Forsvarsudvalget 2015-16
FOU Alm.del
Offentligt
DET TALTE ORD GÆLDER
Talepunkt til brug for Forsvarsministerens besvarelse af
samrådsspørgsmål E, Forsvarsudvalget, den 5. november 2015
Eva Flyvholm (EL) har den 8. oktober stillet Samrådsspørgsmål E i regi af Forsvarsudvalget.
”Ministeren bedes redegøre for, hvad der gøres for at registrere og afdække de konsekvenser, koalitionens
bombninger har for civilbefolkningen i Irak og Syrien, og om der gøres tilstrækkeligt for at få overblik over
antallet af dræbte og sårede civile. Herunder bedes ministeren redegøre for koalitionens undersøgelser af et
angreb i Irak 30. august 2015, hvor der frygtes at have været civile tab, jf. forsvarets udmelding herom den
3. september 2015. Samrådsspørgsmålet har tidligere været stillet i folketingsåret 20142, jf.
udvalgsforkortelsen alm. del - samrådsspm. G.”
Jeg vil starte med at besvare den første del af
samrådsspørgsmålet – hvad der gøres, og om der gøres
tilstrækkeligt, for at registrere og afdække konsekvenserne for
civilbefolkningen af koalitionens bombninger i Irak og Syrien.
Jeg vil gerne indlede med at understrege, at formålet med den
internationale koalitions luftkampagne i Irak og Syrien er at
bekæmpe ISIL og dermed ultimativt bidrage til, at færre civile
bliver ofre for ISIL’s brutale og barbariske overgreb og drab af
civilbefolkningen.
Både fra dansk og fra koalitionens side har der fra starten af
indsatsen været stort fokus på at håndhæve krigens love og
på at beskytte civilbefolkningen i både Irak og Syrien, hvilket
bl.a. fremgår af koalitionens magtanvendelsesdirektiv. Der er
desuden en klar bevidsthed i koalitionen om, at beskyttelse af
1
FOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 50: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 5/11-15 om konsekvenserne for civilbefolkningen ved koalitions bombninger i Irak og Syrien, til forsvarsministeren
DET TALTE ORD GÆLDER
civilbefolkningen er en central forudsætning for at kunne opnå
de overordnede militære og politiske målsætninger i kampen
mod ISIL.
Derfor gennemfører koalitionen også udelukkende luftangreb
mod militære mål, der er blevet udpeget og godkendt på
baggrund af en meget grundig proces, der skal sikre, at der
kun rammes legitime militære mål, og at risikoen for
følgeskader, herunder civile tab, minimeres. Konkret betyder
det, at der kun gennemføres luftangreb, hvis sandsynligheden
for civile tab er meget lille. Er grundlaget ikke godt nok, så
gennemføres missionerne ikke.
Udover at håndhæve strenge standarder for målgodkendelse
lægger koalitionen også stor vægt på præcision i de
gennemførte angreb. Der bruges således dygtige piloter, der
bl.a. er trænet i at undgå følgeskader, ligesom der anvendes
præcisionsvåben, som kan ramme målene med stor
nøjagtighed, hvilket begrænser risikoen for utilsigtede
følgeskader og civile tab.
Koalitionens luftangreb er desuden genstand for en grundig
evaluering med det formål at vurdere effekterne af de enkelte
angreb, herunder også muligheden for civile tab. Disse
2
FOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 50: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 5/11-15 om konsekvenserne for civilbefolkningen ved koalitions bombninger i Irak og Syrien, til forsvarsministeren
DET TALTE ORD GÆLDER
evalueringer foretages på baggrund af forskellige
efterretninger herunder videomateriale fra angrebet samt
andre former for overvågning og rekognoscering mv. Det var i
en sådan forbindelse, at der opstod mistanke om mulige civile
tab som følge af det danske luftangreb den 30. august, hvilket
jeg vil komme tilbage til senere. Der er således i koalitionen
betydelig opmærksomhed på at undersøge konsekvenserne af
koalitionens luftindsats for civilbefolkningen i både Irak og
Syrien.
Ud over den faste evaluering af risikoen for civile tab i
forlængelse af de enkelte koalitionsangreb, foretager
koalitionshovedkvarteret også en løbende monitorering af
åbne kilder, herunder lokale aviser og sociale medier, med
henblik på at vurdere luftkampagnens effekt. Koalitionen har
oplyst, at den desuden har et positivt samarbejde med og
modtager og behandler henvendelser og oplysninger fra
mange forskellige organisationer – herunder regeringer, FN,
Human Rights Watch og andre internationale organisationer
og NGO’er.
Forsvaret har oplyst, at koalitionen tager alle påstande om
civile tab alvorligt og behandler og evaluerer alle rapporter og
3
FOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 50: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 5/11-15 om konsekvenserne for civilbefolkningen ved koalitions bombninger i Irak og Syrien, til forsvarsministeren
DET TALTE ORD GÆLDER
påstande om mulige civile tab nøje - uanset kilden.
