge i Grønland.
Man prøvede ihærdigt fra dansk og grønlandsk side at argumentere for, at
der ikke ville opstå en interessekonflikt på grønlandsk side. Men det
amerikanske luftvåbens udbudsjurister ville ikke acceptere en sådan
grønlandsk certificering eller en begrænsning til rent grønlandske firmaer.
USA's ønske var reel konkurrence for at få arbejdet udført så billigt og
godt som muligt indenfor rammerne af aftalegrundlaget. Det kunne
Danmark eller Grønland ikke afvise som et illegitimt hensyn. Opgaven var
aldrig - hverken for Danmark eller Grønland - at sikre, at kontrakten skulle
gå til én bestemt virksomhed, for eksempel den daværende kontrakthaver,
Greenland Contractors.
* * *
Jeg vil gerne understrege, at man ikke kan sige, at Danmark vægtede
overholdelsen af EU's udbudsregler højere end varetagelsen af grønlandske
interesser, hvilket man godt kunne læse – hvis man ville – ud af
samrådsspørgsmål A.
Danmark er medlem af EU og skal derfor selvfølgelig overholde de regler,
der gælder dér. Det siger sig selv. Formålet med 2013-aftalen var netop at
sikre, at Grønland – uanset de danske EU-forpligtelser – fortsat ville få
størst mulig gavn af Thulebasen. Og at USA fortsat ville kunne
Side
7
af
8
GRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om ministeren vil fremsende sit talepapir fra besvarelsen af GRU alm. del – samrådsspm. A-C om servicekontrakten ved Pituffik/Thule Airbase, til udenrigsministeren
administrere basens drift på en måde, der gjorde dette muligt. Ikke et enten
eller, men et både og.
Håndteringen af sagen – også for så vidt angår de nuværende
forhandlinger – demonstrer med al tydelighed, at Danmark har prioriteret
Rigsfællesskabets interesser i denne sag.
* * *
De endelige kriterier blev bekræftet i en noteudveksling i december 2013.
Fra grønlandsk side havde man deltaget i samtlige forhandlingsmøder om
kriterierne, ligesom de endelige kriterier blev godkendt af Grønland. Der
var som tidligere nævnt tale om et forhandlingsforløb, hvori Grønland og
Danmark sad på den ene side af bordet, mens USA sad på den anden side.
Altså lige nøjagtigt som det er tilfældet med de igangværende
forhandlinger, som jeg tidligere i min besvarelse har været inde på.
* * *
Afslutningsvist vil jeg gerne understrege, at jeg mener, at det bagudrettede
har været afdækket af flere omgange, ikke mindst også af den tidligere
regering.
Mit fokus har derfor fra starten været det fremadrettede. Det vil altså sige
at sikre, at den fremtidige kontrakt kommer til at være med et resultat, der
for både Grønland og Danmark er så godt som muligt, herunder med afsæt
i vedtagelsesteksten. Derfor er jeg også i dialog med minister for
Udenrigsanliggender Vittus Qujaukitsoq om, at danske og grønlandske
embedsmænd naturligvis arbejder samme om at opfylde de målsætninger.
Side
8
af
8