Forsvarsudvalget 2015-16
FOU Alm.del
Offentligt
1581852_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Forsvarsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
16. december 2015
Kontor:
Sikkerhedskontoret
Sagsbeh: Christian Lundgaard Mad-
sen
Sagsnr.: 2015-0032/08-0005
Dok.:
1799894
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 58 (Alm. del), som Folketin-
gets Forsvarsudvalg har stillet til justitsministeren den 18. november 2015.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Marie Krarup (DF).
Søren Pind
/
Andreas Christensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
FOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 58: Spm. om, hvad ministerens holdning er til artiklen i Kristeligt Dagblad den 18/11-2015 Danmark er uden undtagelsestilstand ved terror angående landets manglende lovgivning for undtagelsestilstand, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 58 (Alm. del) fra Folketingets Forsvarsudvalg:
”Hvad er ministerens holdning til artiklen i Kristeligt Dagblad
den 18/11-2015 ”Danmark er uden undtagelsestilstand ved ter-
ror” angående landets manglende lovgivning for undtagelses-
tilstand, og hvad vil ministeren gøre for at rette op på den
manglende lovgivning?”
Svar:
Der findes ikke inden for Justitsministeriets område bestemmelser, der gi-
ver adgang til at indføre undtagelsestilstand som beskrevet i den nævnte
artikel og derved mere generelt sætte en række almindelige retsprincipper
ud af kraft.
I retsplejelovens regler om straffeprocessuelle tvangsindgreb er der imid-
lertid taget højde for, at politiet i visse tilfælde kan have behov for at
iværksætte indgreb med meget kort varsel. Indgreb som f.eks. ransagning,
beslaglæggelse, edition og indgreb i meddelelseshemmeligheden kan såle-
des iværksættes uden en forudgående retskendelse i tilfælde, hvor indgre-
bets øjemed ellers ville forspildes.
Det bemærkes derudover, at det er bredt antaget, at der gælder et alminde-
ligt nødretsprincip, som efter omstændighederne vil kunne bruges til at
iværksætte ekstraordinære efterforskningsindgreb – f.eks. i tilfælde af en
forestående terrorhændelse.
Som led i den almindelige administration af reglerne på området sker der i
øvrigt en løbende evaluering af, om der kan være behov for at foretage ju-
steringer heraf.
Forsvarsministeriet har i øvrigt oplyst, at der på Forsvarsministeriets om-
råde findes flere bestemmelser, der under krig eller andre ekstraordinære
forhold giver forsvarsministeren bemyndigelse til at iværksætte en række
foranstaltninger bl.a. med henblik på at organisere og forberede imødegå-
else af trusler mod Danmark. Det drejer sig bl.a. om regler i forsvarsloven,
personelloven, hjemmeværnsloven og beredskabsloven.
2