Troværdigheden af de enkelte oplysninger bliver grundigt
analyseret ud fra al tilgængelig information, og der tages på
den baggrund stilling til, hvorvidt en videre undersøgelse skal
iværksættes.
Såfremt en påstand om mulige civile tab vurderes troværdig,
indleder koalitionen efterfølgende en videre opfølgende
undersøgelse heraf. Det er koalitionsledelsen i US Central
Command, der har ansvaret for at forestå disse undersøgelser
– typisk med hjælp fra koalitionspartnere.
Koalitionen gennemfører løbende sådanne undersøgelser af
påstande om civile tab i forbindelse med luftkampagnen. Siden
luftkampagnens start og frem til starten af november 2015 har
koalitionen undersøgt i alt 101 beskyldninger om mulige civile
tab, og har på den baggrund gennemført i alt seks
undersøgelser. Én undersøgelse af et amerikansk angreb den
5. november 2014 i Syrien har konkluderet, at der
sandsynligvis er sket civile tab. Herudover pågår der lige nu
fem igangværende undersøgelser.
Koalitionens undersøgelser af civile tab er baseret på alt
tilgængeligt materiale, herunder – men ikke begrænset til –
4
FOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 50: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 5/11-15 om konsekvenserne for civilbefolkningen ved koalitions bombninger i Irak og Syrien, til forsvarsministeren
DET TALTE ORD GÆLDER
videomateriale fra koalitionens fly, efterretningsdata,
koalitionsstyrker på jorden og i luften, åbne medier og civile
enkeltpersoner. Koalitionen samarbejder også i videst muligt
omfang med kompetente lokale irakiske myndigheder.
Desuden vil informationer fra uafhængige organisationer,
herunder menneskerettighedsorganisationer og NGO’er,
ligeledes kunne indgå som en del af vurderingsgrundlaget.
Såfremt nye oplysninger kommer frem i en afsluttet sag, vil
den blive åbnet på ny.
Ifølge de oplysninger, jeg har modtaget fra Forsvaret og fra
koalitionen er der således i koalitionen en endog meget stor
opmærksomhed på, hvilke konsekvenser luftkampagnen mod
ISIL har for befolkningen i både Irak og Syrien. Beskyttelse af
civilbefolkningen er som nævnt et helt centralt hensyn og ses
som en forudsætning for at kampen mod ISIL kan vindes på
langt sigt. Hensynet til civilbefolkningen skinner igennem både
når det drejer sig om udpegningen og godkendelsen af
militære mål, i forbindelse med gennemførelsen af de enkelte
angreb samt i de efterfølgende undersøgelser af mulige civile
tab. Dette står i stærk kontrast til ISIL’s brutale kampmetoder
og bevidste taktik med at ramme eller gemme sig blandt
lokalbefolkningen.
5
FOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 50: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 5/11-15 om konsekvenserne for civilbefolkningen ved koalitions bombninger i Irak og Syrien, til forsvarsministeren
DET TALTE ORD GÆLDER
Vi ved også, at civile tab er en reel risiko, når der gennemføres
angreb fra luften, også selvom man i koalitionen gør, hvad
man kan for at undgå det. Men vi er nødt til at huske, hvad
det er for en fjende vi står over for, og at alternativet – altså
at undlade at angribe ISIL og give dem uhindret spil – vil være
meget værre for civilbefolkningen.
Samtidig er vi nødt til at erkende, at situationen på landjorden
i både Irak og Syrien er særdeles kompleks. Vi ved, at der ud
over koalitionen er mange aktører, der gennemfører
kamphandlinger – både fra luften og på landjorden. Og vi ved
også, at det ikke er alle, der lever op til de samme standarder
for beskyttelse af civile som koalitionen gør. Dette skaber
desværre en tragisk og meget fortvivlet situation for mange
civile i både Irak og Syrien, som jeg naturligvis finder dybt
beklagelig.
Jeg dog samtidig overbevist om, at koalitionens indsats til
bekæmpelse af ISIL er med til at gøre en positiv forskel, som
også i sidste ende vil være til gavn for civilbefolkningen i de to
lande.
6
FOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 50: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 5/11-15 om konsekvenserne for civilbefolkningen ved koalitions bombninger i Irak og Syrien, til forsvarsministeren
DET TALTE ORD GÆLDER
Jeg vil nu gå videre med besvarelsen af samrådets andet
spørgsmål og redegøre for koalitionens og Forsvarets
undersøgelser af det danske luftangreb den 30. august, som
gav anledning til mistanke om civile tab, jf. Forsvarets
udmelding herom den 3. september 2015.
