Grønlandsudvalget 2015-16
GRU Alm.del
Offentligt
1643121_0001.png
Sagsnummer 2016/001451
Sagsbehandler: MKA
4. april 2016
Kære Jørgen Lund
Tak for din henvendelse omkring en mulig samplacering af aktiviteterne forbundet med Me-
stersvig og Constable Pynt. Jeg beklager, at du først modtager besvarelsen nu.
Indledningsvis skal det påpeges, at Forsvaret ikke driver Station Mestersvig som en lufthavn
og ikke har flyveinformationstjeneste, landingshjælpemidler eller brand – og redningstjene-
ste. Som følge heraf, så sker Forsvarets beflyvning af Mestersvig jf. Forsvarets regler for
”landing i terræn”.
Opgaven som oprindelig blev givet til Forsvaret i 1988, var fortrinsvis at etablere en vagt til
sikring af værdierne på Mestersvig. Såfremt Mestersvig atter bemandes civilt, vil formålet
med Forsvarets tilstedeværelse principielt bortfalde, og de to mand, der går vagt, vil kunne
trækkes helt eller delvis tilbage. Forsvaret vil forventeligt fortsat have en vis interesse i, ved
lejlighed, at anvende landingsbanen i Mestersvig og nogle af de derværende faciliteter.
Som nævnt tidligere har Forsvarsministeriet imidlertid endnu ikke truffet beslutning omkring
den fremtidige brug af Station Mestersvig, idet dette afventer resultatet af analysen af For-
svarsministeriets fremtidige opgaveløsning i Arktis.
I relation til dine spørgsmål kan følgende oplyses:
De økonomiske registreringer for Stations Mestersvig forefindes ikke i en detaljeringsgrad
og struktur, der giver mulighed for at kunne lave en opdeling i driftsomkostninger som
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________
HOLMENS KANAL 42
1060 KØBENHAVN K
TELEFON: 72 81 00 00
TELEFAX: 72 81 03 00
MAIL: [email protected]
WEB: www.FMN.DK
CVR: 25-77-56-35
EAN: 5798000201200
GRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om at kommentere henvendelsen af 16/2-16 fra Integra A/S vedr. flytning af lufthavnen ved Constable Pynt til Flyvestation Mestersvig, til forsvarsministeren
ønsket. Eksempelvis findes der ikke opgørelser over fordelingen af anvendte arbejdstimer
i de forskellige kategorier. I forbindelse med Forsvarets drift og anvendelse af Station
Mestersvig vurderes de samlede årlige driftsomkostninger at udgøre ca. 12 mio. kr.. De
12 mio. kr. er fordelt som følger:
Løn for personel – herunder forstærkningspersonel:
Driftsomkostninger (vedligeholdelse, brændstof m.v.):
Afskrivninger på større anlæg (maskinparken):
Skibstransport (forsyning):
Flytransport (forsyning m.v.):
ca.
ca.
ca.
ca.
ca.
2,0 mio. kr.
4,2 mio. kr.
2,0 mio. kr.
0,8 mio. kr.
3,0 mio. kr.
Driftsudgifterne omfatter nødvendig vedligeholdelse af faciliteterne, idet der hertil kom-
mer geninvesteringsbehov med henblik på at opretholde aktivernes værdi.
Der foreligger aktuelt et godkendt projekt ved Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse
vedr. renovering af brændstoftankene på Station Mestersvig til et beløb af ca. 52 mio. kr.
Herudover er der for nærværende ikke defineret og godkendt større projekter.
Vedr. AFIS-tjeneste, driver Forsvaret ikke en sådan på Station Mestersvig, hvorfor nuvæ-
rende omkostningen hertil indledningsvis må sættes til nul.
Vedr. de økonomiske overslag i det af Integra udarbejdede rapportudkast dateret november
2015, er der kalkuleret med anlægsomkostninger til nedlukning af Constable Pynt på 2 mio.
kr. Dette forekommer at være en relativt undervurderet omkostning, såfremt Constable Pynt
skal lukkes ned med nedbrydning og miljøoprydning til følge.
Endvidere vurderes investeringerne til en civil lufthavn ikke at være dækkende. Blandt andet
bør der bygges en ny beboelse til det faste personel, kantinen bør renoveres, der bør etab-
leres ny kloakering, brandberedskab, banelys og banemarkering, brændstofimport og opbe-
varing bør ændres og udvides, generatoranlægget bør udskiftes, og der bør etableres helår-
lig hotelfunktion for personel i transit.
Endelig gøres der opmærksom på, at ansvarsforhold i relation til miljøspørgsmål i givet fald
vil skulle afklares.
Med venlig hilsen
Chef for Planlægningsafdelingen
Niels Henrik Hedegaard