Grønlandsudvalget 2015-16
GRU Alm.del
Offentligt
1626659_0001.png
Civilafdelingen
Folketinget
Grønlandsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
28. april 2016
Kontor:
Nordatlantenheden
Sagsbeh: Morten Søndergård Peder-
sen
Sagsnr.: 2016-0032/09-0016
Dok.:
1924662
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 30 (Alm. del), som Folketin-
gets Grønlandsudvalg har stillet til justitsministeren den 5. april 2016.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Aaja Chemnitz Larsen (IA).
Søren Pind
/
Anders Aagaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
GRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om der er en fordel for grønlandske virksomheder og erhvervsliv i at modernisere og opdatere arvelovgivningen på området for generationsskifte i Grønland via en anordning, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 30 (Alm. del) fra Folketingets Grønlandsudvalg:
”Arveloven blev i Danmark revideret for otte år siden, hvilket
blandt andet førte til en modernisering af de regler i Arveloven
som påvirker et generationsskifte af en virksomhed. I Grønland
gælder imidlertid fortsat den arvelov der var gældende i Dan-
mark før ændringen i 2007. Ministeren bedes redegøre for det-
te efterslæb, samt for hvilke konsekvenser den gældende lov i
Grønland har for generationsskifte af en virksomhed i Grøn-
land sammenlignet med generationsskifte af en virksomhed i
Danmark? Ministeren bedes endvidere redegøre for, hvilke
problemer, der efter ministerens vurdering, består i at indføre
den i Danmark gældende Arvelov i Grønland set i forhold til
de ulemper, det vil medføre ikke at gøre det.”
Svar:
1.
Med den nye arvelov, der trådte i kraft i Danmark den 1. januar 2008,
har arvelader fået større frihed til at disponere over sin formue ved testa-
mente. Den andel af livsarvingernes og ægtefællens arveret, som ikke kan
fratages dem ved testamente (den såkaldte tvangsarv), er således blevet
nedsat fra �½ til ¼ af den legale arv (den arv, der følger umiddelbart af lo-
ven og således ikke forudsætter oprettelse af testamente), jf. § 5, stk. 1, og
§ 10. Der er endvidere indført adgang for arvelader til at begrænse en livs-
arvings tvangsarv til 1 mio. kr. (1.210.000 kr., 2016-niveau), jf. § 5, stk. 2.
De nye regler har bl.a. haft til formål at lette gennemførelse af generations-
skifter af erhvervsvirksomheder. Med de nye regler har arvelader således
fået mulighed for at testere en større del af boet til den arving, der skal vi-
dereføre erhvervsvirksomheden.
Endvidere har arvelader fået mulighed for ved testamente at bestemme, at
en livsarving skal have sin tvangsarv udbetalt kontant, eller ved testamente
at give en livsarving ret til for sin tvangsarv at overtage bestemte aktiver
eller aktiver efter eget valg til vurderingsbeløbet, herunder aktiver, der
overstiger den pågældendes arvelod, mod at livsarvingen betaler det over-
skydende beløb kontant til boet, jf. § 50, stk. 2. Arvelader har således fået
bedre muligheder for ved testamente at tillægge en arving fortrinsret også i
forhold til ægtefællen til at overtage aktier og andre erhvervsaktiver i for-
bindelse med et generationsskifte af en erhvervsvirksomhed. Ægtefællens
ret til forlods at udtage genstande, der har tjent til ægtefællens personlige
og mindreårige børns brug, jf. § 11, stk. 1, og samtykkereglen vedrørende
visse fællesejeaktiver, jf. § 91, stk. 2, skal dog respekteres.
2
GRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om der er en fordel for grønlandske virksomheder og erhvervsliv i at modernisere og opdatere arvelovgivningen på området for generationsskifte i Grønland via en anordning, til justitsministeren
Herudover er der indført regler, der indebærer, at en arvelader, der efterla-
der sig både fælleseje og fuldstændigt særeje – med respekt af ægtefællens
rettigheder efter § 11, stk. 1, og § 91, stk. 2 – ved testamente kan bestem-
me, om tvangsarven skal dækkes af fællesejet eller af særejet, jf. § 50, stk.
3. Hermed lettes muligheden for at testere over en erhvervsvirksomhed til
den arving, der skal varetage den fremtidige drift.
Endelig er det med arvelovens § 60, stk. 1, slået fast, at arvelader kan ind-
sætte friarv i en successionsrækkefølge, således at arven tilfalder en arving
eller legatar på første plads og derefter en eller flere andre arvinger eller
legatarer på anden eller senere pladser. Bestemmelsen vil navnlig være re-
levant som led i et generationsskifte af en erhvervsvirksomhed.
Det følger af arvelovens § 105, at loven ved kongelig anordning kan sættes
i kraft for Grønland.
2.
Den gældende arvelov for Grønland trådte i kraft i 1964 og er siden ble-
vet ændret to gange i 1974 og 2014. Reglerne i loven om slægtninges arve-
ret og tvangsarv er i vidt omfang identiske med reglerne i den tidligere
gældende danske arvelov, der ligeledes trådte i kraft i 1964.
De ovenfor beskrevne nye regler i den danske arvelov, der bl.a. har til
formål at lette gennemførelse af generationsskifter af erhvervsvirksomhe-
der, er ikke blevet indført i den grønlandske arvelov.
Den grønlandske arvelov giver således ikke i samme omfang arvelader fri-
hed til at disponere over sin formue ved testamente, f.eks. i forbindelse
med generationsskifte, idet �½ af den arvelod, som tilkommer arveladers
livsarvinger og ægtefælle, er tvangsarv, hvorover arvelader ikke kan råde
ved testamente, jf. § 9, stk. 1. Endvidere har arvelader ikke mulighed for at
begrænse en livsarvings tvangsarv, ligesom arvelader ikke har mulighed
for ved testamente at bestemme, at en livsarving skal modtage aktiver, der
overstiger den pågældendes arvelod, mod at livsarvingen betaler det over-
skydende beløb til boet.
3.
Der er bl.a. på den baggrund efter Justitsministeriets opfattelse behov
for at sætte den danske arvelov i kraft for Grønland.
Justitsministeriet er på nuværende tidspunkt ved at undersøge nærmere,
hvordan den danske arvelov kan sættes i kraft for Grønland. Ikraftsættel-
3
GRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om der er en fordel for grønlandske virksomheder og erhvervsliv i at modernisere og opdatere arvelovgivningen på området for generationsskifte i Grønland via en anordning, til justitsministeren
sen af den danske arvelov vil i øvrigt indebære, at den grønlandske arvelov
samtidig skal ophæves.
Det er ikke på nuværende tidspunkt muligt at oplyse, hvilke problemer der
vil være forbundet med ikraftsættelsen af den danske arvelov, ligesom det
heller ikke er muligt nærmere at angive, hvornår loven kan sættes i kraft.
4