Som bekendt offentliggjorde Forsvaret den 3. september 2015,
at danske F-16-fly under et angreb mod godkendte mål i den
30. august, muligvis havde forårsaget civile tab. Koalitionen og
Forsvaret har foretaget en grundig undersøgelse af hændelsen
og har på den baggrund konkluderet, at der med overvejende
sandsynlighed ikke har fundet civile tab sted i forbindelse med
det pågældende luftangreb. Dette er ligeledes blevet
offentliggjort på Forsvarets hjemmeside.
Jeg vil endvidere gerne henvise til, at der den 2. oktober blev
gennemført en fortrolig briefing for udenrigsordførere og
forsvarsordførere, herunder dagens spørger, hvor
omstændighederne omkring hændelsen og de efterfølgende
undersøgelser heraf blev grundigt belyst. Jeg vil gerne gøre
opmærksom på, at der under den fortrolige briefing blev givet
klassificerede oplysninger både om udførelsen af selve
angrebet og om de efterfølgende undersøgelser heraf. Af
7
FOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 50: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 5/11-15 om konsekvenserne for civilbefolkningen ved koalitions bombninger i Irak og Syrien, til forsvarsministeren
DET TALTE ORD GÆLDER
hensyn til operationssikkerheden vil det ikke på et åbent
samråd være muligt at gå i detaljer om alle de forhold, som
blev belyst den dag.
Det danske luftangreb den 30. august blev indledt efter ønske
fra koalitionens hovedkvarter og var godkendt af militære
repræsentanter for den irakiske regering og af det såkaldte
danske Red Card Holder-team, inden det blev sat i gang. Jeg
kan supplerende oplyse, at angrebet fandt sted i det nordlige
Irak, i et område der både på daværende og nuværende
tidspunkt kontrolleres af ISIL.
Under angrebet blev der anvendt to bomber, og tre ud af de i
alt fire personer, der var til stede i området, samt et køretøj,
blev ramt. Mistanken om, at der kunne være tale om mulige
civile tab, opstod på baggrund af den efterfølgende
gennemgang af det videomateriale, som de danske F-16-fly
optog under selve operationen.
Videomaterialet viser fire personer og et køretøj. I en del af
videomaterialet bliver der foretaget handlinger, som kan
opfattes som ikke værende åbenlyst fjendtlige. Det var denne
adfærd, som skabte tvivl om, hvorvidt der kunne være tale om
8
FOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 50: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 5/11-15 om konsekvenserne for civilbefolkningen ved koalitions bombninger i Irak og Syrien, til forsvarsministeren
DET TALTE ORD GÆLDER
civile. Den danske styrke videreformidlede på den baggrund
øjeblikkeligt sin mistanke til koalitionens lufthovedkvarter, der
satte en undersøgelse af hændelsen i gang. Denne
undersøgelse er nu afsluttet.
I forbindelse med undersøgelsen har koalitionen gennemgået
alt tilgængeligt materiale fra angrebet. Det drejer sig blandt
andet om de to danske F-16-flys fulde videomateriale fra selve
angrebet, piloternes egne observationer samt en række andre
klassificerede efterretningsoplysninger. Og koalitionens
konklusion er klar: Der er med overvejende sandsynlighed ikke
tale om civile tab.
Koalitionen peger i deres undersøgelse på, at de fire personer,
der kan ses på videomaterialet, var i gang med at placere
vejsidebomber, og således med overvejende sandsynlighed
var i gang med at udføre en klar fjendtlig handling. Koalitionen
har ikke efterfølgende modtaget henvendelser om civile tab fra
lokalbefolkningen i det område, hvor angrebet skete.
I tillæg til koalitionens undersøgelser har det danske forsvar
nøje gennemgået alt materialet såvel som koalitionens
konklusioner. Forsvaret er på den baggrund ligeledes nået
9
FOU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 50: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 5/11-15 om konsekvenserne for civilbefolkningen ved koalitions bombninger i Irak og Syrien, til forsvarsministeren
DET TALTE ORD GÆLDER
frem til, at der med overvejende sandsynlighed ikke har været
civile tab. Denne endelige danske vurdering er baseret på en
grundig og fagligt velfunderet evaluering foretaget af
kompetent og uvildigt personel.
Jeg er meget tilfreds med, at omstændighederne omkring det
danske luftangreb den 30. august nu er blevet grundigt
undersøgt, både i koalitionen og af det danske Forsvar.
Jeg ved, at både koalitionen og Forsvaret har taget sagen
uhyre alvorligt og nøje har gennemgået alt tilgængeligt
materiale. Jeg værdsætter som minister den seriøsitet og
omhyggelighed, der kendetegner både Forsvarets og
koalitionens tilgang til mulige civile tab. Så snart mistanken
opstod, blev der med det samme rapporteret hjem herom.
Sådan skal det også være, og det er vigtigt, at Forsvaret er så
åbne som muligt.
Jeg er meget tilfreds med Forsvarets håndtering og anser
hermed sagen for afsluttet.
10